Alla inlägg under december 2008

Av L E - 31 december 2008 11:15

Då var sista dagen på året här. Jag tror det har varit ett bra år. Inte sämre än nåt annat iaf. Det började med att vi hämtade hunden. Tänk att vi haft honom ett år. Han har haft ett äventyrsfyllt år. Inte någon hemmahund som legat i hundkorgen. Han har varit med överallt. Undrar vad han gillat mest. Förutom sina tennisbollar! Tror han gillat när vi varit på sjön. Han blev helt galen när vi fick upp fisk. Tyckte dom var jätteläskiga. Skällde ända tills vi kastade tillbaks dom eller la dom i påsen till katterna. Han var minst lika ivrig som oss när vi kastade med våra spön. Ylade som om vi trampat på honom. Sprang mellan mej o matte och kollade när vi vevade in om vi skulle få med nåt upp. Sen kom han på att om han råkade tappa sin boll i vattnet så tog tanten fram håven och plockade upp den. Men han hoppade aldrig i efter den själv. Inte ens dom gångerna som vi inte vände om. Han hade ju faktiskt en hel kasse full med bollar hemma. Nu har väl bollantalet minskat. Jag har fortfarande fyra stycken här. O minst två i bilen.


Vidare så har jag ju flyttat till större lägenhet. Trivs jättebra. Är så lugnt o skönt här. O så finns det tvättstuga med tumlare i samma trapp. Katterna tycker inte det är så bra. Solen skiner inte in. Så dom kan inte sola... Lagom tills jag hade flyttat klart så skaffade mitt ex ett hus. Så det var bara att börja om med renovering o flytt där. Men nu tror jag att det är klart där för ett tag. Nästa projekt blir att dränera och fixa ny altan. Men jag tror vi väntar tills tjälen gått ur backen. Nytt kök skulle dom visst oxå ha. O inreda källaren. Så det är tur att vi har nåt att se fram mot nästa år. O givetvis Kims uppväxt. Ja det är väl det stora som hänt i år, vad jag minns. O att lilla Kim kom till världen! Just ja. Tingesterna oxå. Killen o Billy. Dom ska börja skolan om nån vecka. Eller iaf Billy. Killen får väl försöka lära sej av hemläxorna.


Igår morse fick jag ett samtal från min gamla granne. Han förberedde mej på att jag ev skulle få skala fisk till kvällen. Men än har han inte ringt. Tur jag inte berättade nåt för katterna... Istället tog jag mej ett bad och läste bok. Idag blir det lugnt. Ska tvätta ikväll. På nyårsafton... Men det kvittar väl. Jag har bjudit in mej till svärmor igen. Men det blir ju inte förns sent. Å andra sidan så hinner jag hem o dra igång maskinerna mellan varven. Imorn ska jag mata min kompis kisse. Dom skulle vara borta över natten. O kissen ska vara inne. Lika bäst det när det skjuts så förbenat just nu. Att dom bara orkar. O alla stackars djur som blir helt galna o sönderstressade av allt ljud. Nä jag håller allt med min kompis. Skjut. Men inte i flera veckor. Utan bara runt nyårsslaget.


Nä nu är det väl dags att sätta lite fart här. Mata djur o fixa tvättkorgen. Kanske äta nåt. Om det går ner. Magen har ballat ur igen. Klumoen i halsen går inte att svälja ner. Får väl se om det ger sej med lite extra tabletter. Annars får jag väl ringa doktorn o få nya mediciner, igen. Eller byta leverne.


Gott slut, Over



Av L E - 29 december 2008 17:58

Ja då har man jobbat en dag. Det va rätt gött o komma tillbaks till vardan. Även om det bara blir en dag till o jobba. Sen ledigt ett par dar o sen jobba igen. Va folk är dumma. "Är Danmark utlandet? Då skickar jag inte gratis sms till mina kompisar?"


