Alla inlägg under augusti 2009

Av L E - 25 augusti 2009 19:25

Oj. En hel vecka har passerat. De första tre dagarna va jag hemma med migrän. Den kom och gick lite hur som helst. Lyckades iaf vara ute o lufta mej lite o mådde bättre för stunden. Så det är väl dags att ta tag i det där med lite motion igen. Hur man nu ska hinna mej, ta sej tid till det. Det va matte som tvingade ut mej. Kul o träffa dom igen. Hunden höll på o krypa ur skinnet när han såg mej. O lilla Pontus... Ja vilken tjej alltså. Man finner inga ord.


Skulle lämna in kameran häromdan. Men då funka den hur bra som helst. O det är väl bra. Fick bränna pengar på djuraffären istället. Rea på kattsand. Tog två vändor bara för det va billigt. Köpte lite nya algätare oxå. Slöjstjärten kände på en gång att det var nytt i hemmet o letade efter dom. Så jag vet inte hur många jag har kvar. Har sett två stycke iaf. Dom är så små. O nån har säkert blivit mat.


I det stora akvariet har det lugnat sej. Mina "nya" stora fiskar rör sej överallt nu. Och verkar ha satt gula faran på plats. Idag kom han fram när jag gav dom mat. Han har hållt sej undan bra många veckor. Så han är väl hungrig. O växterna jag köpte för nån vecka sen, ja dom ser inte ut som växter längre. Får nog köpa plastväxter. Cikliderna äter växter. Eller äter. Dom tuggar o förstör. O jag som ska få mer om ett tag... Kanske ska ha dom i badkaret... För nån munkorg har jag inte hittat än iaf.


I fredags var jag ner o kollade kräftfisket. Men det är inte som förr. Då var det massa folk som samlades o det va värsta festen. Nu såg man ett par tält här o där. Men det va trevligt så länge det vara. Svågerns svärföräldrar stod för grillningen. Men sen började det regna. Så jag körde hem matte o de små. Fick ta en repa till senare o köra hem husse. Dom hade fått 40 kräftor sas det.


I lördags var det äntligen dags för lite målning. Den ordinarie personalen va inte på plats. Så då blev det lite oroligt. Men vi lyckades få till det sista o blev klara. En kakburk i form av bikupa med bin som kröp på burken. Efter det va det meningen att vi skulle på marken. Men vi våga inte ner. Ena stunden var det regn, nästa sol. O så blåste det lite.


Åkte hem o inväntade nästa projekt. Köra folk till kräftskiva. O det gick väl smärtfritt. HA! När jag skulle hämta dom så kom deras hund o tog min sko. Som vanligt... Men jag tänkte att jag måste nog vinna den där kampen om skon. O ställa mej högre i rang. Så när han gjorde sitt andra försök så grabba jag tag i honom o sa nej o tog min sko. Snopet för honom. Men nu har jag vunnit. Ska bli kul o se om han tar den nåt mer.


Efter det åkte jag o rensade lite i mattes lanne. Rädisor o morötter. Men det har inte gallrats nåt. Så morötterna är så små. Men naggande goda ändå tycker Flipp o Flopp. Dom slukar dom med blast o allt. Salladen har nog gjort sitt så den fick va.


Tog vägen förbi o kollade valpar oxå. Dom va så små. Elva stycken är dom. Tänk om nåra veckor när dom är större o ska tulta runt. Dom är så söta då.


O så var det det där med fälgar. Hade stora förhoppningar om att jag lyckats hitta nåra. Men när vi mätte, så var det såklart inte rätt. Så kan det va med importerade bilar. Inget som stämmer. Det är bara o sätta fart o leta. Eller byta axlar.


I söndags var jag med på MH test. Spännande. Dom andra hundvännerna va oxå där. Med sina små valpar. Så söta... Det va lång väntan innan det va våran tur. Massa saker skulle testas. Gå runt en folksamling. Följa med annan person. Kaninjakt. Lekande gubbe. Skrammel. Overall som hoppade upp. Spöken som kom från olika håll. Kampa. Skott. O allt gick bra. Hunden reagerade på det han skulle och fick godkänt.


