Alla inlägg under april 2013

Av L E - 28 april 2013 21:00

Vaknade av att solen sken in i sovrummet. Akvariet va inte tänt så klockan va inte så mycket. Hoppade promenaden eftersom det va matchdag. Istället skuttade jag upp intog frulle och förberedda köksletandet.


Jag hann inte göra så mycket innan Björn hörde av sej o ville ha skjuts till matchen. Så det va bara att avbryta och börja fixa till matchen. Hade rensat ur lite ur frysen som skulle med.  Matchen gick väl så där. Vet inte vad som hänt med oss. Men vi va där och umgicks.


Efteråt tänkte jag åka förbi mina föräldrar på lite kaffe. Men icke. De hade flytt stan o dragit till stugan med moster. Istället åkte jag hem och fortsatte i galenskaperna.


Jag lyckades hitta mitt kök. O det värsta va, när jag stod där o torkade skåpluckorna, så tyckte jag att det va roligt. O funderade på om jag kunde göra nåt mer. Byta gardiner. Torka insidan på skåpen. Så då va det verkligen dags att dra i handbromsen. Fick varva med lite spel vid datorn, plocka, rensa mail o plocka. Det tog inte så lång tid som jag trott. Så nu har jag verkligen förstått va det handlar om. Hoppas jag kommer ihåg det oxå!!!


Jag valde att avsluta kvällen ganska tidigt. Ville inte riskera att tappa känslan av att vara duktig och vilja göra mer. Hoppade i duschen o la mej på soffan. Nån helgkänsla kunde jag väl ändå unna mej! imorn tar jag tag i databordet =)


Over

Av L E - 28 april 2013 01:44

Lyckades sova till sju. Trots att jag somnade tidigt på soffan. Antar att jag är så trött som jag tror mej vara. Men ingen ko på isen som man säger. Bara att bege sej ut i friska luften!!!


Häromdan letade jag efter fötterna till mina stavar. Jag tog bort dom i vintras o kasta in dom i skuffen. O sen dess har jag kört utan. Orka leta i skuffen. Den är lixom inte tom... Men jag visste att jag hade köpt nya på Ullared i somras. Men VAR hade jag lagt dom då?


Jag var helt övertygad om att jag visste att jag lagt dom i hallen i min grej där jag har massa saker som hör till den typen av aktiviteter. Men Anna hade kollat häromdan o hittade dom inte. Så idag kolla jag igenom städskåpet då detta är en fantastisk gömma för diverse saker. Men icke. Hitta dock massa bajspåsar och klädrullar. (kanske skulle städa där nån dag) Eftersom jag kammade noll där så gav jag mej den på att den skulle vara i grejen. O jo då. Där va dom. Så på med fötterna på stavarna o ut!!!


 


Tyvärr motsvarade dom inte mina förväntningar. De va för hårda. Och sulade undan. Precis som om jag inte hade fötterna på. Men det kanske slits in om man får nöta dom lite mot asfalten. Eller så får jag städa ur skuffen o leta reda på orginalet =)


Jag har ju allergi och astma, isch. O när man läser lite om motion och astma så ska man andas genom näsan så luften värms upp. Jo men det är ju najs när det är kallt ute. Okej mindre varmt då. Näsan rinner ju ändå av kylan. O andas man genom näsan så ser man ju ganska snart ut som ett förkylt barn. Dvs elva under näsan...


Väl hemma va det dags för frulle. O sen satte tanten fart. Började med att få undan disken.  Sen vidare in i sovrummet o plockade undan. Förundras fortfarande att jag kan diska samtidigt som jag göra nåt annat. Stryktvätten åkte väck. O tammetusan, åkte det inte ner lite kläder till garaget...


Klockan gick o det va dags för lite matrester. Sen satte jag fart med sovrummet. Ett rum i taget är det sagt. O jag tycker jag fick till det. Dammsög o våttorkade. Fick undan lite saker. Akvariet glömde jag. Men det får bli nästa gång.


Lyckades kolla igenom städskåpet oxå. Hittade massa bajspåsar och klädrullar. Jag som trott att jag inte har nåt alls... Men annars hitta jag inge kul alls.


Jaha. Dags att kasta sej i säng. Imorn är det match o så tänkte jag ta tag i köket och databordet.


Over

Av L E - 26 april 2013 23:00

Idag hade jag ingen större lust att gå ut. Men det va bara att tvinga sej. Man måste inte ta den långa sträckan. Huvudsaken är att man rör på sej.  Försöker hitta tillbaka till känslan där vågen visade fem kilo mindre på knappt en vecka=)


Lagom till frullen ringde Anna. Kim ville prata med mej. Hon skulle till doktorn. Hon hade brutit knät två gånger. Det va ju synd. Jag fråga om hon skulle bli gipsad o sjukskriven från dagis. Men då blev det för många ord o jag fick prata med Anna igen.


