Alla inlägg under januari 2010

Av L E - 31 januari 2010 18:41

Tidig söndags morgon. Sista dagen på helgen.


Fortfarande 18 grader kallt ute. Så det blir nog ingen promenad idag. Så va ska man roa sej med idag då? Plocka in tvätt. Stryka. Cykla. Våndas över att börja tidigt imorn bitti. Kryssa.


Igår ställde jag motorvärmaren på avfärd kl tio. Så 1½ timme innan gick jag ut o kollade om den verkligen startade två timmar innan som den sägs ska göra. O tamej tusan att den gick. Undrar om nån gjort nåt. Inte för jag varit ute o tittat förut. Men jag tycker inte bilen varit tillräckligt varm innan. Visst, det kommer inte ut bastu värme ur fläkten. Men bensinförbrukningen har inte legat på 0.8 som den gjort förra året. Kanske blev nåt knas när bilen brann, KORTSLÖTS.


O vips så blev det kväll.


Matte lura ut mej på promenad. Bylsade på mej två par byxor under termosarna. Två polotröjor. Varav den ena var av fleece. Två par strumpor. Två mössor. Anoracken och de stora vinterskorna. Det va faktiskt så jag svettades när vi gick. Det va riktigt skönt i solen. Hunden drog Pontus i pulkan. Han tycker nog att det är lite kul. Även om man inte får nosa o markera överallt.



Redo för avfärd



På väg


Efter promenaden så blev det te o muffins. Pontus va trött o kinkig. Så det blev sängen för henne i väntan på att maten skulle bli klar. Maten va korvstroganoffoch ris. Gick ner utan problem.


     


Trött men vill inte sova



Testar nya morgonrocken



Lite mellanmål kanske gör susen

                 


Baltazars svans är kul...


Sen vidare på nästa äventyr. Vi trodde svågern skulle vara o åka bil på sjön. Men det va öde. Så vi mellanlandade på fika hos ett par kompisar i väntan på att svågern skulle va klar.


Lagom tills vi skulle åka hemmåt så ringde svågern o meddelade att det va dags. Så vi åkte ner till sjön. Där va det fullt ös. Tror det va tre bilar ute. Men rackarns så kallt. Trots att brasan va igång. Pontus låg o sov i bilen. Så dom kom på att dom skulle ha hennes kärra. Dumma tanke. Bilen la av för dom när dom va hemma. Så vi andra som va kvar åkte hemmåt o fikade o la ner utelivet för idag.



Lilla Maja. Gömmer sej för Katten



Max 15 kilo...


Blev kvar nåra timmar. Svärmor kom dit oxå. Hon hade fått förbud att åka hem. Barnet hade bara öppnat dörrn o bett henne åka till matte o låst dörrn. Så svärmor trodde ju det hänt värsta sakerna. Men det va nog barnet som hade nån överraskning hemma. Svaret kommer väl senare...


Jaha. Det va väl det för idag. Nu ska jag lägga mej i badet och tina o invänta morgondagen. Är 15 minus ute.


Over

Av L E - 30 januari 2010 21:42

Jaha så va det helg igen då.


Blev en tokig natt igen. Tog ingen tablett när jag la mej. Så jag låg o vred mej halva natten. Tog en på morronen. Så nu mår jag bättre.


Drömde att jag hade massa illrar. Saknar dessa djur. Men jag har redan tillräckligt med djur. Finns inte plats för fler. Men jag vet inte om jag hade skaffat nån om jag inte hade haft andra djur. Dom är roliga. Men jobbiga. Dom blir aldrig vuxna som andra djur. Fullt ös hela tiden. Bara massa bus.



Istapparna



Traktorns framfart...


Denna helg är nog den enda som jag inte har massa måsten. Känns konstigt. Nästan lite panikartat. Va ska man göra då? Men jag ska nog komma på nåt. Fortfarande för kallt för att gå ut. 18 grader. Burr. Jag som hade tänkt en promenad på morgonen med min hund. Men det hinns väl senare om det blir varmare. Ska väl iaf riva fram det som ska tvättas ikväll. O så ta fram snabeldraken.


