Alla inlägg under mars 2011

Av L E - 31 mars 2011 21:52

OMG! Så det hålls på på jobbet. Idag hade det kommit upp nya gardiner. Och dukar och blommor på borden. Undrar hur länge dom finns kvar i brukbart skick... Fönstren har putsats. Både här och där. O nu till kvällen skura dom golv oxå.


Vi har såklart fått massa restriktioner oxå. Det räcker inte med hel o ren längre. Nu har förhållningarna övergått till något man finner inom det militära. Ex på förordningar: Sitt rak i stolen, Inget prat, Inget på bordet förutom ev block, penna och vattenflaska. Konstigt att jag får gå dit över huvudtaget imorn... Utan att bli gömd...


 


Vårt måtto


 

Grönsaker


 

Mellanmål för tanten...


 

Vackert...


 

Vägen ut?


Annars har det väl varit en små rolig dag, som vanligt. Katten skrek redan innan jag ens kom till dörren. MJAU så stack han. Säkert nån brud som kallar. Så ingen frulle till han inte...


Dagens höjdpunkt på jobbet va nog vid kaffeoasen. Ena maskinen va trasig. Alla andra, utom en gravid, ställer sej vid de andra som fungerade. Vi påpekade då att den va trasig. Men det såg inte hon. För lappen satt i ögonhöjd. O där ställer man ju inte muggen. Den sitter ju i bebismage höjd. Där alla gravida tittar. Så hur skulle hon veta?


Idag hade vi fredagsfika. Eftersom det är förbjudet imorn. Varför visa att vi har det trevligt på jobbet? Så det va kladdkaka med grädde. Och de andra hade nåra smaskiga havrekakor med choklad på. O bullar. Mätt än...


Idag va ju den magiska dagen när doktorn skulle ringa. 10.35 ringde det. Doktorn va sjuk. Ja men så bra då. Fick en ny tid. Påpekade igen att jag INTE kan vänta på att han ringer. Talade om en tid som passar mej. Thats it! Jag menar hur svårt kan det va att begripa att det inte funkar så på mitt jobb? ANDAS!!! Har rekat. Doktorn är singel. Lagläkare. Examinerad 94. Från stan. Har jobbat på Sahlgrenska. Jaja. Jag får väl ge honom en chans då... Han såg trevlig ut oxå...


Efter jobbet gjorde jag två tappra försöka att få in Katten. Men han verkar va ute på en riktig raid. Så nu får han va ute inatt den lille kraken. Usch. Tycker synd om honom. Men jag kan inte åka fler gånger. Jag måste ju leta reda på min folkdräkt tills imorn ju. O byta strumpor. Osv... O vänta på tradera paketen...


Over

Av L E - 30 mars 2011 21:14

Nu börjar det dra ihop sej. Både för det stora klientbesöket och torsdagens läkarsamtal. Jag har faktiskt kommit på lite mer jag kan fråga den där doktorn om, ifall han är schysst. Min svans. Den är ju inte bra. Blir galen. Röntgen visade ju inget. Och inflamationshämmande funka inte. Så va kan det då vara. Har fortfarande väldigt svårt att tro att det beroe på musklerna. Då borde värken flytta på sej. Ja ja


 


Vi ska få stort besök på fredag. En ny klient. O nu är det outat. Vill minnas att vi redan haft dom en gång. Men vad vet jag. Jag har ju bara jobbat där i tusen år. Kul om vi får dom, så de stackars krakarna på övervåningen får ha kvar sina jobb. Eller vi byter med dom. Vem vet... Så nu städas det o fejas. Va länge sen de va så ivriga... Man måste klä ut sej oxå. Vette 17 va jag ska hitta på. Rena strumpor räcker väl. Helst ska vi ha kostym. Men jeans o top dög. Men ingen hoodie. Med lite tur så kanske mina paket från tradera kommit så man har nåt o dra på sej som inte sitter som ett skinn...


Nu är jag kattvakt igen. Men den här gången är han inte hos mej. Det är ju mars. Så han måste ju va ute o ränna o skaffa massa bebisar runt om i stugorna. Jag kanske skulle ha bjudit in damerna. Fixat lite räkor o sånt...


Over

Av L E - 29 mars 2011 22:02

Haha. Nu har det hunnit blivit vinter sen sist. Man kunde ju tro att våren va på väg med hästar i näsan o allt sånt. Men icke. Snö ska det va. Stackars satar som dragit på vinterdäcken...


I lördags fixa jag ett gäng med matlådor. Testar varianten mindre portioner nu. Så nu är frysen full igen. Gött.


