Alla inlägg under december 2010

Av L E - 26 december 2010 20:00

Idag gick jag inte upp förns nio. Katterna höll fortfarande på med sitt fräsande o smygande. Men det styrde jag av rätt fort. Jag tog fram dammsugaren. Sen blev det lugnt.


Försökte röja undan lite oxå. Hittade nåra lotter som jag fått i vinst. Men de hade gått ut. Jag våga inte skrapa dom. Utan rev sönder dom. Tänk om det va stor vinst på dom o jag inte kunde lösa in det. Nä då lever jag hellre i ovisshet. Har kollat över de andra lotterna. O det är inte bäst för på dom än...


Sen va det dags att se över bilen. O det höll på att sluta tokigt innan jag ens kom från gårn. Lagom tills jag skulle runda hörnet vid garaget ser jag en gul bil. En av grannarna hade precis backat ut från garaget o valde att smyga längs portarna. Mej veteligen är det inte vänstertrafik i Sverige.


  


Något har hänt


Eftersom min bil inte riktigt ger värme så höll jag koll på tempen. O den såg bra ut. Ett tag. Sen stack den iväg. 90. 95. 100. 103. Men då va jag framme. Hivade upp motorhuven o lät bilen kyla av sej.


Efter en liten stund körde jag in bilen. Pappa öppnade expansionskärlet. O då forsa det massa vatten. Då upptäckte vi hålet. Kylarslangen hade exploderat. Så det va väl det som bolma kan jag tro. Bara att bege sej till macken o köpa ny. O fixa dit den.


  


På eftermiddan blev det inte mycket gjort. Jag bara väntade att få gå o lägga mej. Lyssnade på katterna som morra o fräste.


 

Utsikt från jobbet


 

Dags att städa under badkaret?


 

Glada grabbar



    


Har du sett Katten?

    

Av L E - 26 december 2010 10:00

Lördag


Vaknade som vanligt tidigt. Slängde ett öga på mobilen som blinkade. Ett sms från semesterfirarna. Det stod något om olycka o 112. Jag fatta inte vad det stod. Efter ett tag fick jag ett svar tillbaks. Dom hade sett en bil som voltat av vägen. O stannat o ringt 112. Bilen va tydligen skrot. O damen hade klarat sej.


Min plan för helgen va att inte göra ett dugg. Bara ligga på soffan o samla kraft inför nya året. Magen brände o värkte fortfarande. Så det lät som en bra plan. Göra inget. Men så ringde matte. Hon tyckte jag skulle hämta hennes katt så han slapp va ensam. Öh jo visst. Med Sixten? Men det va väl bara att prova. O skulle det inte gå så fick jag väl köra tillbaks honom.


Det va inga problem alls att få in katten i buren. Han pep lite på vägen hem. Sixten kom såklart springandes o undra vad jag släpat med hem. Det blev ingen fight när jag släppte ut Katten. Pix däremot höll sej på avstånd. Katten kolla igenom lägenheten på ett par minuter. Sen smög de på varandra.


Sen kollade jag ut över mina ägor o upptäckte att det rök om min bil. Min första tanke va ispropp o gick därifrån. Men när det fortfarande rök efter nåra minuter gillade jag inte läget längre. O det va inte isproppsrök. Palla en "brand" till. Men jag kunde ju inte stå där i fönstret o kolla när min bil brann upp.


  


Ringde till grannen o fråga om han ville följa med ut o kolla. Det bolmade ut rök från alla håll under huven. O från hjulhuset. O röken luktade inte vatten. Så jag beslutade mej för att ringa brandkåren. Tänkte banne mej inte stå o kriga med försäkringsbolaget igen. Utan nu skulle det ske med salut!


Efter tio minuter hade röken avtagit. Men ingen brandbil. Så jag ringde o kolla läget. Då va dom o leta efter mej. På fel plats. Himla tur att det inte bilen explodera o spred sej till andra bilar o så. Så kom dom till slut. Men körde förbi. O tidningen efter. Har dom koll eller? Den ena brandgubben har ju bott här.


När dom väl hade lyckats vända o skulle köra in på gårn, drog dom med sej ena betongsuggan. BLAM! Så nu är den flyttad en meter... Ups... Ut hoppa rökdykare o nåra mer gubbar. Dom slet upp dörrarna o konstatera att det inte brann i kupén eller kupévärmaren. O sladden rykte dom ur. Smarta grabbar.


