Alla inlägg under juni 2009

Av L E - 27 juni 2009 09:24

Ytterligare två varma dagar. O varmare ska det bli. Var ska man ta vägen? Det är ju helt galet!!!


Igår låg jag mest o flämta på soffan. På kvällen åkte jag o grilla hos ett par kompisar. Det va gott. Deras hund hade fått en pool. Men han va inte så intresserad av den. Kanske för att vattnet kom direkt från kran o va kallt. Vi råka kolla på fotbollen oxå. Det blev ju tre snabba mål. O då var det spännande. Sen blev det mer spännande när det blev straffar. Vi satt o jubla o bua om vart annat. Vi som inte ens gillar fotboll.


Idag har jag varit o fiskat. Vi stack redan i ottan. O det är faktiskt svalt ute då. Kan man inte tro. Som tur va hade jag en tröja med mej. Men det dröjde inte många timmar innan den åkte av. Vi fick mest småabborrar. Dom var för små för att ta med hem till mina katter. Men dom fick följa med hem o bli mat hos en annan familj. Vi avslutade våran fisketur med en glass.


Sen åkte jag hem o tog en dusch o la mej på soffan under fläkten. Råka visst somna... Senare tog jag mod till mej och åkte ner o handlade lite. Varmt som bara den. Nästan 28 grader. Men i affärn var det svalt, o knappt nåt folk alls.


Har byggt ihop lite av den nya dieten idag. Fläskfilé gryta. Smaka himla bra. Lite mycket sås kanske. Men den gick ju bra o sörpla i sej efteråt.


Over

Av L E - 25 juni 2009 22:49

Jaha ja. Två varma dagar har passerat. Tack till den som uppfann takfläkten!


Igår tog jag en repa ner på byn. Behövde lösa ut recept. Det va en del folk. Men det gick snabbt. Sen gick jag över till bibblan o lånade lite böcker om min nya diet. När jag kom ut var det nån som visslade på mej. Det va hunden o co. Trodde dom skulle in till stan på andra äventyr. Men dom hade smugit på mej för att se om jag gick eller tog bilen. O med det skoskavet jag hade så blev det bil. Sen tog vi en glass. Hunden o Kim käkade oxå såklart. Vissa hade mer glass i trynet än andra. Sen tog matte o co bussen o jag åkte hem.


Tidigare på dan hade jag bestämt med pojkvännen att vi skulle åka o fiska. Skulle bara kolla läget så inte huvet höll på att gå i bitar. Men vid två såg det lugnt ut. Började plocka bland mina fiskesaker, o konstaterade att jag har hur mycket grejjer som helst. Jag vågar inte ens öppna alla fiskeväskor o lådor. Det väller över. Finns mycket kul på tradera... Plockade fram det jag skulle ha och begav mej iväg. Mellanlandade på macken o drog i mej lite mat först.


Pojkvännen va i stortsett klar när jag kom. Hundarna va utfodrade o väskan packad. Vi åkte iväg o fixade lite käk att ha med. Det går alltid åt så mycket. Det ska va chips, mackor, korv, godis, dricka osv. Sen ett snabbt stopp på Victor Jansson. Köpte inget mer än fiskekort där. Tittade lite i realådan. Men konstaterade att jag nog hade allt som låg där.


När vi kom till fiskestället så var det redan massa folk där. Dom har ändrat på fisketiderna. Så folk hade väl redan varit där hela dan. Förr var det ett dygn från den tiden du kom ut. Nu är det 00-24. Vi fick ta en lite sämre plats. Bland buskar o trän. Inte alls så öppet som det är på dom andra platserna. Men men. Nu va vi där. Så det var bara o kasta i o va tyst.


Pojkvännen testade kastmete. Men jag körde lite aktivt fiske med kastspö. tröttnade rätt snabbt på det o böt till bottenmete. Vi satt rätt bra. Lite skuggit så vi slapp solen. Sen blev det ju som vanligt. Nä, ska vi äta nåt? Började nalla på nötpåsen jag köpt med. Men den va inte så gott som jag trodde. Pojkvännen kom på att han skulle testa flugfiske. Det är ju helt galet när man kollar på dom som kan det där. Lägga en fluga med sån pressision på exakt det stället man vill. Blev ingen större framgång. Det blev trassel med flytlinan. O sen låg flugan på botten. Så han fick göra en Lennart á la Gryten 2005. Dvs strippa o kliva i o försöka rädda det som sitter längst ut på linan. Hann inte förvarna om att botten är inte där man tror den är. Plask. Så va han blöt långt upp över fillingarna. Sen var det färdigflugat.


