Alla inlägg under augusti 2010

Av L E - 12 augusti 2010 23:45

Idag va jag ledig. Så jag tog en extra sovmorgon. Inte så undra på när man satt o mecka vid datorn till klockan sent. Hade inga direkta planer för dagen. Det va meningen att vi skulle åka o titta på när pappa flög. Men mamma hade ringt igår o kollat om det va ok att vi kom idag. Men riktigt så enkelt va det inte. Farbror Peter va uppbokad. Så det va bara o ställa sej på kö för en annan dag. Så antingen skulle jag följa med mina föräldrar på shoppingtur eller dra till skogs med matte o co. Men först va jag tvungen att diska o röja lite.


Precis när jag hade diskat klart ringde mamma o fråga om jag skulle med. Ja visst. Ska bara. Då blev det bråttom. Va tvungen o dammsuga o duscha innan avfärd. O lagom tills jag va klar med det så ringde hon igen o meddelade att det va ändrade planer. Flygturen skulle bli av ändå. Men inte förräns på kvällen. Så vi hade inge bråttom längre. Räckte med att jag kom om två timmar. Så då han jag slå av lite på farten o ta svängen förbi matte o co.


Pontus hade ringt innan o ville jag skulle köpa med glass. Så jag tog med det glasspaketet som jag hade i frysen o åkte bort. Som vanligt dök hon ner i påsen o kolla vad jag hade. Glassen va nummer ett såklart. Nummer två va fiskmaten. O nr tre till matte. Lite blomnäring. Så det va ju bara att sätta sej o kalasa på lite glass. Stannade kvar en stund tills det blev dags att åka.



Pontus har parkat bilen


Hos mamma va det lugna gatan. Maten stod på spisen. Pappa i lannet. O mamma i pyjamasen. Började räkna på fingrarna. Klockan va halv ett. Sju skulle pappa lyfta, om 6½ timme. Då skulle vi till Karlstad på det. O ränna i affärer. O hämta syrran. Men rätt som det va så hade vi ätit och kommit iväg. 5 timmar till starten.



Va blir det för väder?


Första stoppet va att hämta syrran. O kan man tänka sej. Hon kom ut ganska snabbt. Sen blev det Ikea. Jag skulle bara ha en ny klocka till badrummet. Men när jag gick där kom jag på mer saker. En ny lampa vid datorn. (orka leta reda på de spotarna man har). Ett lock till stekpannan. Batterier. Råttisar till min hund. Lite ljus. En trappstege. O så skulle jag ha nåra hyllor. Men personalen guidade mej åt fel håll. Så det blev ingen affär. Syrran köpte en stor växt. Undrar hur länge den överlever...



Djungel?


På vägen ut med det ett stopp för energi intag. Syrran tyckte jag stod i fel kö. Dvs den som det inte va folk i. Stod inget om att den kassan inte va öppen. O sätt som det va kom det en tjej o hjälpte oss. Jag tog en french hotdog. Det va fart i korven. Men var va dressingen? Syrran skulle bara ha en glass. Det är ju rätt ccolt där ändå. Man fick ta glassen själv. Eller ja. Ställa struten i en maskin som morra o bullra. O rätt som det va så hade man en glass. Det va fri påfyllning av dricka. Bad mamma hämta lite flaskor så vi kunde fylla på. Men nä det gick inte. Det va en gothare där. Nä emo va det nog. Ser dom inte själva hur dom ser ut? Först reagerade jag bara på hennes jättehöga kängor, typ Abba 73. Mager va hon oxå. Rasta flätor. O kritvit i ansiktet. Massa svart runt öga. O så ett par vita linser på det...


Nästa anhalt blev bara runt hörnet. Dvs Bergvik. Ännu mer affärer. Tog nåra steg in i dom som hade rea. Men det va ändå för dyrt. På intersport hitta jag tre t-shirt för 99. Sånt gillar vi. På ett ställe stod nån o visade upp sin racing bil. Tror aldrig jag hört namnet på den killen. Men bilen va tuff. O så kunde man visst vinna nåt om man va med o tävlade. Halv sex tyckte jag att det va dags att tänka på refrängen o börja bege oss mot flygplatsen. Visste inte exakt hur långt det va dit. O vi skulle hämta upp syrrans kille oxå. Men först energi intag igen...