Sen öppna dom motorhuven. O jag va beredd på det värsta. Även om jag inte sett vare sej svart rök eller lågor. Men allt såg så fint ut så. Däremot va dosan till xenonljusen boven. Den hade blivit överhettad o smält lite tejp. Batteriet hade iaf klarat sej. O kan man tänka sej bilen gick att starta. YES! Jag slipper nog lämna in den på verkstad. Men dosan ska väck.


Jag tackade brandgubbarna o bad om ursäkt att jag stört deras matro o frågade va jag blev skyldig. Sen gick jag upp till katterna. Jag kollade nåra gånger mer på bilen så den inte började ryka igen. O rätt som det va kom en polisbil in på gårn. Jaha? Sen ringde det på dörren. Men det va inte dom. Det va bara grannen som lämnade över lite hemlagad pastej. Efter mat o bad somna jag på soffan ända tills fyra imorse... Med undantag när jag blev väckt av lite fräs o morr.


Over

Av L E - 19 december 2010 20:00

Helgen redan slut. Nån som hade trott annat att den skulle gå fort? Men nu till veckan jobbar jag bara fyra dar o firar jul två dar. Känns rätt bra, tror jag.

Idag vakna jag tidigt som vanligt. Hade sån lust att dra på stereolan i bött. Öppna fönstren o sen gå ut o skotta hela gårn. Men tyvärr så har jag FAKTISKT vissa spärrar. Det är svårt att tro, jag vet. Istället satt jag o kryssade lite o käkade frulle. Frammåt nio bylsade jag på mej och gick ut med soppåsen o sen skottade lite. Jag skottade min parkeringsplats o det som va bakom. O så lite framför dörrn. Tycker fortfarande att han som plogar kan komma lite oftare...


Det va ju meningen att matte o jag skulle åka in till stan idag när husse mecka bil. O jag trodde att det skulle bli först vid middan. Men icke. Före elva ringde dom o va på g. Då va det bara att raska på. Men tro inte att dom va klara när jag kom. Så det va bara att vänta...


Väl på plats i stan så va tanken att vi skulle parka mitt emellan allt så det va nära sen. Så vi fick gå till köpcentret. O det hade väl varit gött om det inte blåst så. O om man kunde stänga jackan. O det va lite mindre snö på vägarna. Men det va bara att bita ihop. Som vuxen får man inte säga att det blåser o nån vänder på vagnen.


Första stopp va leklådan. Men det verka som Pontus va lite mätt på leksaker efter kalaset igår. Hitta en "kul" grej till husse. Nästa anhalt va Sportia. Där köpte jag mej en ny jacka. Tror inte det va en riktig vinterjacka. Men det kvittar. Jag ska bara ha den till o från jobbet. Lek kläder har jag.


Sen blev det ÖB. Då börja Pontus pipa. Mat o sovklockan ringde. Så vi fick skynda oss igenom ÖB. Men jag hann iaf springa på o krama om en av mina arbetskamrater. Och jag lyckades hitta det mesta av det jag skulle ha.

Så va det dags att synka inför mat. Husse va på jobbet o behövde hämtas. Vi va på ÖB. O bilen en bit bort. Bara o börja traska. O så iväg o hämta honom. Men när jag kom dit så kom han på att han inte skulle med o äta. Bara o vända.


Pontus blev lite fundersam när jag inte hade pappa med mej. Jag skulle ju faktiskt hämta honom. Men vi lyckades äta o busa utan honom. Sen kom nästa problem. Vi skulle åka till mina föräldrar o lägga vagnen i skuffen. Så det va bara att ta fram ishackan o försöka ta sej in.



Peekaboo


 

apan

     


tjyv 


Tio minuter senare satt vi o fikade vid köksbordet. O letade katt. Mammas katt är svart. Hon sprang rätt fort när vi kom. Sen va det inte lätt att hitta henne. Hon smälte in rätt bra i mörkret under sängen o i källaren. Sen dök husse upp o det va dags att åka hemmåt.


