Alla inlägg under mars 2010

Av L E - 31 mars 2010 22:30

Jaha. Snart dags för lite lediga dagar igen. Både från jobb och poliser.


Idag sov jag länge. Tur jag hade alarmet på. Va nära att försova mej. Skulle till kvinnodoktorn o ta lite prover. Men inte satte jag fart för det. Jag fastna vid datorn o grejja. En kvart innan bokad tid satte jag fart. O när jag väl va där mötte jag en kompis som jag va tvungen o prata med. Sen kom jag på att jag visst hade bråttom. Dagens garv fick jag i receptionen. Stod en skylt om att BARA jag fick använda mitt namn. Så när jag talade om mitt personnummer sa jag till damen i luckan att hon inte får säga mitt namn. Sen fnissa vi.


Undersökningen gick snabbt. Frågade lite om det där med vaccinet som de unga får. Man hör ju inget om att vi som inte är 15 får göra det. Men det gick tydligen bra. Förutom att man får betala själv. Och att man inte bör ha haft massa sexuella kontakter. Och hade man redan hade cellförändringar eller bär på virus, så va det redan kört. O då kan man ju fråga sej varför. Har man haft en influensa o vill vaccinera sej till nästa smäll så går ju det bra. Jaja.


Åkte vidare för att möta upp matte o min hund. Fick vänta ett bra tag innan dom kom fram genom skogen. Trodde dom gått vilse eller nåt. Men dom hade fått sällskap av en bekant och en annan hund. Matte hade sagt att min hund inte är så intresserad av andra hundar. Men den här tiken va jätte spännande. Hon hade slutat löpa för tre veckor sen. Han sprang efter henne hela tiden. Har aldrig sett honom sån förut. O tiken sa inte ifrån heller. Ett litet försiktigt bjäff bara. Testade o tog fram en boll för o se om han gav sej. Men icke. Han brydde sej inte. Sen åkte vi byn runt o lämnade in lite lönerapporter.


Väl hemma laddade jag mobilen med info om när traderabuden gick ut. Det va massa regnställ jag skulle buda på som gick ut när jag va på jobbet. O en av dom hade en cool dunjacka oxå. Men tyvärr så klanta jag mej o missa allt. När jag kom hem såg jag att de gått för nästan ingen peng alls. Så dumt...


Va en sorglig dag på jobbet. Våran lilla tjockis jobbade sista dan innan bantningen. Så på min ralle gick jag dit o bölade lite. Tycker inte om avsked. Inte när det gäller folk jag tycker om iaf. Jag fick en kaka o det kändes väl lite bättre, en kort stund. Sen kom nästa smäll. Avdelningen som ska flyttas, stängs inom två månader. Tre av dom har redan fått ja o jobba på nya orten. O tre andra väntade på svar. Så kul för dom då. Nya tårar. Hade inte förväntat mej att det skulle gå så snabbt. Försökte söka tröst hos en annan. Men hon va upptagen. Så det fick bli ett mess. På lurren sällskapade jag med en annan som oxå är gammal i gemet. Usch vilka osnälla saker vi sa om allt. Känns så osäkert på jobbet nu. Men jag hoppas vi har fel om allt o får ha jobben kvar.


Lagom tills jag slutade så var det dags att raca på buden. Regnstället fick jag. Men sen var det ett fodrat oxå. O då blev det nåt knas med mobilen. Så de buden jag la kom inte in. Jaja. Jag slapp betala 280 spänn för ett regnställ. Kanske finns andra snart. Tidigare på dan ställde jag om telefonen till 3G så det skulle gå lite snabbare. Men det fiunka inte. Ha! Skulle ringt operatören o skällt på dom o ställt idiot frågor. För varför skulle ett 15 år gammal simkort inte fungera med 3G? Hahaha...