Cool bil



Inte mycket till panel



Energiintag


Tio över sex va vi äntligen på väg mot flygplatsen. O det tog inte så lång tid som jag trott. Så vi va där i god tid. Nästan en halv timme innan. Vi smög runt lite i området. Tog lite kort på flygplan. Sen ringde syrran på en dörr o vi blev insläppta på hangaren. Så vi studerade flygplanen lite närmre. En stod o knåpade ihop sitt plan. Va en byggsats. En himla massa kablar. O så stod det nåra småplan runtikring. Tror att det ena planet hade plats för fyra passagerare. Det satt redan en dam där o vänta på nån som va uppe o flög. Så vi småprata lite med henne i väntan på våran tur.




Hemmabygge



Den gubben går till den gubben...




Inte mycket till motor



I väntan på Flygkaptenen



Oj då



Utsidan



Säten




Panel



Ett större plan



O lite mindre


Det dröjde väl en halvtimme innan planet kom ner. Först blev det lite info om hur planet fungerade o hur man skulle styra det. Kaptenen frågade om det fanns något särskilt som pappa ville se. Men det han ville se låg för långt bort. Sen va det bara o kliva i och invänta lyftet. Innan skulle det gås igenom massa saker. Kolla lite instrument o sånt. Men sen bar det iväg. Det blev ju en vindskjuts av det planet oxå. Inte bara de stora som trycker massa luft bakåt. O vi som va kvar på marken fick vänta o vänta o vänta.



Pappa o flygkaptenen



Himla intressant o trevlig kille



Panelen



Hoppa i nu då!!!



Vilken pedal skulle jag INTE röra?



Nära nu



På väg mot startbanan



Nu har dom lyft



Nu syns dom knappt


30 minuter skulle det ta. Ibland hörde vi något på comradion som spraka, men för det mesta va det bara tyst. Vädret kunde inte varit bättre. Lite svag soldis. O 20 grader. O vindstilla. Fattades bara nån som skulle komma o serva med lite käk... Som underhållning hade vi oxå lite andra plan som flaxade omkring. O fåglar som fjolla sej.



Solen



Syrran norpar vin


O så spraka det till på comradion o ett flygplan hördes. Det va pappa som va på ingång. Tydligen va det nån gubbe på landningsbanan som dom fick väja för. Så landningen blev inte som tänkt. Lät mer som på film när de stora planen nödlandas av nån hjälte. Pappa såg inge skraj ut när han kom. Flygturen hade gått bra o han hade fått styra planet nästan hela tiden. Dom hade tagit svängen förbi Hammarö o Maxi. Tyckte det såg ut som han verkade vara nöjd över sin present. Sen firades det med vin och whiskey...



På väg in



Dom ser rätt ok ut



Jorå...



Party i baksätet


Innan vi släppte av syrran o hennes kille åkte vi till donken. Matklockan skrek sen länge tillbaks. Det blev såklart, igen, en chiliburgare. Men nu får det allt vara nog med skräpmat ett tag. De andra glufsade allt i sej oxå. Och som efterrätt blev det en glass o paj till mej o en marängswiss till syrran. De andra banga. Sen dumpa vi av syrran o fortsatte hemåt.



På väg in till donken



Mamma misstänksam




Glufs glufs


Innan jag åkte hem tog jag svängen förbi matte o co. Jag hade köpt med lite åt dom. Hunden va för trött för att orka känna att jag köpt nya råttisar åt honom. Så vi fick hjälpa till. Men då blev det fart i honom. Han o Pontus fick en varsinn. Men hur länge det är så vet man inte...


                                                  
                                                  
                


over

Av L E - 10 augusti 2010 22:45

Idag vakna jag som vanligt tidigt. Har lyckas vända rätt dygnet igen... Så först vakna jag lite väl tidigt och tänkte lyssna på ett tvprogram en stund. Men jag råka väl somna. För halv sju vakna jag av att jag tyckte telefonen ringde. Så jag masa mej upp. Men inte va det nån telefon som ringt... Kanske dags o slå på larmet...