Igår var det en slödag. Jag kryssade, kollade på film, badade och läste bok. Har matlåda fixad tills imorn så det blir lugnt idag med.  Tog en vända på stan idag. Alla mina djur behövde mat. Sen lämna jag tillbaks böcker, itid! Sprang på en gammal arbetskamrat i affären. Det va kul. Tråkigt bara att han inte hade något jobb. O så har min arbetskamrat äntligen fått barn. Hon skulle ha en dag innan mej. Men det blev visst en vecka senare än väntat. Hon fick en pojk. Precis som ultraljudet sagt. Men hjärtljuden var en tjejs. Så tokigt. O min lilla Kim som hade pojkljud blev en tjej.


Det var varmt o skönt i bilen idag oxå. Både motor och kupévärmare. Så nu slapp jag frysa. Har fått en fårfäll av min moster att ha i bilen. Men man sitter inge bra alls med den. Känns som man sitter på en kartong o vinglar. Kanske går att justera...


Sen kan man undra när vi ska komma igång med träningen. Tar nog ett par veckor till. Cyklingen har kommit av sej oxå. Kanske borde ta tag i den igen. Jag som var så duktig. Pilates blev det visst inget med heller. Men hur ska man hinna med allt. Jobba. Laga mat. Fixa med djur och hem. O så ska man träna på det. O gärna varva ner o läsa en bok. Jaja. I ett annat liv kanske. Så va ska man göra nu? Cykla? Äta? Läsa bok?


Over

Av L E - 27 december 2008 21:29

Jodå. Tanten tog sej i kragen och GICK och slängde kartonger, burkar, flaskor o smörpaket. Man är ju utbildad miljökonsult... Sen upp på vinden med granen, som inte kom upp i jul. Vidare sparka jag fart på snabeldraken. Plockade undan lite till. Varvade med lite kryss. Sen var det dags för mat och dyka i akvariet.  Mitt i allt upptäckte jag att tv:n slutat funka. Trodde först det var masten som lagt av. Men sen kröp jag bakom o såg att en kabel släppt. Är säkert kaninrackarn som varit där. Så vips så hade jag kanaler igen... O sen tog all ork slut. Satte mej o läste klart min bok i badet. Efter det kolla jag på båda Arn filmerna. Rätt bra film. Trots att det både var kärlek och krig. Hade på mej min mysponcho. Men tro inte att katterna ville ligga i knät på mej då inte. Då dög den inte...


Dags för bingen...


Over

Av L E - 27 december 2008 09:34

Ja det döpte jag denna dag till. Jag MÅSTE verkligen städa idag. Så va sitter jag här för?


Igår sattes motorvärmaren i. Men det blev ju lite knövvel. Importerad med 2 liters motor. Då är det inte bara. Men efter lite sliperi så passade den. Synd bara att timern bara går 30 minuter. När det är kallt ska den sitta i över två timmar. Men jag antar att det hjälper till lite iaf. O så gör kupévärmaren sitt oxå. Hunden var med o hjälpte till. Men pappa tyckte inte det var så lämpligt eftersom det var smaskig glykol på golvet. Så vi blev utslängda att kasta boll. Vilket hunden inte tackade nej till. Han tycker det är lika kul efter två timmar. Han har totalt obegränsat med energi! Synd att han inte kan dela med sej till oss orkeslösa... När vi kom hem skulle han leka mer med sina bollar. Han har en egen tygkorg som hänger på ett av gångjärnen. Alldeles lagom höjd för en liten bushund. Tog honom en sekund att upptäcka och förstå sej på den. Men han har inte lärt sej att lägga tillbaks sina leksaker... Senare körde jag hem honom till matte o husse. Då kom han på att han var törstig efter att ha busat i fyra timmar. Sen åkte jag hem och åt lite snacks och kollade på tv. Mysponchon som jag fick hade jag gömt undan, trodde jag. Men igår var det en katt som hade hittat den. Så nu är den inte svart längre.


Nä det är väl dags att sätta fart. Jag har så mycket planerat på min städdag. Men jag vet väl hur det blir...