Kvällen flöt på. Vi tuggade i oss allt vi bara hittade. Sen satte vi fart på grillen. Letade upp lite kvistar, FRÅN MARKEN. Men de va för blöta. Konstigt. Så mycket har det väl inte regnat... Men vi eldade väl på så gott vi kunde. Det plaskade lite här o där. Men inget vill nappa på våra saker. Nåra gånger dök flötet. Men det va bara borrar. Så pojkvännen lyckades få upp en. Hoppas på bildbevis nedan. När maten va slut o vi var uppätna av knott så packade vi ihop o åkte hemmåt. Klockan var ändå dags. Så jag kom väl i säng runt halv två.


O idag då. Hade stängt av allt ljud på mobilen. Vaknade till o tyckte det lös från vänster. Var det akvariet som lös? O va klockan över sju? Nä. Det va svart o klockan va knappt alls. Men jag lyckades somna om o vaknade halv nio. Då skicka matte. Hon undra om jag sov. Vi skulle åka häst idag. Så jag klev väl upp o drog i mej frulle o sen iväg. Men inte va dom klara. Kim skulle vakna. Väskor skulle packas. Osv. Men vi kom väl iväg 40 minuter efter avsatt tid.


Väl på plats i skogen så släppte vi ut hunden, som höll på o då i värmen. Trodde han skulle dyka i poolen på en gång. Men han va tvungen o kolla läget först. Vi va ju på landet! Det konstaterades rätt snabbt att det var för varmt för hästen att bli åkt på. Hade passat mej bra annars. En slö häst. Men matte ville säkert hoppa o springa fort o sånt. Så vi fick roa oss med annat. Titta på barnen när dom bada. Äta glass. Gå till älven o bada med hunden. Fika. Titta på barnen när dom åt pannkaka. Så vi fick dagen att gå. Hunden kom helt plötsligt på att det minsann va nåt i poolen. VOFF, SKALL, VOFF. Tog med honom ut o visade va det hemska var. En flytmadrass. Boff boff. Sen gick vi in. VOFF, SKALL, VOFF, igen. Ut igen o visade. Men då tystnade han. Vi lyckades iaf få igång kenneln brevid. Alla hundar skällde... Bild finns nedan på det farliga. Och även på den hemska vattenspridaren som spottade vatten! Efter en massa timmar så åkte vi hemmåt. Matte va hungrig. Det passade inte med pannkakor. Hon skulle ha donken o ett nytt glas. Husse hade kommit hem oxå. Så han ville oxå ha.


Ja det var väl det för idag. Min kompis studerade mina ben o frågade va doktorn sa. Men det är ju inget fel på mej. Min kompis tyckte visst att det ser ut som jag binder vätska. Men om nu två doktorer säger att det inte är så, så vad vet jag. Konstigt att det dallrar i fötterna när jag går. Att fingrarna sväller upp. Att det spänner i benen när jag vaknar. Men vad vet jag...


Over

Av L E - 23 juni 2009 22:02

Jaha ja. Ännu en varm dag. O varmare ska det bli. Fattar inte. Men visst det är gött att det inte regnar.


Idag lura matte med mej till sjön igen. Men den här gången tog jag bilen. Mitt skoskav är inte nådigt. Va nog där en timme. Hunden badade o plaskade. Han hade två bollar med sej. Han blir så ivrig när han inte kommer åt bollen fort nog. Piper o gnyr. I samma veva kom en herre med sin hund. "Va vad det där", fråga han. O det kan man undra. Han låter som om man trampat på honom. Öh. "Det är en tollare". Vi hade trott att hundarna skulle leka. Men tiken va lite för fin. Så hon gick bakom busken med sin husse o lekte. Kim va i o blötte fossingarna oxå. Men det va lite läskigt.