Efter det åkte vi till Ikea. Skulle handla bajspåsar. Men det fanns inte. Dom hade slutat med det. Bara o leta nytt ställe som har billiga. Betalar inte 19 spänn när Ikeas kosta 7. Men efter en halvdags letning på nätet hitta jag bara ett företag på Öland som hade billigt. Får kolla frakt o sånt.


Annars har det inte hänt så mycket. Jobbar o försöker hitta lägenhet. Fattar inte att det ska va så svårt. För att inte tala om fälgar. Jakten går vidare. Ska kolla imorn. Har nåra prisförslag. Men va fasen 1000 spänn! Jaja. Få se vad det blir. Behöver egentligen bara två...



Over

Av L E - 17 augusti 2009 20:48

Så var helgen över och en ny arbetsvecka börjat, för vissa.


I lördags morse drog vi iväg mot Norrköping på utställning. Tänk va mycket kul man ser efter vägen. På ett ställe odla dom renar. Tomtens har nog tagit slut, eller så får han hjälp. En liten håla hette Breven. Så det är väl dit man ska åka om man inte får nån post. Som vanligt stämde inte utdraget från nätet på vägbeskrivningen, eller om det va vi som tog av en väg innan. Rätt kom vi iaf. Vi va ju där förra året. O codrivern hittar.


Sammanfattningsvis så kom Monster trea och fick en etta. Så nu ska han bara MH testas till helgen så är han redo för att bli pappa. Monsters syster vann sin klass. Men vi stanna inte kvar för att se resten. På väg hem stanna vi till o käka där barnet haft sitt sommarjobb. Va länge sen jag åt ute. Fick bli schnitzel. Utan potatis. Märkligt tyckte dom säkert. Men jag hoppar det ett tag till.


Sen hem o vila lite. Va ju 40 års fest på kvällen. När jag kom dit så var det inga bilar utanför o dörrn var låst. O inte gick det att få tag på dom heller. Bara telefonsvarare eller så koppla det ner. Åkte till ett annat ställe där folk brukar ha fest. Men det va lika illa där. Lyckades få tag på ett barn i familjen och fick adressen dit dom va. Väl på plats så var det massa folk där. Nästan bara släkten. O en klasskamrat till mej. Nästan direkt var det paketöppning. Han fick mest pengar till golfresa. Men oxå en blomkvast, mugg, en putt-träningsmatta att ha på toa, uppblåsbar kudde med bröst på av mej, armband i Modos färger, lite sprit o snapsglas o en tröja med namn o ålder på. Sen högg vi in på maten. Det var kallskuret. O det passa ju mej bra. Tog av alla sorterna. Och lite frukter. Barnen spela fotboll i regnet. Sen blev det lite trubadureri. Min kompis kusin är duktig på gitarr o brukar spela på tillställningar. Efter nio drog jag mej hemmåt. Va lagom mör efter dagen o så skulle jag upp igen på ny utställning på morgonen.


Fick väl en timmes sovmorgon. Men som vanligt kan jag inte sova utan vaknar två timmar innan jag ska gå upp. Sen är det stört omöjligt att somna om. Resan gick mot Nyköping. O det var tydligen Internationella utställningar. Tur man inte hade semesterbyxorna på sej. Jag hade min dramatenvagn med mej. Allt på ett ställe. Bara en stol som fattas. Men man får inte hur mycket som helst för 49 eller om det va 98 kr.


Det var längre väntan där. Vi va sist. Tror det var kombinerat MH. För det storma o levde rövare. Men vi slapp regnet iaf. Tält, stolar, bedömningar o massa annat flög hej vilt. Dock inga hundar eller ägare. Dom brevid hade en bernersenner mitt bland alla leonberger. Hon va så go. Det stod en bekant till dom brevid buren. Då ville hunden ha uppmärksamhet. Så hon ställde sej på bakbenen o la framlabbarna på ryggen på tanten. BLAM! Tsss.... När det började dra ihop sej för hennes matte att gå upp i ringen så pep hon o höll på o hoppa ur. Så jag fick stå o klappa lite på henne. Men sen när matte va i ringen smet hon ut...


För oss gick det hyffsat. Sluta som fyra bland alla hanar. O det va massa fina hundar. Inget skräp där inte. Vi blev kvar en liten stund till. Barnet skulle ställa ut en tik åt en. Men sen gick klockan så fort så vi va tvugna att åka hemmåt. Min stora hundkompis skulle jobba på natten. O inte fanns det nån munkorg till Gula faran heller.