Sen blev det en promenad med matte igen. O jag inbillar mej att jag tappar massa kilon för varje gång som vi är ute. Byxorna börjar slacka. Men jag talar inte om för mej själv att det är ju för att byxorna töjt ut sej... Väl hemma blev det tradera igen. Hittade inget mer kul o buda på. Men jag betalade det jag vunnit så gott det gick. Från en säljare vann jag tre saker. Måste vänta så jag vet vad jag ska betala. Tänker inte betala tre frakter...


Over

Av L E - 30 mars 2010 23:45

Wehu!!! Dagarna går så fort när man har roligt...


Lagom tills jag skulle åka till jobbet så ringde det på dörren. O jag upp med garden direkt. Här ska det inte va nåra oanmälda besök. Katterna försvann. Så jag gick väl o öppna. Ja hej det va från posten. Det är paket som inte går i. YES! Alla mina smycken jag budat kom. På två dar. Hann jag betala kan tro? Det va hängslen(ja jag börjar bli gammal), fyra fotlänkar till mej, två till matte, ett kinesiskt lyckosmycke till Pontus och ett hängsmycke till matte. Himla tjusiga saker. Pontus kommer nog bli stolt över sina fina juveler.


           



Pontus juveler...


På jobbet va det som vanligt med poliserna. Lagom lugnt idag med. Saknade mitt Tradera. Men så kom jag på att jag nog kunde surfa med min andra mobil. Maxtaxa på den. O YES! Det funkade. Så jag kollade lite. Men fy så klurigt det va. Svårt som bara den o ta sej in o pila runt. Får nog köpa mej en android eller nåt... Annars va det väl som vanligt. Imorn försvinner två stycken. En ska gå hem o banta. O den andra ska hoppa på ett nytt projekt. Så kul för dom då, typ. O jag klarade mina kritiska siffror idag med. En sekund hade jag bara. Så jag är inte den bidragande orsaken om vi åker!


Efter jobbet va det dags för promenad igen. Denna gång i bättre väder. Slog mej idag att det faktiskt inte va becksvart när jag åkte hem vid åtta. Så spännande. Man kan nästan se när man går. Idag tog jag med ordentliga skor o gå i, trodde jag. Men jag fick ont i fötterna ändå. Ska doktorn få höra! Vi tog en längre sväng idag. HA! O den blev längre än vi trott. När vi gått en bit på gångbanan så tyckte jag att vägen såg lite väl konstig ut. Hunden sprang såklart före. Plask plask. Där gick det inte o gå. Hela gångbanan va översvämmad. O massa meter långt bort på vägen. O långt in i skogen. Stora floder o sjöar av smält snö. O inte va snön omkring tillräckligt hård heller. Hepp. Bara o gå tillbaks då. ALDRIG! Sa matte o traskade rätt ut i skogen för att gena.


Va lite läskigt. Det va mörkt. O "stigen" vi gick på va knappt synlig. O vi gick nästan som på kullar. Smalt, halt, halvt tinad två dm snö, mörkt, högt. Titta man till vänster hade man en stor sjö. Det va som att gå på Himalaya o bara vänta på o trilla ner. Vi visste att om vi fortsatte rakt så skulle vi komma till cykelbanan. Men hur långt va det dit då? 100 mil eller? Vi genar här, sa matte o svängde av åt höger. NEJ! Det är ju en flod där! Nä vi går på kanten brevid. Jaha. Så vi traskade väl på. Livrädd att ramla ner i alla stup o vattendrag. Hade ju faktiskt inte lekkläder på mej. Men vi famlade vidare i mörkret. Mot gatljusen. O rätt som det va så va det liiite mindre snö. Vi va inne i skogen. Hunden tyckte vi va jätteroliga som ville leka på hans villkor i skogen. Eller hur! Så kom vi väl fram till cykelbanan. Dyblöta om fötterna. O konstaterade att vi minsann hade varit inne i den där mörka skogen.