Igår kväll skulle jag skicka ett mms till en kompis. Men jag kan fortfarande inte med finnen. Så istället blev det ett tomt sms. Lagom tills jag hade kommit på hur man gör o fått iväg det så ringde hon upp. Hon va på fest. Så vi ska försöka höras idag när det är lungare.


O var man då åstakommit under dagen? Disk. Dammsugit. Bäddat rent. Sängen va under protest. Gunnar va med o snurrade in sej under lakanet. Lyckades peta ner växterna åt bultarna oxå. Va rädd att dom skulle attackera mej. Gav dom pellets imorse o hörde allt hur dom knapra.


Annars har jag mest suttit vid datorn o löst kryss. Har suttit så länge så jag fick ont i svansen...


På kvällen blev det så äntligen dags för tvätt. Tog svängen förbi affärn o min hund medans maskinerna höll på. Han blev nog lessen för att vi inte gick ut. Men fy för o gå ut. Det är ju 16 grader igen. Hoppas det är varmare imorn så man kommer ut. Annars får det väl bli cykeln... Denna tvättafton mötte jag ingen obehörig person i trappen. Känns mycket bra!



Mattes barn...



Pontus o kissen


  


Björnen sover 




Baltazar har spanat in ett byte



Nära nu...



FICK DEN!!! SPRING!!!



Ups. Man fick inte ta den...



Katten vill oxå ha majskrok


                                


Pix har lagt beslag på tvätten


Nej nu är det dags att fortsätta att slöa resten av kvällen. I soffan. Med popcorn. O nån kan väl skruva upp värmen ute tills imorn så man törs ut!


Over

Av L E - 29 januari 2010 21:11

Pust o stön o djup suck. Äntligen är arbetsveckan över.


Vet inte vilket som är värst. Nätterna när man knappt kan sova eller de långa dagarna. Härom natten hade jag popcorn ångest. Vaknade massa gånger o funderade på om jag skulle gå upp o göra popcorn. Men beslöt mej att inte göra det. Igår somna jag med värk i ögat. Samma sak då. Vaknade o undrade om jag skulle ta en tablett. Men inte förns klockan va närmre fem tog jag en. Sen släppte det. Känner samma sak idag. Så det blir nog en tablett snart...


Jobbet idag va en ännu längre dag. Stannade kvar o gjorde två timmar övertid. Har avklarat sju timmar extra denna månad. Plus en massa sälj. Och inte en enda sjukdag. Hade tänkt o ta en promenad med matte o min hund efter jobbet. Men matte va lite off. Så det passa bra med övertid istället.


När jag väl fick gå hem så åkte jag till B2. Vi köpte pizza. Rackarns va gött det va. Sen skulle hon kolla på lets dance. O då fick det va nog för mej. Så jag åkte hemmåt.


Imorse såg jag nog det dummaste jag sett på länge. En trailer om rädsla för fett. En tjej va livrädd för feta männsikor. Hon verkligen satt o tjöt när hon såg en tjock människa. Måste kolla på det programmet.


Jag har fått svar på ett av mina mail. Från den som jag vunnit ett spel av. Hon hade tydligen nåt knas med sin dator o visste mycket väl att allt va betalt o klart. Tokigt. Men de andra, från återvinningen, har inte svarat. Nu är det iaf inte lika fullt där. Men det är väl bara för jag inte ska dit i helgen... Stod i tidningen idag att det ska komma soptunnor som larmar om när de är fulla. Coolt.


Mer dumt. Såg en annons på en lägenhet. En etta. Litet kök men ej möblerbart. Så spännande. Trodde inte det hette kök då.


Mitt öga har slutat rycka. Däremot brinner benen än. Börjar tro att det är för att jag rör på mej. Kanske ska sluta med det. För under december, när man va lite halvsjuk o inte hade tid eller det va för kallt, så kände jag inte av det. Märkligt...


Hade tänkt att ta kort på istapparna på baksidan. Gjorde ett försök igår. Men det va för mörkt. Planen va att ta kort imorn när det är ljust. Men nu har grannen slagit ner det värsta. Kunde ju inte bett honom vänta tills imorn...


Nä nu är det dags för en tablett o sen bingen. Imorn är en ny dag... Hoppas det inte är 16 grader kallt imorn.