Väl hemma gick jag o la mej. Hade ont i huvet. Men jag lyckades inte somna o värken gav sej inte. Tog en tablett som inte heller hjälpte. Lyckades väl somna, men vakna av att maten ville upp. Sen höll det på så ett tag innan jag somnade för natten. Vaknade tidigt o klev upp o letade kvitto på kameran som börjat dumma sej. Tog en dusch o käkade o kände mej hyffsat fräsch. Men så kom allt tillbaks igen. Bara o ringa jobbet o stanna hemma på soffan.


Sov väl tre timmar. Sen ringde jag o väckte B2. Va meningen att vi skulle lämna in kameran idag o shoppa lite. Men inget kvitto, ingen reparation... Sen blev det käk o soffan nåra timmar igen. Efter det mådde jag bättre o satte fart o fixade lite med disk, tvätt o djur. Blev en tur till affären oxå för o hämta ett paket.


O nu är det nog dags att sova igen. Är tung i huvet. Men hoppas det är över tills imorn. Det är inte så kul o va hemma o ligga på soffan.


Over

Av L E - 14 augusti 2009 20:01

Så har en hel vecka passerat. Har inte hänt så mycket kul. Åker till o från jobbet. Lagar mat. Försöker hålla efter på allt. Fastnat på Tradera.


Va till sköterskan häromdan. Skulle väga mej o kolla blodtryck. Efter sex veckors ändrad kost så hade jag stora förhoppningar om att vågen visade mindre resultat än senast. Tycker ju faktiskt att kläderna sitter lite annorlunda. Eller hur. Eller jo kanske lite. 0.8 kilo. Oj vilka framsteg. Sa att hon nog hade manipulerat vågen. Sköterskan höll på sitt. Med deras version av rätt kost. O massa motion.


Men jag kan ju ta nåra exempel på kaloriförbränningsaktiviteter jag kan tänka mej att göra från en lista. Cykling: 234 Gå lätt: 95 Pilates: 118 Stavgång: 177 Badminton: 151 . O då kan man ju för det första fundera på i vilket tempo allt detta ska utföras. Det som är normalt för mej är inte normalt för en annan. O för det andra. Detta är baserat på 30 minuter. O räkna sen ut hur många 30 minuters pass jag måste köra! Och jag citerar wikipedia: "1kg mänskligt fett motsvarar ca 7000 kcal, dvs för att t ex gå ner 1 kg fett behöver man under en viss tidsperiod förbränna ca 7000 kcal mer än man äter" O över till de mindre ansträngande sakerna. Laga mat 135. Sitta o prata 60. Sova/titta på tv 45. BAH säger jag bara. Nä. Nåt är fel. Får komma på nåt annat.


Ja det var väl det. Dags o sova snart. Har mycket på gång nu när man slipper arbeta...



Over

Av L E - 10 augusti 2009 19:29

Ojdå. Ska man hinna med o skriva nåt här oxå?


I lördags va jag o hämta lite grejjer som jag beställt. Ny skarvsladd till tv:n, så jag kan ha alla mina tvspel inkopplade. O ett myggrack. Sen blev det lite vila på soffan.


O på kvällen var det dags för tjejkväll. Det bjöds på tacopaj o kladdkaka. O jag åt. En gång gör ju inget att man fuskar. Men magen gilla inte riktigt det. Annars var det trevligt. Lite småprat o mat.


Efteråt åkte jag ner till stugan en sväng. Man måste ju visa sej för syrran ibland. Där kom myggracket till användning... På vägen hem lyckades jag undvika en älg som smög över vägen. O när jag nästan va hemma så hade jag tänkt att varva ur bilen genom byn. Men precis när jag skulle gasa på så tyckte jag att det var lite väl mycket reflexer på en bil. Polisen. Bara att slå på hejdarn o smyga förbi dom. Väl hemma blev det ingen sömn. Hamna i telefon flera timmar.