Annars rulla dan på. Utan större bekymmer. Lyckades få tag på kräftfarbrorn oxå. Så nu ska bara kontrakten skrivas på. Coolt. Är tydligen tjuvfiske där. Men jag har inte båten där. Annars hade man ju kunnat åka ner o ta burarna för dom. Med risk att bli av med sina egna...


Hade besök av lilla hjärtat på jobbet. Så när jag jobbat klart stack vi ner på stan. Hon är lite lurig o passar in sånt där för o få skjuts hem... Vi gick in på djuraffären o hittade lite småkul saker. Lite knorrar och halsband till min hund. O sen åkte vi till donken o käkade.


Ytterligare en från hade anslutit. Går åt mycket energi där vi jobbar. O det va så roligt. En på mitt jobb är tillsammans med en muslim. Och muslimen va på donken. Vi vet ju alla att dom inte äter griskött. Så jag messade min arbetskompis ( i tron om att hon visste att han va där) och skrev att de serverar griskött på donken. O hon svarade nä va läskigt. Tog kort på honom i smyg o messade över. Fick tillbaks: "Vem är det där då? Måste va en muslim" Sen ringde jag upp henne. O hon hade ingen aning om att dom va där. O än mindre hade hon sett att det va han. Iofs va bilden tagen bakifrån...


På vägen hem stannade jag till o hämta ett par rattar till Pontus. Hon skulle ha till sin traktor. O såklart att det va riktiga rattar. Inga töntiga i plast inte. Min stora pojk blev lite avis när inte han fick dom.


Det blev över en hamburgare från donken. Så den tog jag med till min hund. Gissa om han blev glad. Sen blev det massa bus på baksidan. Vi skulle åka rutschkana, studsa på studsmattan o gunga. Vi avslutade kvällen med lite blåbärspaj.



Riktig tuffing



Buttar ner mamma



Åhej va det går



Fel håll!!!

            


OMG!!!

        


WAAA!!!!



Nä tanten vill inte flasha boobsen


Over

Av L E - 9 augusti 2010 22:15

Idag va det dags för lite folk o komma tillbaks från semestern. Så det va lite mer bekanta ansikten. O det gick lite lättare o jobba idag. Trots allt som varit i helgen. Idag hade jag nästan planerat att dra till donken efter jobbet. Men det fick bli en stor påse med godis istället.


När jag kom hem hade jag fått mina smycken. Har köpt på mej ett gäng bara för o testa o se hur det ser ut. Gick ner till grannen o visa. Men det var ju inte ÄKTA som jag köpt? Och? Jag tyckte dom va lite coola iaf. Sen bjöd hon på lite käk o nån kaka som kunde varit äppelkaka. Men det va plommon o massa farinsocker i. Smaka himla bra.


Idag har jag förgäves försökt på tag på den där nissen som skulle hålla i kontraktet för kräftvattnet. Men det är inte våra problem om inte han vill ha våra pengar...


Over

Av L E - 8 augusti 2010 22:15

Fortfarande lite seg efter allt som hänt. Men hade ändå ingen större lust o göra nåt ansträngande. Det är ju trots allt söndag. Tog en promenad till återvinningen. Såg ut som bara den där igen. Måste maila o klaga, igen. Slängde nåra ord med grannen och sen ner till båten.


Det va verkligen dags att ösa ur båten. För vare sej den som lånat den eller den som tyckte båten skulle läggas i har fixat det. Bryggan är ju hel kass. Ingen som orkat fixa till den trots att virke finns. Och flotten som står där är oxå kass. Så det va bara o välja pest eller kolera. Jag valde kolera och tog ett långt steg o hoppades flotten skulle hålla. Knakade lite oroligt i den. Men det gick. Sen va det bara o sätta sej o ösa en halvtimme. Fick lite sällskap av båtgrannen.



Brorsan före



Här gick jag genom förra året

   

   Inte najs o gå på. Flotten ska vara två dec högre


 


Brorsan efter 


Efter att jag lyckats ta mej iland utan att bli blöt så tog jag vägen förbi grannen som höll till vid sina odlingar. Usch så det såg ut. Massa ogräs hade tagit över nästan allt. Men de lyckades odla en hel del ändå. Förstår inte riktigt hur de ska förvara allt. Men det är deras sak. Jag upptäckte att min ena back i frysen är full av årets skörd. O då har jag knappt ansträngt mej.