Efter en timme åkte jag hem. Det väntade nya äventyr. Men först en dusch, inte lukta usch. Håret fick en ny look oxå. Sen lite "käk" o iväg. Just ja. Hann slänga nåra ord med tjockis Karin oxå. Eller nä. Hon har ju bantat. Hennes barn hade åkt på magsjuka. Så nån fika den här veckan blir det inte.


Åkte som sagt iväg till min stora hundkompis. Vi skulle röntga hennes ena hund. Mycket med det där. Inte bara TLC, som dom säger over there. Väl inne hos vetrinären så var det svalt o skönt. AC:n funkade. Hunden anmäldes o vägdes. För skoj skull så vägde jag mej oxå. Ville se om mina dagar på pulver gett resultat. Jag märkte ingen större skillnad på mina kläder iaf. Jodå. Jag vägde nästan dubbelt så mycket som hunden. O då kan man ju fundera på om det är hunden eller jag som är stor. Eller båda två. Eller om hunden är liten o jag gått ner i vikt. Eller om det var fel på vågen.


Sen blev vi inkallade på ett rum. Hunden fick en lugnande spruta. Sen vidare in till röntgen. Ok jag avslöjar. Det är en leonberger. Funderade på hur han skulle få plats på röntgenbritsen... Han fick lägga sej på en bår på golvet så dom lätt skulle kunna flytta upp honom när han väl hamnat i dvala. Men icke. Han ville inte sova. Efter ett tag fick han en till spruta. O då började han bli däven. När dom skulle röntga fick jag gå ut. Man var tydligen rädd om mej... Efter ett tag så kom det ut en groggy hund med sin matte. Suck o pust o slir. Han slirade sej bort till mej o vilade medans hans matte löste ut honom. Sen åkte vi hem. Men tro inte att hunden va tillräckligt trött för att ligga ner i bilen. Nej nej. Mesta delen av resan på drygt sex mil stod han upp.


Vi åkte hem o lämnade av hunden som fick vila i sitt hus. Vi andra åkte o käkade. Jag va så upprörd över min vikt att jag drog i mej ett maxmål o chili cheese. Hade inte Persan dykt upp hade det förblivit en hemlis. Men nu är det väl ute på hela bygget på jobbet. Det smaka himla bra iaf. Kommer att återgå till min pulver diet imorn. Men jag vette tusan om det är värt det. Har ont i huvet varje dag ju. Efter maten åkte vi tillbaks till hunden. Vinkade adjö till dottern i huset som ska på peace and love imorn. Vill oxå se Mötley ju. Men orka åka till Borlänge o ligga på en sunkig camping med massa fulla as. Nä då kan jag hellre va hemma o poppa deras skivor hur mycket jag vill.


Jaha. Var va vi nu då? Efter allt så åkte jag till matte en sväng. Hunden spela pajas såklart. Upp o ner i poolen. Hit o dit med bollen. O Kim bara skrattar. Ja det var väl det för idag. Försöker få med nån ut på sjön oxå. Men vissa har barn. Andra ska kolla på fotboll. BAH! Box på er!!!


Jo jag har vågat mej på att plocka in tvätten oxå. Kolla själva vad som vaktat den. Lyckades faktiskt stryka mina anständiga kläder oxå.


Over

Av L E - 22 juni 2009 22:58

Andra semesterveckan påbörjad. Idag lurade matte med mej på promenad. Till sjön. Det frestade på. Det var varmt. O bristen på mat gjorde det inte bättre. Men jag lyckades ta mej både dit o hem utan större gnäll. Fick skoskav oxå. Men men. Hunden va iaf glad. Han fick bada. Vi studerade golfarna oxå. Men jag fattar mej fortfarande inte på det där. Hade sån lust o skicka ut hunden o störa dom. "ta bollen".


Efter promenaden åkte jag hem o la mej på soffan. Va tung i huvet av morgonens äventyr. Tog en tablett oxå. O somna. Vakna efter fyra timmar. Senare på kvällen åkte jag till matte o spela lite kort. Det är så kul. Synd att man inte gör det oftare. Man borde nog ha regelbundna kortaftnar. Hunde tyckte vi va mer än tråkiga. Han balanserade på poolkanten i hopp om att bara råka ramla i så han kom åt sina bollar som låg där...Han gick med framtassarna på kanten. Hann tyvärr inte ta kort. Matte sa att han tidigare hade balanserat med alla tassarna på kanten. O ni kanske minns att kanten inte är så värst satabil. KNASHUND!!!