I söndags kom jag på vad jag ska ge i 40 års present. Men efter flera timmar gav jag upp. Fanns inget på nätet. Så jag åkte ner o hämtade ett par fiskar. När jag skulle stoppa i dom i akvariet så hoppa den ena ut, på golvet. Ett fall på över en meter. Men han verkar ha klarat sej. Värre var det med gula faran när han såg sina nya sambosar. Han blåste upp sej o alla sina fenor o blev grön o attackerade dom nya. Jag lyckades väl fixa till en liten grotta till dom. Så dom kan gömma sej lite iaf.


Sen drog jag igång o fixa massa mat. Tre olika rätter. Så nu är det mat i frysen igen. O så slipper man tänka på matlagning när man kommer hem.


Efter det blev det en sväng för att titta till mina gamla hjul. Hade en förhoppning att dom skulle passa på min bil. Men icke. Bara o köpa nytt. Fick med lite grejjer som jag kan ha i akvariet. Ny grotta. Matte o co tittade förbi. Så jag fick klappa på min hund. Tror det va 100 år sen sist. O Pontus hade växt. Lite kul. Hon reagerar fortfarande på att jag kallar henne för Pontus. Tsss. Sen va klockan natta.


Idag åkte jag till en affär för o kolla efter nåt kul i present. Men det fanns inge kul alls. Så jag står på noll. Inga idéer alls.


Nä nu är det dags att plocka in disk o bygga ny grotta. Har faktiskt lite ordning här. Så det är väl bäst att fortsätta med det...


Over


Av L E - 6 augusti 2009 19:28

En sån dag. Ringde på massor. Men då gick ju dan. Inte för jag hade så mycket att göra efter jobbet. Men ändå.  Lyckades sälja lite oxå.


Efter jobbet åkte jag o handla lite. Hitta inget spännande. Men jag är väl på fel ställe kanske. Åkte hem o påbörjade maten. Kålpudding. Tror inte jag gjort det nångång innan. Man skulle strimla vitkålen. Så jag tog fram min maskin. Inte min bästa vän utan en annan. Men det gick ju inte. Så jag fick skära den så tunt jag kunde. Dumt att jag redan delat den... Den står i ugnen än så jag vet inte hur den smakar. Den ska stå inne tills grädden kokat in. Den tiden finns inte på min klocka... Ska väl ta tag i disken oxå.


O nu till min tävling jag har varje dag. Finn fem fel. Hittar ni dom? Jag hittar dom, VARJE DAG!


Over


Av L E - 5 augusti 2009 21:34

Två dar har passerat.


Igår åkte jag o lämnade lite saker hos mamma. Fick ju en hushållsmaskin av henne för ett tag sen. Men jag gilla den inte. Så hon skulle ge den ett sista försök. Har nu ett helt skåp tomt. Ska nog möblera om lite i köket, sen. Blev inte så mycket gjort resten av dan. Hade så många borden. Men ingen lust.


Idag åkte jag till granngårn o köpte kattmat. Stoppade på mej ett par råttor till Pix. O det tog inte många minuter innan han hittade dom i väskan. Idag har jag fixat en del. Gömde undan massa som stod/låg/va framme.


Städade resterande akvarium. Så nu är det fart på pumparna igen. Flyttade runt på lite växter. Men dom är väl uppryckta av gulingen tills imorn. Jag hör nog hur han kastar sten i sitt glashus om nätterna... Har varit till återvinningen oxå med massa kartonger. Jag va smart. Lurade mej själv. Ställde den vid dörren. Så den va tvungen att försvinna...


Nu är det bingen o dejt med John Blund o popcorn igen...


Over

Av L E - 3 augusti 2009 19:57

Första arbetsdagen avklarad. Hände inte så mycket kul. Jo Persan dök upp.


Efter jobbet åkte jag för att köpa växter och bottensugare. Tänkte köpa lite mer fisk. Men gula faran skrämmer slag på alla. Ser nu att jag borde ta tag i dom andra akvarierna oxå o fixa där... En annan dag...


När jag kom hem plantera jag växterna. O döm om min förvåning när prydnadssakerna på grottan var välta. Hm. Undrar vem som gjort det... Pix är faktiskt oskyldig den här gången.