Åkte bara hem o drog på mej en annan jacka. Det va dags för en eftermiddaspromenad med hunden. Vi tog boben och dragselen. O rackarns va han tycker det är kul. O vi med som slipper dra. Men sen kom det. Mamma ska dra. Nä Baltis. Nä mamma. Nä Baltis. OSV!!! Men vi tog oss runt kvarteret. När jag kom hem blev det bad.


Over

Av L E - 18 december 2010 23:00

Så va det helg igen då. Min plan för helgen var att försöka slå in alla julklappar och tvätta.


O jag tycker jag lyckats rätt bra. Igår kväll slog jag in o rimmade på massa paket. Blev lite klurigt eftersom Pilatus fyller år idag. Vilka paket skulle man ge som present o vilka som julklapp?


Som vanligt har man köpt massa saker. Lite här o lite där. O tror sej vara klar för lääääänge sen. Men nu när jag kollade så upptäckte jag att jag glömt lite. Så det är bara att ge sej ut imöra o trängas bland folk.


Det är lite kul o rimma på paketen. Min moster brukar ha så svåra rim att dom är dåliga. Så i år har jag gjort samma sak. O särskilt till pappa. Han ska banne mej inte kunna klura ut vad det är i paketet. Det finns ju sidor med färdigskrivna rim. Men de är oftast så lätta att man lika gärna kan låta bli att slå in dom.


Idag va det tvättdag. Jag hade inte så mycket tvätt. Så det gick rätt smidigt. Jag kombinerade tvätt med paketinslagning. O nu har jag nästan kommit till slutet bland alla kassar. Hittade t.o.m en hel del som jag glömt bort. Nu återstår bara lite rim, igen.


Efter maten skulle Pix o jag lägga oss o sova middag. Vi sov inte många timmar inatt. Men det va massa tok på MTV. Barn till rika föräldrar som visade upp sina hus. Helt sjukt. Utöver att dom hade säkert tre rum var, så hade dom ju de gemensamma utrymmena. PLUS att i källaren hade de både bowlingbana, basketplan, träningshall, pooler, sportbar, biografer osv. Det var helt bananas.

Som om inte det va nog så hade dom ett par hektar mark oxå. Där dom hade golfbana, gocartbana, tennisbana, pool, grillplatser. YOU NAME IT! WTF!?! Alltså jag undrar vad det kostar med ett hus i Usa. Och driftkostnaderna. För så mycket pengar kan man inte tjäna så man har råd att driva runt ett sånt hus. Eller?


Till slut blev jag bara förbannad o äcklad över allt, ja vet inte vad man ska kalla det för, o gick upp. Det är inte lyx. Överdrivet onödigt. Men dom ville bygga ett hem till deras barn där de kunde växa upp o leka med sina kompisar o aldrig ha tråkigt o helst inte lämna huset.


Det va dags att sätta fart till kalaset. Leta reda på nåra något sånär anständiga kläder, kamma sej, rycka åt sej presentpåsen o dra.


Väl på plats så lös det maschaller. Tjusigt. O ballonger hängde det lite här o där. Pontus höll sej på behörigt avstånd när dörren öppnades. Men inte hunden. Han bröta sej fram o hoppade upp o hälsade o kände minsann att jag stoppat ner en knorr åt honom i påsen. Så den snöt han åt sej på en gång.


Pontus hann knappt börja öppna ett paket förräns det ringde på dörren o det ramla in fem personer och en hund. Sen droppa det in nåra åt gången tills alla närmsta sörjande hade kommit. Så för varje som kom så öppnade hon ett paket o blev avbruten.



Två år o bantar redan?


Till slut hade alla kommit o hon kunde öppna sina paket. Hon fick pussel, en tygkrokodil, bilbana, nåt att stämpla lera med, lektält, skor, lampa, tröja, babyborn, tågbana, radiostyrd bil, halsband, filmer o säkert nåt mer.



NÅRA av paketen



Retriverbus



Flyga helikopter är kul



Faster Anna o Tuva



Lilla tuva


När alla paket var öppnade va det dags att äta tårta o fika. Pontus såg lite misstänkt på tårtan. Men våga med mosters hjälp blåsa ur ljuset. Sen kunde vi hugga in på tårta o kakor. De större barnen (husse o co) tröttna rätt snabbt på att fika o började bygga upp bilbanan istället. Sen dröjde det inte innan alla var involverade i bygget.



Tårtan



Liite skraj.