Lyckades småplocka lite innan jobbet. Känns ruskigt bra att iaf ha ordning på diskbänken. Men så vänder man sej om o upptäcker massa saker som ligger där. det va inte så länge sen jag hittade köket. Men jag tar det imorn... Eller om jag ska börja med ett rum i taget...


Jag har fått svar från min stockholmsterapeut. Hon menade på att "eftersom du har ett högt BMI, kan vikten faktiskt skilja sig 5 kilo från ena dagen till den andra. Det kan röra sig om vätskedepåer som man samlat på sig, toalettbesök och matintag." FEM kilo. Tycker det är väldans mycket. Men men. Jag låter det rulla på.


Annars händer det inte så mycket på en jobbdag. Eller jo. Trots det va fredagsfika överallt i skeppen så tog jag inte en enda kaka. KARAKTÄR!!!


På facebook kunde man läsa att de som har melanom har oftare lymfödem än andra. Ser man på. En koppling alltså. Man kanske skulle bege sej till sjukvården igen o se om de har nåt nytt att tillföra. Eller? Nä...


Over

Av L E - 26 april 2013 06:53

Jag fortsatte min morgon enligt planen. Skura spis och städa åt Skutti. Det va en spännande upplevelse. Det va väl typ sist jag drog fram spisen. Jag hittade inte så mycket av MINA saker som jag trodde. Däremot massa murbruk, damm o annat spill från stambytet förra året. Så inte nog med att det va vanligt damm o fett. Det va massa annat som inte ens jag va skuld till. Så det som borde tagit max tio minuter tog en halvtimme. O inte hitta jag nåt fiskvatten...


 


Anna kom mitt i allt. Kul för henne att se att jag faktiskt städar ibland. Som vanligt försvann alla djur. Pix är inte lika töntig. La sej och solade på kattställningen. Sen började Skutti tuffa till sej o smög fram. Då började jakten på att att fånga kaninen för lite hångel...


 


Skutti ler i Annas famn


Annars rullade dan på. Jag lyckades sälj på ett chefssamtal. 51 kronor fick jag för det. O senare kom jag på att det är ju en tävling på jobbet där man får en grej. Så jag snodde åt mej en grej. Just en sån som jag letat efter ett tag. Så dubblescore!!!


 


Migränen höll sej borta. Så det kanske va byxorna. Men framåt kvällningen började det krypa igen. Vägrade ta en tablett. O rätt som det va när jag kommit hem va det borta. Alltså migränen är ju rolig. Vissa gånger räcker det med lite vatten. Ibland lite luft. Ibland lite mat. O andra gånger hjälper inget. Man förstår inte... O ingen idé att försöka förstå sej på heller. Men det känns så b när man äter ordentligt och motionerar. Sover hyffsat regelbundet o ändå får ont.


Rätt som det va på jobbet kände jag i tjejregionerna art det kändes konstigt. Jaha. Mens. Jag har väl inte löpt på tusen år! Jag drömde iofs om det bara för nån natt sen. Så va gör man? Jag har inget sånt där med mej. Nä man fick ju lika fjortis o använda papper. Men jag visste ju inte hur det skulle fortsätta. Floder? Droppar? Så det va väl bäst att ragga upp tjejgrejer. Som tur va jobba Elin o kunde hjälpa mej. Men fånigt. Efter tusen år!!!


 


Efter jobbet fick det bli en tur till affären o köpa tjejsaker. O grönsaker till kvällsmaten. Kyckling med pepparrotsdressad sallad och klyftpotatis. Smaka himla bra.


Kvällen avslutades med massage till BBT medans diskmakinen jobbade :-)


Nu dags att ta tag i denna dag. På med byxor o springskor o ge sej ut


Over



Av L E - 25 april 2013 08:30

Å hej o hå.

Kom just in från morgonpromenaden. Det va lite småkyligt o lite is på gångvägarna. 30 minuter blev det. Börjar tycka att det inte är så jobbigt. Mina lungor protesterar. Får ta bricanyl både före o efter. Kanske måste öka dosen innan?


Innan promenaden ställde jag mej på vågen. Bara för skoj skull. Jag har gått omkring i ett par jeans av storleken större än jag har. Så de sitter inte tajt. Å uj så smal man känner sej när byxorna fladdrar!! Så jag tog fram vågen. O den va ju på bra humör. Visade nästan fem kilo mindre än när jag kom hem från Stockholm. Det va ju kul. Om det är byxorna, promenaderna, tarmtömning eller bara error på vågen vet man inte. Men det kändes ruskigt bra.