När vi kom hem ropade vi på katten. Han hade smygit efter oss när vi gick. Han ska väl vara med dom stora pojkarna han med. Ingen katt kom. Så vi trodde husse tagit in honom. Men så rätt som det va kom han springandes. Långt ner från gatan. Så vi vet inte om han varit med oss hela vägen eller om han lurpassat på oss nånstans. En som vi umgicks med förr hade en oxå en katt. O den följde med oss ut när vi gick med hundarna. Eller till affärn. Eller puben. Men han tyckte nog det blev för långt när vi gick ända till sjön. Då ställde han sej o skrek. Så då fick vi bära honom en bit. Åter till våran katt. Vi stannade kvar ute o kastade lite boll. Min hund hade hittat bandybollen han fick i julklapp av mej. O katten är så rolig. Han står o smyger o så kommer han i full fart o attackerar.


Väl hemma så blev det såklart tradera igen. Va ju tvungen att lägga omdöme på säljaren. O så hitta jag lite mer kul o buda på. Är ju på jakt efter mer byxor. O jag har hittat nåra som jag nog kan ha. Samtidigt får man ju slänga ett öga på va dom har mer o erbjuda. O då hittar man lite mer o fylla ut paketet med. Så vi får väl se vad kvällens kap blir. Lite dumt att det jag ville ha gick ut senare. För tänk om jag inte får byxorna. Då har jag ju köpt saker jag egentligen inte behöver... Jaja. Det är bara pengar. Imorn blir det regnställ åt Pontus.


Over

Av L E - 30 mars 2010 10:54

Tjolahopp så dagarna går när man har kul.


I söndags satt jag bara vid datorn. Sov knappt nåt på natten. Låg bara o fundera på va det kunde vara med magen. Fastnade på Tradera o kryssade. Är helt såld på tradera igen. Sitter o budar bara för att trissa upp priset för folk. O så försökte jag hitta nåt svar på mina problem med benen. Men ju mer man letar desto mer arg blir man. Det närmaste jag hitta va MS. Men det stämmer inte riktigt på mej heller. Lyckades väl röja lite oxå. O slänga lite gamla kläder. Kan man tänka sej. Men det tog emot. Fick tala om för mej själv flera gånger att jag har massa andra slit o släng kläder.


På kvällen ringde jag sjukvårdsrådgivningen. Hade hoppats på ett svar om det varma på magen. Min syster som är utbildad gissade på inflamation. Jag hade iaf ingen feber. O inga utslag. Lite komiskt när man ringer dit. Är det akut? Ring 112. Är det förgiftning? Ring xxx. Hur ska jag veta det? Det va väl därför jag ringde. Och som väntat kunde hon inte ge mej nåt svar. Inte mer än att det nog inte var nån fara på taket. Hon tyckte jag skulle smörja magen ifall jag va torr.


Igår va det dags för jobb igen. Det på magen har iaf försvunnit. O före det tog jag en sväng till matte. Råkade bli stoppad av polisen igen. Dom informerade att i Sverige är det lag på att ha minst halvljus tänt. Jaha. Hade jag glömt det? Polisen talade om att det är automatiskt på alla nyare bilare, såvida man inte har en importerad. Ja det har jag. Så. Nu är det på. O så fick jag beröm för att jag höll hastigheten. Ja det är ju skola där o då måste man ta det lungt. Tack o hej. Slapp böter...


Hos matte var det fullt ös. Dom va ute och luftade sej lite. Katten satt mitt på vägen. Hunden sprang o försökte få nån o sparka bollen till honom. Matte o Pontus hade plockat ut leksaker. Och cykelkärran. Så den testades. Hunden blev överlycklig att få cykla igen. Han är så rolig. När jag cykla i höstas så följde han efter mej när jag skulle hem. Så han gillar o cykla. Vinkade åt dom när dom cyklade iväg o hunden sprang efter. Blev bara en kort sväng. Så jag fick vinka igen när dom kom tillbaks. Pontus så lite skraj ut. Det fanns inget o hålla sej i i kärran. O taket över huvet va lite läskigt. Sen ville hon inte åka nåt mer. O så hade klockan blivit dags att åka till jobbet.