Barnet har varit och tatuerat sej. Det va meningen att jag skulle med. Men det va min jobbdag, som sen blev bortbytt och bokad mot annan aktivitet. Min obiologiska familj följde med istället. Och det verkade gå bra. Har bara sett skapelsen på bild än. Men jag tror nog det blev tufft.


 


Istället hade jag bokat in en dejt med en kompis som jag AAAAAALDRIG träffar. Hon hade såklart fullt upp o vi bestämde träff senare på eftermiddan. Bra, så kunde jag röja o stryka lite. Yeah right. Sova middag passa bättre...


Sen blev det bråttom. Kastade in en kasse med blivande garagetrasor till svågern. Sen ett stopp på affärn. Va tvungen att handla med lite kul saker till grannen o så lite fika. Fikat blev bara skorpor. Men skorpor är gott.


 


    


Blev kvar hos min kompis ëtt tag. Innan det va dags för nästa dejt. Lilla hjärtat från fjollträsk va hemma på besök. Vi drog nån repa på stan och sen

mellanlandade på max. Rätt som det va släcktes ljuset. Jaha. Va det dags att gå hem? Är klockan halv nio? Öh ja. Sen slog det mej. Earth hour...


I söndags va det dags för lite jobb igen. Lyckan va total. Jag hitta ett helt rör med kakor. O det va bara jag som gilla dom... Efter jobbet hoppa jag hem till mamma. Hon hade en tidning med ett reportage om den där terapeuten jag vill till.


På eftermiddan hamna jag hos grannen en stund innan det va dags för tur till affären o lilla Pilatus. Hon hade fått en ny säng. Så hon hjälpte pappa att skruva ihop den. Men den lille rôva håller på att bli sjuk igen. Dom som ska på en liten semester... På kvällen kom det ett ehlt gäng med snö igen.


 


Igår va det dags att ringa o fixa remiss till den där damen. Jag valde den positiva attityden och kvittrade mitt ärende. Men nä det gick ju inte. Jag va TVUNGEN att prata med en läkare. Jo men jag har redan pratat med tio. Nä men bla bla bla. Så det sluta med att jag ska prata med YTTERLIGARE en läkare. Jag va totalt galen när jag la på. Ska det va så förbannat svårt att be nån bara kolla journalen o tänka att jaha. Jo vi testar det. Nä. Bla bla bla. Så nu är det bara att vänta tills torsdag kommer. Jag ger honom en minut positiv attityd. Sen håller jag tyst, för hans skull. Jag får nog skaffa hjälp på jobbet. Att nån bakbinder mej med munkavel o kedjar fast mej och tar över samtalet...


Såklart att mitt glada humör höll sej kvar hela dan. Min bordsgranne gjorde high five för att lätta upp stämningen. Så till slut fick jag ge med mej. För den dan. Kom igen på torsdag...


Idag kom det lite snö igen. Så trevligt. Eller inte. Bara att skotta av bilen. Kupévärmaren gör inte riktigt allt jobb.


Innan jobbet ringde jag telefontillverkaren. Är inte riktigt överens med min mobil. Men jag pratade med en kille som guidade mej genom mina problem. Fick reda på att man kan ladda hem nåt app som gör att jag kan zooma. Coolt. Blir nästa projekt. Eller om jag ska uppdatera den först.


Lagom tills jag skulle sluta så ringde matte. Dom va hos doktorn. Lilla Pilatus va sjuk. Så jag åkte dit. Plockade med min hund o drog ner till max igen. Sen satt vi o glufsa på varsin burgare...


 


Väl hemma hos sjuklingen igen så blev det lite race på cykeln innan det sluta med en krasch in i väggen... Hon gillade iaf sin nya säng. Den va mysig...


 


Annars tror jag det är lugnt. Har drabbats av traderajävulen igen. Men det är riktiga kap jag gjort. O så lite till grannen. Men nu blir det till att hålla sej borta ett tag...


Over

Av L E - 25 mars 2011 22:30

Planen idag va att spela match, handla och tvätta. Men ack så jag bedrog mej. Både positivt och negativt, eller hur det blev...


Jag försökte få tag på den där terapeuten. Men hon va upptagen. Tandläkaren däremot hade en tid till mej. Strax efter tre. Mitt i allt fick jag order om att lufta min hund innan matchen.


Hunden o jag tog en kort promenad innan jag åkte till nästa granne med honom som fick ta huvudansvaret för dagen. Hade hellre velat haft med honom på matchen. Men tror inte det hade gått att smussla in honom. Inte ens med grannens vita käpp. Han blev nog besviken att han inte fick följa med idag. Vi som hade så kul igår...