Over

Av L E - 28 januari 2010 19:55

Ännu en lång dag på jobbet. Va nära att få in ett rejält sälj. Men damen kunde inte bestämma sej. Så jag ska återkomma imorn och teckna avtal med henne på ev fyra ab. Blir bra det.


Idag var det kandidatdag. Men jag såg knappt till dom. Tydligen så kommer det ännu mer imorn tror jag. Så det är ju kul att det går bra för oss.


Idag va jag inställd på att skotta av min parkeringsplats. Men när jag svängde in så upptäckte jag att nån redan varit där o kört runt med en liten traktor. Så jag slapp skotta. Men jag vette tusan hur dom bärt sej åt. Det va uppkört långt ut på gräset.


Istället fick jag roa mej med disken. Sen en tur på cykeln. Men blev avbruten av telefon. Lyckades pallra mej upp igen o cykla bara fyra km. Men bättre än inget. O nu är jag trött o tung i huvet. Blir nog bara en dusch o sen sängen. Om jag är hörker imöra så funderar jag på lite övertid.


Over

Av L E - 27 januari 2010 21:30

Tisdag.

Ännu en dag på jobbet. Gick inge vidare idag. Jag tog det jag skulle. Men det va inte mycket mer heller. Lyckades sälja lite. Bordsgrannen va hemma idag. Det är ju helt galet att hon inte lyckas hålla i. Men blir man sjuk så blir man.


Upptäckte idag att mitt tredje par byxor har gått sönder. Blir till att tokrasa i vikt, försöka laga dom gamla eller köpa nya. Har skickat ett mess till en kompis att jag slänger förbi med ett par till henne imorn. Matte har nog inte tid. O hennes maskin funkar inte riktigt.


O Pontus kraken då. Hon är dålig än. Dom va inne med henne idag igen till doktorn. Men det är ingen fara så länge hon inte tappar tio% av sin vikt. Usch.


Jo jag glömde ju berätta mer om kvällen i söndags. Flipp är ju rolig. På helgerna är han ute o skuttar som han vill. Hade tidigare gett dom lite morötter o hårt bröd. O när jag satt o kolla på tv:n så ligger han på mattan. Rätt som det är har han hämtat en morot. Tydligen godare o knapra på ute.


O igår drog jag 5km på cykel. Går segt. Men jag lyckas iaf... Hoppas kunna fixa det idag med. Men med lite bättre tempo.


Onsdag.

Blev ingen cykel igår. Va för trött. Fastna i telefon en stund, i hopp om att förbättra tillvaron lite. O Flipp va ute hela natten. Kul kille det där. Han hoppar inte in i buren. Utan ligger precis utanför hela tiden.


Idag va en lång dag på jobbet. Bara massa konstigheter. Så det blev väl inga drömsiffror. Bordsgrannen höll sej borta idag med. Så ingen promenad idag heller. Fick reda på lite tråkigheter. En ska byta avdelning. Ännu en man kommer sakna. O mer verkar vara på väg att lämna bygget. Tråkigt...


Efter jobbet åkte B2 o jag ner på stan. Vi skulle förändra tillvaron. Men det gick inte. Affären hade flyttat. Så vi får famla vidare i ovisshet och snödrivor. Fy så det snöat idag. Va ju knappt man tog sej fram.


Sen åkte jag för att lämna mina byxor för lagning. O människan va hemma. Hon hade blivit förbjuden att sladda 8 mil till ett möte. Så jag stannade kvar på lite te o kvällssnack. Hunden va fortfarande lite off. Men orkade ändå skälla ut mej av glädje när jag kom. Han dök i byxpåsen o slet upp dom. Så nu fattar jag varför hon sa att byxorna skulle bli trasor... Rätt som det va blev klockan dags att åka hem.



Bollbiten som låg i magen


 

Uttråkad hund...



Med sin älskade snuttekudde


        


Lagom kul att ta sej fram i de nästan två dec med snö som kommit. Ser ju inte ut som dom plogat alls. På parkeringen hemma hade nog traktorn bara åkt rakt fram. Dumt o ta där bilarna skulle stå. Så det va en lagom fin snövall att försöka ta sej igenom. Vette tusan om jag ens kommer ut om det ramlar mer ner under natten.