Igår gjorde jag inte så mycket. Tog en cykeltur o mata fiskarna. Besegrade alla uppförsbackar. Väl hemma hände inte så mycket kul. Eller jo. Jag släppte ut kaninerna. O jag har fortfarande inte lagt på rumsmattan sedan tvätt. Tvingade ut Floppan som tog sin flykt från Flipp, till vad hon trodde var mattan. Under bordet. Stannade upp, o kände att det inte stämde. Men fortsatte in i hörnet av soffan. För där borde den väl ändå vara? Panik! Fortfarande ingen matta! Sen tassade hon försiktigt tillbaks till de två plastmattorna som låg ute. Hon gillar inte att gå på golvet om det inte ligger en matta. Men nu var hon allt bortgjord. Det gick ju o gå på golvet ändå.


Har börjat småstudera min nya diet jag ska påbörja efter deffningen. Det ser inte så jobbigt ut. Det värsta blir nog brödet. Men det ska väl gå. Bara o testa o se. Går väl så där med deffningen. Fuskar lite. Men med tanke på all motion jag utfört senaste dagarna så tycker jag det kvittar. Ska bli spännande med det nya sen o se hur det går. Kommer kombinera med tabletterna. Skit samma om man inte vet vilket av dom som gör mest verkan. Bara det funkar.


Jaha. Det var väl det för nu. Imorgon väntar nya äventyr. Jag ska göra nåt jag aldrig tidigare gjort. Mer info följer...


Over

Av L E - 21 juni 2009 07:11

Ja då var midsommar över. Nu väntar mörker, höst o vinter.


På själva midsommarafton skjutsa jag först ett par kompisar till deras stuga. Sen upp till mamma o hämta massa saker som dom glömt. O sen ner till deras sommarstuga. Först blev det lite fika. Sen drog lekarna igång. Kasta pil. Boll i hink. Slå i spik. Golf. O stövel kastning. Min moster lyckades att kasta stöveln på taket. Grannen kasta den över häcken o sen i lannet. Men i övrigt gick det smärtfritt. Min bil stod i skott linjen när det var golf. Men den klara sej den med. Sen blev det mat. Jag åt bara sill o potäter. Köttbullar o korv gillar jag inte. Efter det åkte jag hemmåt. Klockan hade börjat bli småsen. Åkte först hem o hämtade vinterkläder. Sen vidare till kompisen jag tidigare skjutsat. Där var det håll i gång. Karaoke, fotboll o groggar. Efter ett par timmar åkte vi hem. Va rätt trött.


Igår efter frullen tog jag mej en cykeltur o matade fiskar. Dit är det inga problem. Bara nedför. Man behöver knappt trampa. Så det är lagom kul när man ska hemmåt. Går inte att undvika uppförsbackarna. Om med min kondition så är minsta uppförsbacke en plåga. Senare ringde en kompis o ville ha hjälp. Hon hade lånat min båt o vi skulle försöka dra upp nåra järnrör ur vattnet. Men dom satt fast. Upptäckte att nån inte skött min båt. Binda-fast-repet var avskuret. Ena årtullen va trasig. "Tutan" i ratten va borta. O växlarna gick inte som dom skulle.


Hann med att fixa lite i ena akvariet oxå. Men nu ser jag att jag missade. Det är fortfarande massa mindre levande växter kvar. Men man ska väl ha nåt o göra en annan dag oxå. Tänkte ta dom andra två idag. Men först blir det frulle o sen en cykeltur till. O så borde jag väl kanske fixa in tvätten... Är ingen ordning alls när man inte jobbar.


Igår började jag med min pulver diet. Mätte mej först. Ska bli spännande o se resultatet om en vecka. Hoppas det inte ökat. Eftersom jag är så glöpen så kan jag inte bara dricka pulvret. Måste ha en hård brödbit till. O igår kväll blev det lite popcorn. Man kan ju inte lägga av med allt på en gång.