Igår lyckades jag sova ändå till halv åtta. Konstigt när jag somnade halv två... Tog min morgonpromenad. O sen började kaoset. Jag skulle koka fisk åt katterna. Fyllde grytan med massa vatten, i med fisken, på med spisen. Satte mej vid datorn o glömde väl bort tiden. Whiskey började titta mot köket. Jaja. Det är väl bara lite vatten som bubblade över. Sen började hon titta med FASA ut i köket. Så det va väl dags att kolla till grytan, som jag förövrigt knappt använt.


Jodå. Det va vatten på spisen. MYCKET! Det va så mycket så det runnit ner på golvet... Men det va ju bra. Va redan sen ju. Så det va bara att försöka torka upp det på golvet. Spisen fick ju snällt vänta eftersom det va varmt... Så det fick ju stå där o svalna medans jag käkade frulle o pratade med mamma.


Annars rullade väl dagen på som vanligt. Börjar fundera lite på min migrän. Har haft migrän ända sen i lördags. O det enda jag ändrat på sen dess är att ha mina dyra byxor på mej. O inte vet jag. Det sätter säkert fart på cirkulationen så mycket att det ger mej migrän. Tror jag ska maila terapeuten och fråga... Idag tetsar jag att vara utan byxor...


Dags för frulle o se om jag hinner fixa lite innan jobbet. Spisen måste torkas av och dras ut. O Skutti måste få rent


Over

Av L E - 24 april 2013 01:24

Dags för en ledig dag. Det brukar aldrig bli en ledig dag där jag gör inget. Oftast har jag en behandling inbokad. Denna dag va inget undantag. Jag hoppade över morgonpromenaden. Skulle ju på behandling o tvätta på kvällen.


Efter frulle tog jag fram dammsugaren. Va tvungen att städa efter Buster. Han brukar lämna massa små kulor efter sej i min säng. Smattrar en del när man skakar täcket...

Mitt i allt kom min hund. Blev lite väl mycket för mina djur. Dammsugaren OCH hunden. Sixten nöjde sej med att fräsa o gömma sej under sängen. Men den lilla såg vi inte röken av...

Sen va det dags för lite massage. Jag talade om mitt möte med den andra terapueten. Så vi får se vad det blir. Om jag ska byta till långa byxor. O kanske försöka fixa den där maskinen. Men jag tror ändå jag ligger lågt över sommaren. Försöker öka motionen, undvika fett, socker o salt.

Jag va så trött efter behandlingen att jag sov midda en sväng. O när jag vakna hade klockan sprungit iväg. Tvätten hade redan börjat. Bara att rappa på. Va tuff jag va som bröt min tvättdag. Brukar tvätta på lördagar annars. Men tvättkorgen va full efter en vecka.

Gillar inte de nya maskinerna. Man kan inte fylla i extra vatten. Då protesterar maskinen o tappar ur vattnet. O så får man börja om...

Upp igen o började med maten. Sparrissoppa, sallad o knäckebröd. O ta mej tusan att det smakade kalas, igen!

Sen blev det en tur till stan. Anna ville ha glass. Men jag stod emot o tog bara kaffe. Okej då. Jag smakade på glassen. Men jag tog ingen egen.

Väl hemma va dr dags att tömma tvättstugan. Sen testade jag att göra egna energibars. Kan bli spännande. Har inte smakat än. O nu är får det allt vänta. Det lukta jul när det va i ugnen.

Nä nu är det dags att sova lite. Har kombinerat disk o massage. O nu verkar det va klart i köket.

Over

Av L E - 22 april 2013 22:00

Måndag

Äntligen sista dan innan en dags vila. Jag kom på att jag hade inte sagt till att jag lyckats flytta mitt pass o kunde komma på SÖF mötet. Bara att hoppas på att det va ok. Å andra sidan brukar det aldrig vara så många på föreningsmöten. Så det skulle väl inte falla på mej lixom.

 

Vilka killar man jobbar med. Förra veckan hade jag fixat så jag fick gå ett dag pass. Men så kom jag på att jag ville sluta senare, så jag slapp sitta o vänta en timme innan mötet. Jag mailade killen som har hand om schemana. O dan efter hade jag inte fått svar. Så jag skickade en frågan över chatten. Inget svar på 3 timmar. Efter tredje gången jag påminde honom svara han. " du slutar ju 17" Och? Det va inte det jag fråga! Men det skulle går bra. Tack. Så man kanske skulle sagt att man ville börja senare. BAH!!!

 

Kollade mailen på jobbet, bara för att kolla så det va ok att jag kom på mötet, o det va det. Dom hade räknat med att jag kunde flytta mitt pass. Jag hade fått ett mail från förra veckans terapeut. Jag hade tidigare bett henne korrigera hennes utvärdering då hon skrivit lite fel. O lagt till lite mer info ang mina tidigare behandlingar. O så ville jag ha kontakt med kvinnan som gått ner så mycket i vikt.