Man får ju inte leka med elden



Min stora pojk



?



Ju fler kockar?



Rör på dej knuten...



Katten kan...



Apan





Alla får leka utom jag...



Bus med moster



Helikopterflygning med farbror


Vi lekte med leksakerna ett par timmar. Nåra bröt upp. Sen började vi bli hungriga och skickade iväg min stora pojk att köpa pizza. Han kom tillbaks med en stro familjepizza. Men trots att vi va sex vuxna o Pontus, så blev det massa över, som jag fick ta med hem. Mat imorn, gött!





Farbror Patrik och Tuva


Jaha ja. Nu är det väl bara att hoppa i säng. Imorn ska jag köpa de sista klapparna. Är väl inte nödvändigt. Eller?

                                                  
            

   

Over

Av L E - 15 december 2010 20:00

Idag va det dags för ett besök hos doktorn. På EMG. Jag hade ju hoppats på att få nån med mej o hålla tassen. Jag föreställde mej ugf som på MR. Att jag skulle bli kopplad till massa sladdar o sen bli lämnad på en brits när dom pumpa mej full med ström i en timme.


Jag skulle va där rätt sent på eftermiddan. 14:15. Så jag hade massa tid innan o göra inget på. O gjorde väl inte heller. Dumt att ta tag i julklappar som skulle slås in. Eller fixa med nåt annat.


Klockan gick o jag började bli lite nervös. Det va nästan så jag hade lust att ställa in. Kändes konstigt att få massa ström i sej... Men det va bara att ta sej i kragen och åka.


På vägen dit va det som vanligt folk som inte kunde hålla hastigheterna. 60 på 90 väg är inte ok. Då behöver man inte va på vägarna. Eller iaf gå åt sidan. Så halt är det inte mitt på dan, 10 minus och raksträckor! JAG HADE JU LIIITE BRÅTTOM!!!



60 på 90 väg. SUCK!!!



Liiite dimmigt på Örebrovägen



Hus mitt i vägen


Men jag kom i tid. Jag stämpla in p-automaten 30 minuter innan doktortiden. Tack för att man kan betala med kort! Sen va det bara att försöka hitta rätt. Det är ju rätt bra med USÖ. Varje hus har en egen bokstav. O så är det ordentligt skyltat. O hissarna har egna nummer. Så det går lixom inte att gå fel.



ZZZzzz...

                            

När jag kom upp fick jag fylla i en blankett. Gult för myrkrypningar, rött för smärta o blått för nedsatt känsel. Och vad är det för färg på min hetta? Först tänkte jag inte måla nåt alls. Men sen måla jag både rött o gult. Fick väl förklara då...



!?!?!??


Satt inte mer än tio minuter innan jag blev inropad. Längst bort skulle vi gå. Tur man är ung o rask. I rummet fanns en väldans massa sladdar o nåra datorer. Och en halvsittandes brits. Den va avsedd för mej. Så jag tog av mej på underkroppen och satt mej på britsen.



TAG PLATS!!!


Hon förklara lite snabbt att hon skulle sätta små elektroder på mej o sen sätta på lite ström i stegrande takt tills hon hittat rätt. Nåra tyckte det inte va så farligt. Andra hade lämnat salen o gått hem. Men det kunde ju inte va värre än MR!!!

Sen koppla hon på sladdarna o började. Tårna reagerade direkt o viftade. Sen stegra det o blev mer sparkningar. Systematiskt tog hon var ben för sej. Sida för sida. O ritade lite kryss o mätte. Det kändes inte så illa. Ungefär som en tatuering. O det klarar man ju av.



Datorn registrerade allt



De små elektroderna till höger



Den vänstra skickade ut ström

o den längsta i mitten fångade upp signalerna


När biträdande överläkaren(undrar hur många det finns, eller om det bara är ett ord) va klar så skulle det komma in en annan läkare o kolla musklerna. Eller lyssna på musklerna hette det. (sätta nålar i musklerna) Jag har ju fått akupunktur flera gånger. Så det här borde inte va nån match. Första nålen sattes rätt långt ner på smalbenet. Gjorde himla ont. O gav sej inte heller. Sen skulle jag räta upp foten vinkelrät. Plättlätt. Datorn skrek o registrerade. Sen skulle jag trycka ner knät i britsen. Öh spänna låret alltså. O trycka ner tårna, som när man går på tå. Men där blev det stopp. Bäng i huvet som man är. Jag va tvungen att tänka till hur man skulle göra. Samtidigt gjorde doktorn motstånd med handen. O rackarns va det gjorde ont i vaden. Men då va allt klart.