Over  

Av L E - 26 december 2008 09:01

Eller?


Igår var det ytterligare en julmiddag. Hos moster. Rackarns vad hon är bra på att laga mat. O baka! Varför kan inte jag baka så goda kakor? Antagligen för jag inte behöver mer lagring av energi...


När jag kom hem o hade lagomt hoppat i särken så ringde det på dörren. Där stod min lilla dotter o hennes kusin och hundarna. Eftersom jag inte minns när jag städade sist så kunde jag inte släppa in dom. Barnet erbjöd sej att städa här till veckan. Gratis! Men hon vet inte vad hon ger sej in på. Så det var bara att snällt tacka för erbjudandet men tala om att jag måste göra det själv. Om jag får tid. Jag som skulle ligga på soffan hela helgen. Blev inte alls så. Idag har jag iaf diskat och ska ta med soppåsen ut. Sen ska jag iväg och försöka få i motorvärmaren. Hunden kanske kommer oxå. Dom på två ben skulle tydligen julhandla. Yeah right. Ha så kul. Bland alla galningar. Nä jag håller mej nog i garaget under motorhuven istället. Så det är väl bäst att sätta fart... Klockan går visst...


Over 

Av L E - 24 december 2008 23:14

Så där. Då var ytterligare ett julfirande avklarat. Började med att jag levererade paket till mitt ex. Hunden blev jätteglad åt sin boll, råttis och sina knorrar. Matte blev nog jätte glad över alla 600 ljus jag köpte. O husse, åt sitt godis. Själv fick jag en torkställning och en mysponcho. Himla coolt. Så nu kan vi sitta o mysa i soffan. Antar att hon tror att jag inte kommer somna i soffan lika lätt eftersom jag inte behöver täcket. Men vi får se. Sen åkte jag till svärmor och började hjälpa henne med julmaten. Men det verka som hon, eller någon, hade slängt potatisskalaren. Hur skalar man potatis utan den? Inte med kniv iaf. Så far i huset fick åka o införskaffa en ny. Sen skala vi potatis för glatta livet. Det gjordes Jansson, sallad, ägg och allt annat som skulle plockas fram. Det var nog ett under att alla hundarna klarade sej från att hamna i grytan eller ugnen... Lagom till Kalle Anka var allt klart så vi kunde sätta oss och äta. Som vanligt högg jag in på fiskfaten först. Sen Jansson. Men innan jag ens kom till Jansson så började jag bli mätt. Tokigt. Jag som inte ens tjuv ätit av maten när den tillagades eller sattes fram. Men jag tog en bit iaf. O en köttbulle. Hemma trillade var dom. Och goda. Synd att jag inte är så förtjust i dom överlag bara... Sen blev det disk o plock, som vanligt. När vi väl skulle öppna paket säger "mitt barn": Måste vi öppna nu? VILKET BARN SÄGER SÅ PÅ JULAFTON??? Men hon fick snällt slita sej från sin tv och öppna paket. O det verka inte som det var så besvärligt. Barnen, nä ungdomarna heter det, fick bl.a mobil, värdebevis, plattång o DC skor. Tanten fick en cool klockradio. Nä det var nog bara en alarmklocka. Den såg ut som en inredning till en bil. Så jag är såå nöjd. Lilla Kim fick massa kläder. Både under o överkläder. Jag hade köpt en filt till hunden. Men den fick han inte ta, trots att han slet och drog i den. Den skulle lilla Kim ha. Han var iaf glad att han fick vara med och öppna paket. Sen satt vi mest o va dävna av all mat. Nä vi kolla ju på världens bästa svenska film: Tomten är far till alla barnen. Jag undrar om vi sitter så om nåra år... Eller nä jag hoppas inte det. Barnen ska ha sin mamma o pappa. Inte en här o en där. Men en himla bra film är det iaf!


O nu sitter jag här. Trött o mätt. Borde väl ta o kasta mej i säng. Medans matkoman fortfarande är kvar... Så man orkar med morgon dagen. För det var väl då jag skulle äta julmat, igen...