 

Skrev ut mailet och kastade mej över alla bokstäver. Men det dröjde inte länge innan jag blev både ledsen, besviken och arg. Först av allt så mena hon på att jag inte har klassiskt utvecklat lipödem. Nä men mina ben har varit värre. Jag har ju mina strumpor varje dag och gör mina övningar. O varför går jag då inte ner i vikt?

 

Hon tyckte inte Linas matkasse va det optimala eftersom portionerna är lite i överkant och kan innehålla för mycket kalorier. Och rekomenderade att jag går till en dietist.


Man väljer ju själv hur stora portioner man vill ta. Som alltid. Och Lina är en dietist. Så jag tycker att det borde vara bra. Portionerna ligger allt mellan 400 o 700 kcal. O två portioner på en dag. O frulle. O ägg o o äpple till mellis. nja. Det tycker jag inte är mycket. Kollar man så säger en del sidor att jag ska äta 2000 kcal, andra 2900. Så?


Jag tycker ändå matkassen passar mej bra eftersom jag får recept. Det står hur jag ska göra. Maten kommer hem. Det är varierat. Jag får i mej grönt. O det smakar kalas. Varje dag. O jag kan väl minska på kolhydraterna, ta mer grönt och äta en fullkorns macka ändå. Lika gärna som att gå till nån som tytcker hon är bäst o inte fattar hur jag mår. FAKTISKT!


Kvinnan som hade gått ner i vikt hade ingen möjlighet att ta kontakt med mej. Men rådde mej undvika pulver dieter o de här andra snabbviktnedgångsmärkena. Hon hade blivit arbetslös och hade småbarn. Så därför hade hon tagit tag i sitt liv. Tillsammans med dietist och motion.


Just det. Det är det jag säger. Folk som lyckas jobbar inte heltid eller så har de folk i sin närhet som kan hjälpa till med det ena eller andra. Ja jag vet att det bara är jag som kan ändra på mej. Ja jag vet att det bara är att ge sej den på det. Bara man väl kommer igång så går det av sej själv.

 

Men just då kändes det som ett hån. Jag blev så ledsen att jag hade lust att gå hem. Men det löser ju inget. Så kom Malin. Gav mej en kram och frågade hur det va. Då bröt jag ihop. Men bryt ihop o kom igen!!! Sen lyckas jag vända allt o fick väl en rätt bra ändaå.

 

Efter jobbet va det dags att bege sej på möte. Det va styrelsen, jag och min terapeut. Tokigt att ingen är intresserad av att komma på möten i den förening man valt att vara med i. va tror folk? Att de blir med i direktsändvärldstv eller vad? Det är ju inte det som är grejen med att va med.


Igen förundrades jag över att ingen startade mötet med andningsövningarna. Så jag va tvungen att säga till... Annars rulla mötet på. Lite info från div tillställningar. Sen utbytte vi tips o trix. Handikappförbundet va de andra med i. O träffades tydligen på lite bad. Coolt. Jag är ruskigt sugen på vattengympa. Verkar som de faktiskt har tider både på förmiddan o eftermiddan. 675:- / säsong. Jo jag ska nog kolla upp det där. Till hösten...

 

På kvällen blev det en promenad med min hund. O som kvällsmat toast och lite grönt.


   


Over

Av L E - 21 april 2013 22:28

Jaha ja. Söndag. Jobbdag. Hoppade promenaden eftersom det skulle bli match. Matchen vette tusan vad det blev för nåt. Det va varmt. Ingen av oss orkade spela nåt värst. Först trodde jag det va mina byxor. Men icke. Ventilationen hade nog tagit helg.

Efter matchen blev vi kvar o söla skit. Tills Elin kom på att hon hade ett möte hemma. Björn o jag drog till macken. Jag tanka. O så köpte vi glass. Blev lite sur. Pärondajm va borta. Istället va det jordgubbe. Pass på den. Hittade ett par toast oxå. Allt för 41 kr. Bra affär det där.

När jag kom hem va det dags för lite sysslor. Det där med ett rum i taget har inte praktiserats än... Men det fick räcka med att plocka in disk, röja lite i hallen o dammsuga. Det va nästan som mattan blev som ny efter hundarna va här. Slipper nog tvätta den :-)

Jag har börjat känna efter lite i benen. Tycker det brinner lite mindre. Det känns ju fortfarande. Men på jobbet känns det mindre. Antar att det är för tidigt att utvärdera. Men jag har börjat med massage iaf.

Dags för lite sömn. Over

Ovido - Quiz & Flashcards