Pontus verkar må bättre. Dom hade varit ute o åkt pulka. Hoppas verkligen att det håller i sej så. Den lilla kraken har tappat massa vikt o är hålögd, sägs det...


Jaha. Nu är det väl dags att tänka på refrängen.


Over

Av L E - 25 januari 2010 19:50

Tjehu! Arbetsveckan har börjat.


Dagen har varit helt ok. Började med att jag fick ett mess som talade om att Pontus mådde bättre. Men att de andra va dåliga. Himla tur man inte va där i helgen. O så fick jag rapport från den sjuka hunden. Han hade sovit hela natten men va lite off. Han va ordinerad vila o bara kortare promenader nåra dar. Bollbiten han hade ätit upp va tydligen 3x6 cm o ½cm tjock. Fy!


Lyckades sälja en del oxå. O så hade det ramlat in lite under helgen. Så det ser bra ut även denna månad. Sen har andra krav ökat på oss. O där är det lite svårare. Men men. Man kan bara göra sitt bästa.


På rallen tänkte jag ringa matte o fråga hur det va med alla. Men det bara smattra till. Hörde bara nåt om packa, Kim o USÖ. Skulle bli uppringd senare. Så där gick man ett tag o va orolig. Visste inte ett dugg va som hänt. Så ringde hon väl tillbaks då. O berättade att Pontus nog va uttorkad efter helgens sjukdom. Hon bara vägra äta o dricka. Så dom skulle in o ev bli kvar. Min uppgift blev då att hämta min hund. Såg verkligen fram mot en promenad med honom.


Efter jobbet blev det en tur till, vad vi trodde, värsta fiskerean. Men det va urplockat som bara den. Lyckades köpa nåra krokar. Det fanns kvar jiggar och skär till isborr. Men det behövde jag inte. Så det va väl bland dom enda gångerna man gått in där utan att komma ut 500 spänn fattigare.


Mitt i allt ringde matte o sa att jag inte behövde hämta hunden. Dom va på väg hem igen. Va inge fel på Pontus. Hon hade sprungit runt o grejat o druckit vatten som inget hade hänt.


Tog svängen förbi mamma o pappa oxå. Hämtade min snöskövvel. Det ska ju tydligen komma mer skit från ovan. Så det är väl bäst att förbereda sej.


Väl hemma blev det lite käk o mail rensning. O tro inte att jag fått svar från återvinningen än. O det va ännu fullare idag än igår. Däremot fick jag ett mail från en som jag tidigare vunnit av, på Tradera. Så det blev ett svar tillbaks att jag redan betalat för länge sen.

Nä om man skulle sätta sej på cykeln kanske. Blev inget med det igår. Hamna i telefon en timme. O sen va det ju tv...


Over

Av L E - 24 januari 2010 18:02

Så var den riktiga vilodagen här. Får väl se hur mycket det blir med det...

 

Min första tanke när jag vakna va att idag ska jag göra ingenting. Höll ju på till nio igår kväll. Sen slog det mej att jag har ett akvarium kvar att fixa till. Och köket. O så drog jag igång FB. O vad stod där? "Har du planer på att lägga om livsstil, hitta ett nytt jobb eller sätta nya mål så är detta dagen att göra allvar av dina planer. Allt går i rätt riktning." Så då kör vi väl då. Bara att kavla upp ärmarna o hugga i.



Lyckades röja på avlastningsbänken. O den gör verkligen skäl för sitt namn. Där lastar man av ALLT. En hög där o en annan där. Himla dumt o lägga allt på rätt ställe på en gång. Det ska väl räcka att vattenkokaren och mobilladdaren är där. O så akvariet då.


Sen blev det en tur till stora akvariet. Kom på att istället för att slänga mina självförökande växter så kan jag flytta ett gäng till guppyakvariet. Ifall det kommer yngel. Sen blev det midda. Den falska lasagnen va tvungen att avsmakas. O den va helt ok. Kanske nån mer krydda i. Morötterna kände jag ingen smak av. Koka dom väl fel... Mozarellan känns inte heller.


Har fått rapporter från de sjuka oxå. De på två ben mår dåligt än. Den på fyra ska få komma hem idag.