Over

Av L E - 18 juni 2009 23:43

Idag lyckades jag sova ända till sju. Dagens plan var att lämna proverna. Hämta medicin o pengar. O ev köpa pulver. Provlämningen gick bra. Fick inge skäll över min halvliter. Sen vidare till apoteket. Jag noterade att trots att klockan va 9.48 så var det kö till banken. O affärn hade en smetfull parkering. Väl på apoteket så fanns det bara ett recept till mej. Hade hon snurrat till det eller var det inte meningen att jag skulle ha två? Jaja. Hämtade ut det som fanns o muttrade o åkte hem. Men då tyckte matte att vi skulle ut o gå, i regnet. Men det finns inga dåliga väder. Bara dåliga motionärer. Så jag letade reda på en regnjacka, som faktiskt gick att knäppa. Sen kollade jag på mina klänningar. Hade fem stycken. Varav två är väldigt tjejiga. Vill minnas att jag nog haft båda vid nån tillställning, för 25 kilo sen. Före allt detta så mailade jag sjukan o bad dom kolla varför jag bara fick ett recept. Senare på dagen ringde doktorn o sa att det andra nog inte va så viktigt. Va inget akut läge. Just ja. Promenaden. Vi knatade på rätt bra. O hunden levde livet o Kim sov som vanligt.


Efter det blev det lite energi intag. Gamla rester. Va inte alls sugen. Men nåt ska man väl äta. Snart är det dags för pulver. Ska bara vänta att alla semesterfirare har gått hem från affärn först.


Har roat mej med tvätt oxå. O löst lite kryss. På kvällen hamna jag på en mindre tillställning med svärmor. Fick tips om en kosthållning som jag tänker testa.


Over

Av L E - 17 juni 2009 22:02

Jaha. Då var den dagen över. Den har varit relativt lugn. Vaknade ännu tidigare mot alla andra dagar. Fattar inte. Inte ens tuppen är vaken när jag går upp. Ska försöka va vaken länge idag.


Det va ju dags för återbesök hos doktorn idag. För det första fick jag sitta o vänta 20 minuter. Sen när jag väl kom in så fick jag knappt reda på vad provresultaten visade. Jo jag hade lite höga blodfetter. Fick dra ur dr vad det betydde. Det hade inget med att göra att jag gått up i vikt. Men det kunde påskynda stroke och hjärtinfarkt och det var ärfligt. O det kunde inte botas med mat. Bara medicin. Sen fick jag väl reda på att de andra proverna va bra. I förbigående nämnde hon ett viktreduceringspreparat. Fick igen fråga när o hur det skulle tas o hur det verkade. *Blädder i fuskboken*. En gång om dagen. Och det skulle öka mättnadskänslan. O det påverkar inte mina övriga mediciner? *blädder i fuskboken igen*. Frågade igen varför jag då gått upp så mycket under kort tid. Nja det kunde man ju inte veta. Påpekade att jag äter lagad mat regelbundet. Hon frågade om jag testat xxxx. Inte vet jag. Jag har gått till läkaren för att få hjälp. Så då skulle vi testa det. Jag skulle lämna urinprov. Jaha. Kan jag göra det direkt? Nä du ska få med dej saker hem. Ska få komma till en dietist oxå. Påpekade mina arbetstider o att jag INTE kan sticka ifrån hur som helst. Så vi får väl se hur det blir med det. O när vi nästan va klara fråga hon om mitt ständiga sug efter något. Men kom ingenstans med det heller. Sen gick jag till lab o hämtade mina saker. En dunk som jag ska kissa i under ett helt dygn. O imorn ska det lämnas in. Det läkarbesöket gav mej inget. Höll nästan på o bli arg på henne o fråga om det var meningen att jag skulle betala 120 spänn för att knappt få ett svar eller hjälp alls. Sätter mitt hopp till dietisten! Jag var så arg. Tänkte att allt det här kunde jag fixat själv. Så imorn är det jag som åker o köper pulverdiet o kör med ett tag. Sen tar jag tabletterna. O börjar min egen diet med mindre mat o mer grönsaker. Det enda som var roligt var att jag träffade en gammal arbetskamrat. Hon mådde iofs inte så bra. Men det va kul o se henne. Kan ju tillägga att jag har väl aldrig någonsin kissat så lite som idag. Men så brukar det vara när jag inte jobbar. Annars pimplar jag väl nästan 2 liter bara på jobbet.