På jobbet va våra poliser igång igen. Men inget mail om hur det gick förra veckan. Hade tydligen gått bra. Fick nästan panik. Inget tradera! Hur skulle jag klara mej? Va lika lugnt på jobbet som vanligt. Men jag fick dan att gå ändå. På lunchen fick jag sällskap och vi hamnade i disskusion om värk o sånt. Fick reda på att det finns andra som har samma smärta som mej i benen. Och att det va vätska som inte försvann. Blev så glad och bestämde mej för att ringa doktorn som idag.


Efter jobbet åkte jag till matte. Vi hade bestämt att vi skulle ut o gå. Det regnade lite. Men det stoppade inte mej. Inte ens att det va måndag. Jag drog på mej regnjackan o vantar o så tog vi en promenad. Är fast besluten att komma igång med min motion igen. Hade lite svårigheter att knäppa byxorna imorse. Men nu är syndarmånaden över! Slängde förbi en annan kompis med mina trasiga byxor på vägen hem. Behöver nåra som jag kommer i. Å andra sidan har jag nog ett gäng med sommarbyxor som jag kommer i.


Idag hade jag tänkt att köra lite pilates innan jobbet. Men jag fastna i telefon o vid datorn o sen gick klockan, som vanligt. Jag ringde iaf o fick en ny tid till en ny doktor. Så vi får väl se om den här kan hjälpa mej. Får härda ut en vecka. Den sista läkaren jag va till hade inte ens skrivit in nåt om mina ben. Bara om svansen. En sån tur att jag hittat brevet jag lämnade sist till dom. Så slipper jag dra allt igen. I värsta fall får man väl göra som barnen. Skära sönder huden. Jaja. Dags o sätta fart till jobbet.


Over

Av L E - 27 mars 2010 23:52

Jaha ja. Så va den lediga dagen över och snart helgen med.


Som vanligt är det mycket dumt att sova länge, läs längre när man är ledig. Gå upp före sju. Helst halvsju. Efter frullen blev det lite webcam med Pontus igen. Men hon hade inte ro i kroppen för det. Så hon studsa iväg på annat. Sen fick jag bråttom. Skulle va o klippa mej inom en timme. O innan det så behövde man höffsa av sej efter sju dagars jobb och gårdagens match. Lagom tills man va klar med det o konstaterade att det va tio minuter kvar, så ringer telefonen. Bara o försöka fixa till det sista samtidigt.


Kom nån minut försent till klipptiden. Så det va bara o kasta av sej jackan o slå sej ner. Varje gång jag är o klipper mej, eller man kanske ska säga de gånger jag är o klipper mej, så funderar jag på om jag skulle ta o klippa av mej luggen. Men jag har haft lång lugg i över 25 år så jag törs inte klippa av mej den. Å andra sidan är man ju inte 15 o hårdrockare på samma sätt längre. Å en annan sak. Klipper man kort lugg, så växer den ändå ut o kryper in i ögonen. Då är det bättre att den är längre. Då har den redan passerat ögonen o så kan man gömma den bakom öronen. Förra gången jag klippte mej blev jag mycket nöjd. Men den här gången kändes det inte på samma sätt. Tyckte inte det blev klippt på samma sätt. Men De slitna topparna är borta iaf. O det ser inte lika stripigt ut. Hade tänkt o köpa med nån ny skum. Mina är hur gamla som helst. Men jag ger inte 99kronor för en flaska!


Sen tog jag en sväng förbi matte o co. Dom va lite krassliga o behövde drabbas av tanten en sväng. Pontus va inge rolig alls. Hon pep ena stunden o nästa skratta hon. Vi satt nog hela dan o kolla på tradera. Fanns massa kul saker. Vi gjorde nog bara två stopp. Ett för o handla kebab o ett för att lufta barn o hund. Men annars irra vi runt på alla möjliga sidor på tradera. Helt galet va grejjer det finns. Både billigt o dyrt. Vi hitta massa coola smycken som vi buda på o vann. Men barnkläderna vann vi inte. Vi va ju ute o lufta oss då. O hunden lura ut mej i snön igen.