Sen blev det en tur till affärn. Hade fått paket. Kanske ska öppna det... HA! Så tokigt. Jag hade glömt det på affärn. Jaja. Får väl lösa ut det igen då, imorn. Det va billig nötfärs. Så jag köpte på mej tre kilo. Så nu blir det färs i alla former. Kanske ska försöka mej på kålpudding nån dag...


Jaha. Det var väl det för idag. Nu ska jag ta tag i disken o sen lägga mej i blöt en stund med en bok.


Over

Av L E - 2 augusti 2009 20:28

Jaha ja. Då var helgen över. Fick den o gå igen.


I fredags kväll såg jag Sixten spänna i ögonen i nåt. Trodde han sett en fluga eller nåt. Men så såg jag Flipp komma med nåt i munnen. Det såg ut som en tom toarulle som var platt. Sixten glös fortfarande. Man kunde tro att det var hunden han smög på. Sen kom Flipp in i rummet o såg att jag titta. Då sprang han ännu fortare. Då såg jag. Han hade en hård smörgås i munnen. Jag hade glömt att stäng skafferidörren. Man kunde ju tro att förpackningen med bröd skulle ligga i smulor på golvet. Men icke. Den stod kvar i skåpet så fint. Flipp sprang in under soffan o gömde sej o knaprade på sitt byte. Har väl aldrig sett nåt sånt förut. Min illrar gjorde så. Men dom samlar på sej massa saker inför vintern i vilt tillstånd.


I lördags drog pappa o jag ut o leta svamp. Det brukar finnas massor. Men nu vet jag inte om nån annan hade varit där eller om det var kossorna som hade tagit dom. Men vi fick väl ihop ett par hinkar. Hann knappt komma hem förräns det var dags att dra igen. Mina kompisar var hungriga o ville ha matleverans. Hem o rensade det värsta. Sen när jag skulle börja förvälla svampen så kom huvudvärken. O trött va jag oxå. Men jag tvingade mej iaf att fixa ett par grytor innan jag stupade i säng. Så fort jag slog igen ögonen så såg jag massa svampar...


Imorse var jag fortfarande däven. Så det blev en snabb frulle o sen lite lureri på soffan. Sen satte jag igång med resten. Men efter ett par timmar var jag helt paj o va tvungen att käka o vila lite. Men svampen fixa sej inte själv så det var bara att sätta fart igen. Blev väl fyra grytor till. Märkligt. Så mycket svamp. Så mycket jobb. O så blev det inte mer än 15 påsar färdigt...


När allt var klart drog jag ner o kolla till båten. O den va ok. Vet inte om nån öst ur den eller om nån hållt ett parasoll över den när det regna. Men jag är glad över det. Sen hamna jag hos en kompis. Skulle inkassera lite pengar. Men det sluta med att jag skrev en inköps lista från jula o fick med lite saker hem för att städa akvariet. Jag skulle få lite nya fiskar. Min ciklid hade jag inte sett röken av sen i fredags. O trodde den var död.


Väl hemma börja jag riva ur akvariet. Fortfarande ingen fisk. Inte i ljusrampen eller bland växterna. Inte under bänken. Trodde han hoppat ur akvariet. Men då borde katterna reagerat. Inte under pumpen. Har smugit på honom i flera dar. O kollat som bara den. Men han har inte visat sej. Inte ens när det var mat. O om han va död så skulle man sett honom. För mina kanibaler till fiskar äter inte upp en så stor fisk över en natt. Men när jag lyfte på hans grotta plaska han till. Vet inte om han gått i nån dvala eller håller på o dör. Men runt for han. Så liite glad är jag över att gula faran har visat sej igen. O mina ålar kom fram oxå!!!


Jag rev ur alla växter o gjorde rent alla saker som är som prydnad. Eller gjorde rent. Jag gjorde ett försök. Går inte så bra o få bort alger. Har en sten som är rosa. Eller VAR rosa. Allt är alggrönt. Sen sög jag ur botten. Rackarns va skit det var det. Min bottensugare är paj. Så imorn ska jag köpa ny. O nya växter. Ciklidgräset var tydligen mat för cikliden... Det låg sönder smulat i högar här o där. Otacksamma djur! Men nu är det fint igen, eller det ser mycket bättre ut. Får väl se hur många fiskar som lever imorn...


Ja det var väl det för den här helgen.


Over


Ovido - Quiz & Flashcards