Sen åkte jag till matte en stund. Hon skulle oxå till dr, med Kim. Hon växer o ökar i vikt. Precis som jag. Det är nog jag som är far till henne ändå... Sen hem igen. Lånade hunden som inte ville va själv. Kastade lite boll o sen ville matte ha tillbaks honom. O jag gick upp för att sova midda. Jag menar kolla på tv:n... Blev ett par timmar på soffan. Sen blev jag väckt. Matte va hungrig. Så vi delade på en pizza. Hämtade hem mitt wii oxå. Blir bra träning nu under min diet. Så har jag nåt att göra.


Ja det var väl det för idag. Nä. Glömde ju en kul sak. Matte satt o kolla tradera efter kläder till Kim. Vi slängde en blick på klänning till matte oxå. O det fanns klänningar som man kunde ha som tunika oxå. Så jag ska nog kolla mina gamla klänningar. Kanske kommer i dom o kan ha dom som tröja... Man vet ju inte vart gränsen går för kort klänning eller lång tröja. Annars skulle matte låna dom.


Over

Av L E - 17 juni 2009 06:40

Då var det onsdag möra. Helt otroligt att man inte kan sova längre. Har nog varit vaken sen fem.


Igår va det besiktning. Matte, Kim o hunden va med. Jag hatar besiktning. Kan bli så dyrt. O jag kan inte va utan bil. Vi kom in nästan på en gång. Plockade ut hunden. O lämnade bilen till inspektören. Sen gick jag o prata med min kompis som jobbar där. Hunden tyckte det va lite läskigt när bilen åkte upp i luften. Den ska ju vara på marken. Kollade lite under hur det blev efter senaste reparationen. Blev lite besviken. Allt va inte lagat. Trösklarna var kvar. Att fixa alltså. Så inte vet jag om det blev ett missförstånd eller om jag inte sa att det skulle göras. Skit samma. Balkarna o golven va lagade iaf. När pappren va utskrivna så trodde jag knappt mina ögon. Det stod en hel radda med saker. Jag bara såg tusenlapparna flyga iväg. Men så kolla vi igenom det. Lamporna skulle justeras. O så co halten. Men det beror på att det kommer fukt in nånstans i tändsystemet när det regnar. O då blir det misständning. Husse påminde mej om att jag redan försök byta delar o det inte blev bättre. Antar att det är svårt att kolla sånt.


Efter besiktningen åkte vi till min mamma o fika ett par timmar. Sen ner till hunddagiset o lämnade lite mer täcken o mattor. Mamma hade tydligen storrensning. Sovsäckarna la jag beslag på. Är bra o ha i Molly. O matte ville ha ett par oxå i deras husvagn. Blev ett stopp på donken oxå. Det va ju ny färg på glaset. O sen hem. Just ja. Vi åkte ner till mattes affär oxå. Kaninerna behövde lite mat.


Dumpade matte o åkte hem o böt kläder. Det var dags för nästa äventyr. Klippa hagtornshäck hos en kompis. Det gick rätt bra. Men den va så yvig att jag nästan fick lägga mej på den för att kunna klippa topparna på den. O stack mej både här o där. Vi kunde inte klippa för mycket heller. För längre ner var det tjockare grenar som inte maskinen kunde ta. Vi fick låna en sån där sekatör på lång pinne, så vi kom åt över poolen o garageinfarten.


Efter allt det åkte jag hem o bada. Hade stått med massa kläder på mej i solen för att slippa bli stucken av taggar o få massa löss på mej. Låg utslagen på soffan resten av kvällen. Matte undra om jag redan somnat. Men jag orka inte röra på mej.


Idag är det dags att gå till doktorn. Hoppas jag slipper dra allt igen. Jag ska bara få svar på mina prover o sen beroende på vad dom säger, gå vidare.


Over

Ovido - Quiz & Flashcards