När husse kom hem åkte matte o jag till stan o handlade ännu mer. Först en tur till bolaget. Husse skulle ha Captain Morgan. Minns knappt när jag va på bolaget sist. Men det va ju när mamma fyllde. Sen vidare till djuraffären. Hunden va hungrig. Dög inte med kebab. O när vi va klara så hade stan stängt. Så det blev ingen rundtur där inte. Jo en kort sväng tog vi till en kläaffär. Bara för att bevisa för matte att regnkläder till barn är dyrt. Istället åkte vi till Maxi o handlade. Men trots att det blev tre kassar så tyckte jag inte att det blev så mycket mat.


Väl hemma så fastna vi på tradera igen o tittade på allt konstigt. Fågelskrämmor. Grodor som blir prinsar. Ett gäng med bokstäver, men det va bara P och Y. O som vanligt blev klockan rätt som det va, dags att åka hem o sova.


Idag lyckades jag sova lite längre iaf. Men inte mådde jag bättre för det. Huvet värkte. Jaha. Som vanligt då när man varit ledig. Dricka vatten va är det? Skulle det inte räcka med det två glasen jag drack? Men jag klev upp o käka frulle o sen drog vi iväg på nya äventyr. Loppis. Det va ju äntligen lördag.


Vi började med pingstkyrkan. Hunden fick inte följa med. O lappen som talade om det satt INNE i affärn. Inte utanpå vid entrén. Nästa gång ska vi ta ta dragselet och en vit pinne o gå med så han slipper sitta i bilen. Han kanske oxå ville ha nåt. Jag hitta ett par byxor o matte ett gammalt våffeljärn. O när vi skulle betala så fick jag inte betala med kort. Det va ju under 50 kronor. Och? Hade god lust o ta en diskussion. Men orka. Bara o hiva fram plånboken. Dom hade två kassor. O en finare dam hade ställt sej i kontant kassan. Men det va helt ok o mygla sej in bakvägen o dra kortet ändå.


Vidare till nästa loppis. O kan man tänka sej. Vi hitta lite kul där oxå. Karott, visp, grytlapp. O va va det mer då? Har glömt. Därefter åkte vi till nya djurtillbehörsaffären. O då fick hunden följa med in. Men det va väl inte så kul som han trott. Tills han fick smaka tårta. Han fick två grisöron oxå. Sen mellanlandade vi på nästa loppis o hittade iaf ett lock till en stekpanna. Tog oss bara en timme. Vidare till donken o sen hem.


Då satte jag fart o fixa lite hemma. Har varit ledig två dar o inte fått ett dugg gjort. Känns ju bra. Så jag drog igång med akvarierna. Då upptäckte jag att en av bultarna såg konstig ut. Jaha. Va det dags att den skulle dö nu oxå. O så va ena glaset repigt. Såg nästan skitigt ut. WHY? Men så studerade jag det lite närmre o såg att det va massa rom. Bara o hoppas att det blir nåt av det oxå. Inte bara mat. Vågade knappt byta nåt vatten eller göra rent pumpen. Va rädd att störa den som vaka över romen. Men jag va tvungen. Dom skitar ner så filtret ser ut som olja blandat med vatten.


Blev en vända till affärn igen. Matte behövde handla mer. O jag hade inte handlat alls. Sen fick jag åka hem o tvätta. O nu är det dags för bingen. Nu har mina brinnande ben flyttat sej. Nu sitter det runt midjan. O man känner att det är varmt. O det lär ju inte varit för jag suttit vid datorn ett tag. Jaja. Det spörs... Inte troligt att jag ringer doktorn o frågar. Va va det dom sa nu då? Vätska och bieffekt av värktabletter. O det kunde man få i händerna...


Over

Av L E - 25 mars 2010 08:43

Igår blev det en bakvänd dag. Jag började med alla mina sysslor innan jag satte mej vid datorn. Jag va så uppe i varva att jag höll på att ta en cykeltur oxå. Men så slog det mej att jag inte har hur mycket tid som helst över innan jobbet. Så jag varvade ner o satte mej vid datorn. Hamnade i videosamtal med Pontus på nätet en stund innan det va dags att dra.