Over

P.S. Rackarns Jag missa midnattsmässan i år igen. Jag bara undrar när jag ska komma på en sån...  

Av L E - 24 december 2008 08:32

Så var dagen här som alla väntat på...

Jag startade redan igår. Direkt efter jobbet hämtade jag min moster. Sen vidare hem till mamma. Efter en snabb dusch var det dags för mat. Jag dök som vanligt på fisken först. Köttbullar och korv kvittar. Jag tål ju egentligen inte kött. Nån gång slinker det väl ner. Men då ska det vara när man grillar korv i skogen. Efter mat och disk satt vi o väntade på tomten. Men han kom inte. Så syrran och jag fick hjälpas åt att dela ut klapparna. Syrran hade ju anlänt dagen innan med en stor resväska full med paket och ett jättestort paket, som senare visade sej innehålla en massagedyna till pappa. Jag hade tydligen varit snäll. Fick massa paket. Det bästa var motorvärmaren! Bara mamma börjar jobba så ska pappa och jag dra iväg o koppla in den. Vidare så fick jag badskum, badankor, ljuslykta, lotter, pengar, presentkort på filmer, knep och knåp, duk till hals och bord, grejjer till akvariet och en kasse med mat av mamma. Hon tycker väl att jag ser för mager ut;) Efter kaffe och whiskey blev det bråttom. Moster skulle hem. Och syrran skulle med tåget. Men vi hann. Hade nästa fem minuter till godo. Konstigt att tåget håller tiden så precis. Men det är väl sällan det är köer på rälsen, kan jag tro...


Snart är det dags att dra vidare till nästa julfirande. Med svärmor o co. Först ska jag till mitt ex o hans familj o lämna av deras paket. Tycker inte det är schysst att dom ska släpa hem 20 kilo julklappar när dom har lilla Kim o ta hand om oxå. O så hunden såklart! Men han klarar sej själv. Han är så bäst. 


För övrigt ska det bli himla skönt att vara ledig i fem dagar. Eller ja... Jag har fortfarande inte städat. Så jag kanske får göra det imorn när allt lagt sej. Eller var det då jag skulle på nytt julbord? Hm...


Nå väl. God jul på er.

Over 

Av L E - 21 december 2008 09:53

Det kan man verkligen fråga sej... Igår blev det en vända på stan. Man blir tydligen aldrig klar med julklapparna. Idag slog jag in de sista klapparna. Men upptäckte att jag får göra ett besök i affären igen. I eftermiddag ska jag iväg och röka en fisk. Synd att den inte är till mej. Men vem vet. Det kanske blir kvar så jag får mej en bit på vägen hem från mitt julfirande...


Igår var jag och hälsade på lilla Kim igen. Trots att jag sagt att jag inte skulle vara ivägen... Men men. Jag berättade lite turer vi varit med om i somras. Vem kan glömma när vi fick soppatorsk på sjön? Vi skulle rädda husse som var i sjönöd. Men sen råka vi i sjönöd och fick ro hela vägen tillbaks. Mitt i natten. Där satt vi o rodde o sjöng sjölåtar. Så här i efterhand är allt kul. Men just då i mörkret var det mindre kul... Idag kommer Kim hem. Men nu får dom vara ifred för mej. Iaf ett par dar. Ända till julafton.


Idag ska man väl försöka hinna få ordning på sitt hem. Allt har stannat upp i all julhandel o barnafödande.  Eller om jag ska låta allt vara tills efter jul. Jag är ju ledig i massa dar. Nä det kan va gött om det mesta är klart. Så kan jag ligga på soffan o läsa massa böcker. Om inte Kim tycker vi ska ut o spatsera i "vintervädret".


Nä dags o sätta fart. Har fått tillåtelse att lägga upp en bild på det lilla flickebarnet. Förhoppningsvis får jag in det under rubriken Kim.


Over

Ovido - Quiz & Flashcards