Som vanligt såg allt bra ut. O dom kunde inte se något fel. Jag talade om att jag tror att jag har ödem. Men det trodde inte doktorn. För dom som har det, dom rinner det inte blod ur benen från. Det rinner vatten... Status Quo. Diagnos okänd


Sen va det dags för lite inköp av julklappar igen. Men bara två. Så det gick rätt snabbt. Hade tänkte fixa med lite sladdar till husse. Dom ska flytta upp tvättmaskinen. O då är det nåt special man måste ha. Men efter lite prat med dom i butiken så tro vi nog att det bara är latmasken som spökar. Det går alldeles utmärkt med en skarvsladd. Så vi får väl se vilket år tvättmaskinen kommer upp...

Väl hemma i rätt del av Örebro län så åkte jag till mamma o pappa. Jag har varit o tittat till pappa på kvällarna nu i veckan. Mamma har varit ute på galej på Ålandsbåten. Så jag har försett pappa med äggröra och lussesemla. O så fixa vi ihop tvättstugan åt mamma.


Jag tog svängen förbi matte o co oxå. Men där va det ingen hemma. Stackars katten va ute o frös. O blev så sur för jag inte släppte in honom. Men jag har ingen nyckel dit. Så jag åkte. Ringde o kolla var dom va o dom skulle snart va hemma. Så jag vände. Såg då att katten smet in vid ett annat hus. Vevade ner rutan o ropade åt honom att komma. Men icke.


Svängde upp på gården o ropade på honom. Då kom han springandes som en häst mot mej. Vi gick in i bilen o värmde oss lite. Sen kom herrskapet. Då gick vi in. Pilatus fick kritor o ett litet målarblock av mej. Tack Max. Så vi måla lite o läste böcker.



Katten o jag värmde oss i bilen



För här va det stängt


Som vanligt går klockan o jag skulle hemmåt. Hade ett stopp hos grannen oxå. Jag hade köpt med lite billiga bilar till hennes barnbarn. 3 för 50 på BR. O det va rejäla bilar. Dom bjöd på te o nån hemmagjord kaka. Som jag säkert inte hade ätit annars. Mandelmassa o mörk choklad. Men det gick ner.


Nä nu är det dags att sova o hoppas på att förkylningen håller sej i schakt.


Over

Av L E - 11 december 2010 07:30

Idag blev det en lång dag. Jag sov ända till halv åtta o trodde jag försovit mej. Men jag hade gott om tid på mej tills vi skulle iväg. Telefonen ringde rätt tidigt. Hade precis vaknat. I andra änden va en människa jag aldrig träffat. Hon undrade om jag visste var hennes syster var. Min arbetskamrat alltså. Men jag har ju inte varit på jobbet på tre dar eller på julfesten. Så jag hade ingen aning. Hon hade tydligen inte kommit hem efter julfesten.


O det va väl inte så bra. Men här va hon inte. Så jag skickade ett sms o undrade om allt va ok. Efter en stund fick jag svar. Hon va ok men lite fyllsjuk. Sen ringde hon upp o berättade vad som kan hända om man dricker för mycket rödvin...


Sen blev det bråttom. Jag skulle ju hämta matte klockan nio. O före det va jag tvungen att sopa av bilen. Det hade ramlat ner en dec tror jag under natten. O mildväder va det oxå. Tung blöt snö. Usch. O det skulle man köra i. Till Örebro.


När jag stod där o sopa av bilen så fundera jag på vem som designat min bil. Den kan inte ha tänkt till. När snö o vatten rinner ner från bakrutan så lägger det sej på bakluckan. Precis i skarven mellan bakrutan och bakluckan. Vilket betyder att när det blir kallt igen så lägger det som ett stort isflak o skuffluckan får vissa problem att öppnas. Va fasen jag har haft andra sedan bilar. Men aldrig varit med om det, va jag kommer ihåg.


Först skulle vi hämta tingesterna. Sen pengar. Så det tog nästan en timme innan vi kom iväg. Men det gjorde ju inget. Vägarna va skrapade tills vi va ute.