Jobbet bestod även idag av de små poliserna. Jag hade haft 4 sekunder i den kritiska tiden dan innan. O tydligen hade jag stått nio minuter utan att ha nåt att göra. Så fort man glömmer. Va inte lika ruschigt. Blev nog en massa obetalbar tid. O så kom en av de sjuka tillbaks. Men annars hände väl inte så mycket kul. Jo jag fick ett sms. Pontus ville köra webcam igen. Men det gick ju inte.


Efter jobbet satte jag fart med en ny rätt. Så nu ska jag inte svälta över påsken. 22 matlådor är fixade på två dar. O räkningarna fixade.


Idag började jag dagen med att ringa försäkringsbolaget. Så roligt. Först va väntetiden mindre än fem minuter. Sen mer än fem minuter. Upp till tio minuter. Mer än tio minuter. O efter dom sagt det nåra gånger så kom jag fram. O då hade det gått 13 minuter från jag ringde. Hade tänkt att ändra lite på min bilförsäkring.


Bilen är 17 år o det känns inte riktigt nödvändigt att ha helförsäkring. Den har ju sina skavanker. Även om jag kostat på den över tio förra året så hjälper ju inte det mej. Å andra sidan, om man backar tiden 22 år när jag köpte min första bil, en Amazon som va 20 år gammal, så känns inte min bil lika gammal. Kollade värdet på bilen. O det ligger mellen 8-14kkr. Men det va ingen panik. Man kan tydligen ändra från hel till halv när som helst under året. Trodde bara det va i samband med årsförfallo. Men det va bara om man skulle byta bolag. O kan man tänka sej. Hon avslutade samtalet med ett sälj. Så nu ska man bli uppringd av en säljare. Hehe... O varje gång tänker man att man ska se över sina pensioner o sparande. Men så stannar det där. Kollade icabanken. Dom ska ju ha så bra räntor. Men 0,1%. Nä då kvittar det.


Lyckades fixa undan lite innan jobbet oxå. Ska bli gött o va ledig i helgen. Men matte hotar med att sysselsätta mej. Vi ska leta reda på en väg som inte finns i skogen. Får väl se hur det blir med det. Lovade att följa med om hon tar vagnen. Men nä, bara hunden. FUSK!


Dags för ett sista ryck innan jobbet. Idag är det våffeldagen. Förr om åren så kunde det hända att vi fick våfflor på jobbet. Men det händer nog inte längre. Tror inte ens vi fick semlor. Glögg till jul får vi. Alkoholfri. Efter att jag påtalat att det inte är ok med lättglögg. Va fasen vinstanken låg som en dimma över lokalerna.


Over

Av L E - 23 mars 2010 22:00

Hahaha. Samma sak idag. Talade om för mej själv vad jag skulle fixa innan jobbet. O då talar vi om sånna där stora saker. Plocka in disken som jag diskade igår kväll. Ta rätt på alla akvarie pinaler o ställa undan det. Gömma vinterkläder. Bädda. Röja på bordet. Men som vanligt drar man igång datorn o blir kvar där. Bara måsta kolla tradera eller nån annan sida. Men det är väl lugnt. Har massa timmar på mej innan jag ska till jobbet. Eller? Men lite hann jag med iaf. O kom i tid till jobbet.


Är fortfarande jaga siffror vecka. Det vi fokuserat på nu är att korta ner tiden för efterarbetet på samtalen. Finns massa man kan behöva fixa. Enligt avtalet har vi 90 sekunder på oss. O vi har legat en bit över ett tag nu. O i fredags sa chefen att jag hade bra siffror. 6 sekunder. Öh... Visst. Med tanke på att vi haft lugnt så kan man fixa allt efterarbete ändå tills nästa samtal kommer.Men inte en vanlig dag. Man orkar inte. Ibland kan man sitta med en kund i örat. Samtidigt fixar man nåt åt en annan o loggar på en tredje. Men palla så hela tiden. NEJ!