Hamnade sen i en koma. Så jag fick slå bort lite tid vid datorn. Ryckte väl upp mej o tog en promenad till återvinningen. O ännu en gång så var det överfullt. Men jag tryckte väl ner mitt så gott det gick. Sen gick jag hem o skickade ett mail till dom.


 


Så här kan man sova...



Eller så här...

    

Smyger Pix på råttan eller stampe?


 

Gunnar tar en nap...


 

Snäckan blir städad


  


Fastnade vid datorn i nya koma efter det. Rensade lite låtar o löste kryss. Har släppt ner snäckorna igen. Det verkar som dom bara låtsades va döda. Men rackarns så de andra fiskarna va på. Malarna skulle såklart städa dom. O de andra ville äta dom.


Nä nu får det va nog för idag. Blir inget vettigt gjort ändå. Har tänkt att cykla en sväng o sen lägga mej i badet.


Over

Av L E - 23 januari 2010 21:22

Jaha. Så var den här då. Arbetshelgen... Bah... Men jag måste. Annars mår jag bara dåligt under veckorna.


Startade dagen med frulle och nåra tyck-synd-om-mej-sms. Fick lika många tillbaks. En jobba. Den andra har en sjuk hund... Sen va det bara o sätta fart. Disk o räkningar avklarades snabbt. Sen ringde matte o tala om att det inte blir nån promenad. Lilla Pontus hade spytt hela natten.


Vidare till kaniner o fiskar. Kammade Flipp. Han är långhårig och har tovor. Men få honom o ligga still på rygg är omöjligt. Fiskarna fick ha sina uppryckta växter ifred. Dom vill nog gömma sej. Sen ett avbrott i telefon och mat. Den sjuka hunden va på väg till doktorn.


Dammsugaren fick sej lite motion oxå. Sen var det dags för matplaneringen. Hittade ett nytt recept som jag ska testa. Men annars blir det samma som vanligt. Konstaterade att jag har matlådor för två veckor i frysen. Så det är ingen panik än... Har inte plats för ett lass till. O inga matlådor heller. Å andra sidan kan man ju åka o handla o sen göra nån rätt senare...


Men nä. Jag tog mej i kragen och åkte o handla. Gillar verkligen inte att handla. Kan inte köra vagnen. Än mindre plocka upp varorna. Bara massa bök. O massa folk o trängas med. Men nu är det gjort 18.4 kilo mat. Matte ringde oxå. Ville ha lite soppa till Pontus. Så det blev en till vända dit. Första vändan kolla jag bara när djuren va ute o lufta näsan. O sista vändan kasta jag pinne med hunden. Pontus tog på sej massa kläder o kom ut två minuter o lufta näsan. Kraken. Hon bara spyr...



Nja. Jag går nog in igen. Kallt ju...



En som våga gå ut



Katten?


           


Jorå. Han våga sej ut


Väl hemma satte jag fart med maten. Började med kålpudding och fläskfilégryta. O mitt i det så ringde min kompis o berättade att hunden va kvar hos doktron. Han hade svalt en bit av en boll som inte ville komma ut. Förhoppningsvis blir det inte operation...


Sen vidare till nästa maträtter. Kycklinggratäng och Enkel falsk lasagne. Va länge sen jag åt lasagne. Men i den här skulle det vara halvkokta morötter. Redan där blev det problem. Hur länge kokar man morötter? Ska det va salt i ? Nä jag har aldrig kokat morötter förut! Tur det finns svar på internet... Så medans kyckling blir klar i ugnen så förbereder man lasagnen. För sen ska pippin svalna. O då åker lasagnen in. Sen fixar man allt klägg till gratängen o rensar pippin.


Joråsatt. Så nu är man färdig med allt. Va väl bara byxorna jag inte hann med idag. O så slipper jag fixa mat på över en månad. Va ska man roa sej med då då? Ska bli himla gött o göra inget resten av kväel. Eller gå o sova heter det...


Fick just kvällsrapporten om hunden. Han slipper bli opererad. Men hade fått panik när han insåg att han inte hade mamma med sej. Så det verkar som han är hemma om nån dag igen.


Over

Ovido - Quiz & Flashcards