Sen blev det inte mycket gjort. Bara orka inte ta mej för nåt. Vare sej fiske eller åka ut i skogen. Fick bli en vilodag o lite telefonsamtal istället. O på kvällen la jag mej i badet. Testade bubbleriet igen. Är liiite besviken att mattan inte fastnar på botten. Efter ett tag släpper den o lägger sej som ett skinn efter kroppen. O blåser ut iskall luft.


Over

Av L E - 7 augusti 2010 22:15

Nu i veckan har vi på jobbet pratat om att åka o fiska. Men som vanligt bangar dom. Så jag bestämde med en annan kompis. Vi skulle dra tidigt. Så jag la mej rätt tidigt. Efter alla gråtattacker. Vaknade jämt före sju o yrade runt o försökte packa väskan o ladda mobilen. Men då fick jag ett mess att han va sjuk. Rackarns. Men va gör man? Jag gick o la mej o sov en stund.


Efter nån timmes sömn va det dags att vakna till liv igen. Va lite sugen på o dra till skogen. Men fick inte med mej min kompis. Dom va redan på väg på annat håll. Så istället åkte jag o hälsade på barnet där hon sommarjobbar. Senare dök svärmor upp o vi tog en fika o kolla runt lite.


På eftermiddan drog vi tills skogs för att reka lite kräftvatten vi tänkt köpa. O jag tror det blir bra. Sen tog vi en repa i skogen för att leta efter svamp o bär. Men det va lika dåligt idag. Tingesterna käka hallon direkt från buskarna. Det va precis i deras höjd. När vi åkte hem upptäckte vi att dom va fulla i fästingar. Så det är väl bara o avvakta o se hur många man har själv.


På kvällen skjutsa jag in matte o husse till ett 30 års kalas. Hann knappt hem innan husse ringde. Dom hade glömt presenten. Så det va bara o vända igen. Jag tog med mej min hund oxå. Men han bara vägra ligga bak. Han skulle sitta i mitten. Va lite svårt o växla. O rätt som det va så blev det varmt åt baken. Han hade dragit på rumpvärmaren... Men annars gick det väl hyffsat. När vi kom hem igen hade Pontus inte somnat. Så vi parta lös på lite chips o dricka. O som nattfösare en flaska välling...


Over

Av L E - 6 augusti 2010 21:47

Idag va det dags för begravningen. Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva om den just nu. Allt är så overkligt. Igår var jag förbi deras hus. Såg att min kompis satt ute. Så jag stannade och pratade en stund. Hon känner som jag att, det här är inte sant. Han är för levande. Känns som han snart ska hoppa fram o skrika Haha. Jag lura er allihopa. Hårdrock på er!


I kyrkan va det jättefint. Änkan, nä fy. Känns hemskt o säga så. Men det är ju vad hon är. Änka. Men en änka ska inte vara 34 år. Mitt i livet. Full av glädje o förhoppningar o drömmar. Iaf, hon hade valt "riktiga låtar". Dvs sånt som betyder nåt för dom o oss. Så symboliserar Erik. "Nothing else matters", med Metallica. Vi är ju hårdrockare. =) Och texten är fin.

Sedan en omgjord version på Änglahund. Man kanske kan kalla den för "Änglabåge" istället. Med Kenneth and the Knutters. Erik har åkt båge hela sitt liv. T.o.m när han var sjuk.

O så det värsta av allt. Hans fru, som kan sjunga, hade spelat in "If I close my eyes forever" som annars sjungs av Lita Ford och Ozzy. Helt galet vilken fullträff på låtar. Jag satt hela tiden o bara vänta på att snart, SNART måste han väl ändå hoppa fram o tala om att han lurat oss. Komma på bakhjulet med crossen genom kyrkan. Men inte.


Efter cermonin var det dags för själva gravsättningen. Så alla sörjande, hedrande släkt o vänner följde efter kistbärarna till graven. Och där fick vi ta ett sista farväl. O inte ens då hoppa han fram. O ingen cross heller...


Hoppas du har det bra i hårdrockshimlen Erik... Åk cross o spela bôtt på stereolan...


Over

Ovido - Quiz & Flashcards