En dag i helgen hade jag kommit ner på 3. O i måndags 2. O idag då? Galet. Trots att det ringde på hela dan så höll jag nollan ända tills lurren. Då va jag tvungen att utnyttja efterarbetstiden. Fixade skriftliga avtal till en kund o faxade. Hade inte mage o göra det på lurren. Vill ju äta oxå. Vet inte vad min tid slutade på. På kvällen blev det kö. Men jag höll i ändå. Tror inte ens att jag hade en minut till övers när det inte hände nåt. Lyckades sälja en del oxå. Känns mycket bra. Känns mindre bra att nåra är hemma o är sjuka. O en går på mammaledigt på fredag. O snart går nåra till.


Efter jobbet blev det en tur till affären. Hade massa pengar kvar på kontot jag va tvungen o bränna. Matte va hemma själv o kunde inte följa med. Fy så jobbigt det va o köra vagnen själv. Har inga körkort på en sån. Köttfärsen va billig så jag bunkrade upp. Köpte säkert ett kilo godis oxå. O ändå tog inte pengarna slut. Jaja. Får väl gömma dom på nåt bra ställe.


Väl hemma satte jag fart o bygga kålpudding och biffar. Så nu börjar frysen fyllas med matlådor igen så man får lite variation. Lyckades t.o.m diska undan det värsta innan jag stöp i säng.


Over

Av L E - 22 mars 2010 21:00

Så va första arbetsdagen avklarad då. Eller tredje va det ju.


Höll på o komma försent idag. Det är ju märkligt att det ska va så när man börjar senare. Men jag hade massor o göra innan jobbet. Lyckades sova ända till sju idag. Efter frullen satte jag fart. O det är märkligt. Samma sak varje dag. Planerar att det här o det här ska jag göra idag. Men allt bara kommer av én. Fixade åt kaninerna och dammsög. Borstade Floppan så hon blev av med vinter pälsen. Hon va så fin. O så kommer Flipp o stökar till direkt.


Jobbet va väl som vanligt. Eller ja. Det va jakt på siffror. Det va två stycken utkommenderade att hålla koll på oss. Jaja. Vi får väl se hur det blir. Va rätt så lugnt. Så jag smög på mej min mp3. O så va folk sjuka. På eftermiddan kom det in mer folk. Så jag slapp sitta själv. O kan man tänka sej det blev lite ruschigt en sväng.


Efter jobbet hade jag hoppats på en promenad. Men jag hade glömt att det va mörkt ute då. O kallt. Så det blev inget med det. Åkte hem o käka te o mackor. Släppte ut kaninerna igen. O tack för det då. Flipp jaga Floppan så hon hade ingen lust o va ute mer. Hon gick t.o.m på golvet, över en meter, bara för att komma in i buren.


Idag har jag kommit på en bra grej med en viss kultur. Dom firade sitt nyår nyss. På vårdagjämningen. Så smart. Inte som Die dumme schwede o resten av jordens befolkning, mitt i smällkalla vintern.


Nä nu får det allt bli sängen.


Over

Av L E - 21 mars 2010 22:08

Å hej o hå va det gått många dar...


Fredan rulla på som vanligt på jobbet. Vi fick lite snask eftersom vi jobbat så bra. Så jag passade på att fylla upp min mugg inför helgpasset. Efter jobbet blev det en tur till stan. Va ju tvungen o fixa det sista till bröllopet. O sen hem o göra inget. Eller jo. Lyssna på stormen utanför.


Gick bra o jobba i helgen. Lite väl lungt bara. Men på nåt sätt får man timmarna o gå. Blev kvar en stund med chefen. Tills jag kom på att jag kanske skulle raska på om jag skulle va på bröllop nån timme senare. O före det va jag tvungen o handla, duscha, hitta kläder o packa paket. Man kan ju inte ha springskor på sej. Eller halvtrasig dunjacka. Matte tyckte jag skulle spöka ut mej med smink oxå. Så jag fick väl leta reda på mascaran jag fick av barnet o kladda på nåt.