Jag trodde mej ha en klar bild av vad jag skulle köpa. O framför allt vilka som jag inte skulle köpa något mer till. Men vi yra runt i fem timmar. O lyckades hitta en hel del. Både till de som inte skulle ha o de som skulle. Men det tråkigaste är när man väl kommer på en riktig panggrej o så finns det inte.


I övrigt rännde vi nog runt i mer klädaffärerna än jag nånsinn gjort på samma dag. Alltså mer än två. Tänkte köra en Patrik grej. Skylla på ögonmigrän o sitta kvar utanför i soffan. Men vi va nästan klara. Iaf i den affärn. Sen stanna vi till i nåra andra på vägen hem.


Innan jag åkte hem hoppa jag in till min kompis som förlora sin man i cancer. Jag är så nyfiken på när hennes skiva kommer att släppas. Där va det glatt. Damerna skulle på lokal. Så vi utböt tankar en stund. Sen lämnade jag dom att parta vidare o åkte hemmåt. O kan man tänka sej. Det va plogat tills jag kom hem.


Over

Av L E - 10 december 2010 22:00

Tjehu. Nu börjar jag må bättre. Så idag har jag orkat göra något. Juicen kanske va bra. Jag har fått upp andra gardiner, åkt ett par vändor med pulka o bob. O kopplat in min skrivare.



På väg att kasta snö på mej

  


Se upp i backen!!!

       


Tjohooo 


Så tokigt. Jag har trott i fem år att patronerna har torkat. Så nyligen beställde jag nya. Nästa steg va att koppla in den. Var nu alla sladdar va. Jag hittade en strömkabel. Men ingen skrivarkabel. Jag som trott jag har ordning på sånt. Men det ligger väl i en kasse, typ DÄR nånstans. Så jag bara vägra leta o köpte en ny usbkabel. Det va inga problem alls att koppla in den.


Men när jag skulle skriva ut så va blev det först bara nåt streck. Så jag testade en ny sida. Då kom det massa färg. Yes! Patronerna va inte slut. Mer bläck till folket!!! Men det blev inte riktigt som jag ville. Den ville inte ta text. Började kolla inställningar o ändrade till bara svart. Men icke.


Jag gick över till att läsa fuskboken. O hittade nåt om att man skulle sticka hål på nåt när man satte i patronerna. Jaha? Så jag kollade på dom stack hål på den svarta. O ta mej tusan att det funka.


Sen kom nästa problem. Skrivaren kan ju inte stå o spotta ut papper rakt på akvariet. O på golvet va ju ingen bra idé heller. Då kom jag på att jag sett en mindre bokhylla på vinden som skulle passa precis. Så jag smög upp på vinden o hämtade den.. Jag ska nog hämta ner lite mer saker. Men det som är mitt.


Pilatus har fotat...


 

                  


Imorn är det tänkt att vi ska till Örebro o handla de sista julklapparna. O det kan ju va bra o ha kollat vad man redan köpt. Men så långt kom jag inte ikväll...


Over

Av L E - 9 december 2010 22:40

Ännu en dag hemma. Det gick inte att finta mej själv med frulle o värktablett. Men det va bara att jobba ändå. Med myrorna. Det gick snabbt idag. O nu tror jag nog vi hittat var de rotat sej. Det va en hel armé med myror. Så där blev det lite extra dosor. O hos den gamle mannen hade det minskat i dosan oxå. Men han har fortfarande inte sett något...


Lagom tills vi va klara ringde mobilen. Min hund va på väg igen. Han tycker nog jag är jätte kul. Inga boll kastning eller så. Det är stillsamma lekar nu när man inte mår bra. Spela död, sova räv osv. JÄTTETRÅKIGT!!!


Vid middagstid kom matte upp för att hämta min hund. Hon blev kvar på lite käk. När dom gått återgick jag till mina lekar igen, sova på soffan.


På kvällen hade jag kvicknat till lite o begav mej till affärn. Där fanns det massa billigt. Bröd för en tia. 3.5 liter juice för 20 kronor. De billiga pajerna jag ville ha va av fel sort. O så har jag hittat en fotpall till. Så nu är jag nöjd.


Over

Ovido - Quiz & Flashcards