Jag hann i tid. På plats va närmsta släkten och nåra kompisar. Va så nervös. Är inte alltid som en av ens äldsta vänner gifter sej. O så börja tankarna snurra om livet o ålder. Men jag klagar inte. Jag är nöjd och tacksam för det jag har. Bla bla bla... Strax innan fem kom en äldre herre in med nattsärk över armen. Prällen. Han svidade om o vi satte oss i "kyrkbänkarna". Brudparet lovade att älska varann och dela glädje o sorg o varandras krämpor. Utbytte ringar, pussades och blev välsignade. O så va Vigselcermonin över på tio minuter.




     


Rätt komiskt. Förstår inte riktigt det där med giftermål. Man ska stå o lova saker inför en man/kvinna i vit klänning och sin släkt o vänner. O bara för det är man gift. Utan att det egentligen märks. Förutom i plånboken... Körkort är ju nåt man får kämpa för. Eller en pokal. Studerade nätet lite om varför folk gifter sej. Symbolvärde. Fira det gemensamma livet. Ekonomisk trygghet. Slippa intyga vem som är pappan. Kärleksförklaring. Bekvämt med samma efternamn. Traditionellt. Ja ja. Jag får komma på nåt bra för att lösa det problemet.


Sen blev det mat. Kallskuret. Smaka himla bra. O trots att det va färdiga tallrikar o det såg lite ut, så blev man mätt. Matte o co va ute på promenad o tittade förbi. Hunden hade blivit så glad när han skulle till mej o knallade åt mitt håll. Så han fatta inte varför dom skulle gå åt andra hållet för. Gick ut o mötte upp dom. Hunden hörde mej men såg mej inte. Sprang fram o tillbaks o kollade. Tror han sett bilen iaf. När han väl fick syn på mej så skulle han hoppa upp på mej. Kanske inte så lämpligt när jag hade anständiga kläder på mej. Pontus bara titta på mej. Vet inte om hon kände igen mej. Så annorlunda va jag inte. Eller hon är nog van att se mej i lekkläder jämt. Inte finbyxor blus och skinnjacka. Sen tog hon mej i handen o tyckte vi skulle gå in till dom andra. Så vi gick in så hon fick titta lite. Men det va nog inte så kul som hon trott. Lämnade tillbaks henne till matte o gick in igen.


Dom va i full gång o öppna paket. Presentbordet va fullt. O ändå hade dom inte fått allt. Sen blev det kaffe o tårta. Trubaduren som skulle sjunga o spela va lite krasslig. Så istället blev det en musiklek. Vi skulle gissa på massa låtar. Va det va för nationalsång, film, grupp, tvserie osv. Mitt lag kom tvåa. Sen fortsatte festen med den obligatoriska sången om en fågel. O varje gång den sjungs så sitter min kompis pappa o häpnar o skrattar som om han aldrig hört den för ut. O efter lite mer studerande kan jag meddela att det är en låt av Alice Babs. Sen va det fria aktiviteter. Dvs dricka mer, dansa, mingla o äta snacks. O rätt som det va så va min klocka dags att åka hem.


    


Idag när jag vakna regna det. Ingen risk att man tröttnar på vädret. Sol nåra dar. Massa blåst en annan. O idag regn. Efter en stund kom det massa snö. O jag som tänkt mej en promenad efter jobbet. Men det blåste fortfarande för mycket för att gå ut. Så jag åkte hem till mamma o pappa en sväng.


Väl hemma hade jag tänkt ta itu med att hitta min lägenhet. Men som vanligt har man så mycket annat o göra. Hann knappt börja med disken innan telefon ringde. Mina förhoppningar om att ha mer koll på allt när jag började skifta är sååå långt borta. Men disken blev klar. O två akvarium. Men nån längre cykeltur orka jag inte med. Måste göra inget oxå...


Over

Ovido - Quiz & Flashcards