Trots att jag laddat med både chili macka och kemisk energi spela vi inte ens hellre. Tror aldrig det gått så dåligt som idag. Men, vi va där, vi umgicks o vevade efter bollen. Efter matchen kalasade vi på max.


Tog en sväng förbi affären oxå. Börjar bli tråkig mat i frysen. Så imorn ska jag fixa massa mat. Lagom tills jag skulle gå ut så kom det en hagelsvärm. Nu får det väl ändå vara slut på påskvädret!


Väl hemma kasta jag mej på telefon igen och lyckades få tag på terapeuten. Jag berättade om mina problem och det va "bara" att skaffa remiss så skulle hon hjälpa mej. Jag fick lite tips o info oxå. Det mesta vissta jag redan. Men kul att få reda på det från nån som vet vad det handlar om.


Nån telefon tid innan vårdcentralen slog igen fick jag såklart inte. Men jag undrar allt ja vad dom kommer att säga. Nä då måste du prata med en läkare. O den kan inte utan du måste dit. O sen kanske. BAH! Men det tar vi en annan dag.


Hos tandläkaren va det trevligt som vanligt. My homies... Hon trodde nog inte att det va så stor bit som lossat. Jo, nästan 1/4. Men sen fick hon se. O jobba... Nästan en timme. 1087 kronor kosta det. O det är ju lite kul med tandläkare. Jag minns min gamla tandläkare sen jag va liten. Han va så hårdhänt o bara beklagade sej. Dom här är nästan för vänliga. Pratar till en som man va ett litet barn...


På kvällen roade jag mej med tvätt och lite matlagning. Fick låna en elwok av grannen. Vet inte vad jag ska säga om den. Den kom upp i värme direkt. Men sen va det som en termostat. Den slog av värmen när den kommit upp i temp. Lite svårt att koka nåt då. Jaja. Nu har jag testat en sån iaf...


Over

Av L E - 24 mars 2011 22:12

Hej
 
Jag halkade in på en tidigare chat Och fann nedanstående fråga och svar;

Fråga: Hej! Jag undrar varför jag inte går ner i vikt jag har minskat på portioner jag äter cirka halva portioner mot förut, äter frukost lunch middag samt mellanmål, går på gym en gång i veckan och simmar. Efteråt går på vattengym en gång i veckan. Promenerar nästan varje dag. Jag äter mindre kolhydrater som potatis ris mm mer grönsaker varierar med fisk å kött av olika sorter. Vilken typ av diet anser du är bäst?  Har kört det här i ett år men inget händer, motion har jag hållit på med flera år men har ätit mera.

Svar: Hej! Jag är ju generellt inte för några dieter utan för att hitta ett långsiktigt hållbart ätbeteende som inte tar för mycket fokus och energi. Därmed inte sagt att man inte kan prova sig fram, vi är alla olika. Regelbundna måltider håller förbränning och blodsocker på bra nivåer så det är helt rätt. Därtill kan du titta på hur din vardag ser ut med tanke på rörelse. Rekommendationen är att röra på sig 30 min varje dag, men det kan krävas mer beroende på hur rörlig du är i ditt arbete osv. Tänk på att förbränningen ökar varje gång vi rör på oss vilket betyder att träningen inte ger så mkt om man är stilla resten av dagen. Att minska på kolhydraterna är ingenting jag rekommenderar, annat under en kort period. Lycka till
 
Jag har liknande problem. Så va 17 ska man göra? Jag är så för* trött på allt man hör. "Jag slutade med godis och gick ner 15 kilo på sex månader" "Jag gick ner 2 kilo i veckan med LCHF" "Jag har gått ner ett kilo i veckan med Nutrilett" "Jag har gått ner 20 kilo på mina raska promenader" Osv...
 
Jag har oxå testat det där. Jag fick hjälp av en hälsocoach och åt nyttigt under två månader. Jag hade mina promenadrundor som tog 20-25 minuter och rörde på mej i stort sett varje dag. Jag har 35 kilos övervikt och ingen grundkondis eller intresse för motion. Då får man en käftsmäll: "Du måste röra på dej minst 30 minuter om dan. Och du förstår väl att du inte kan äta de där fyra salta Luc kexen! O vindruvor!?! Vet du hur mycket socker det är i vindruvor?" 
 
Ska man inte under dessa två månader gå ner nåt ynka kilo iaf? Nä. Inte jag. Så va ska man göra? Bli en kanin och äta bara grönt o springa fem timmar om dan?
 
Jag fick testa Reductil innan det togs bort. O då gick jag ner tio kilo i samband med daglig motion. När jag slutade med medicinen gick jag upp igen.
 
Jag har testat både Nutrilett och Modifast bara för att få en snabbstart och tappa lite kilo för att ens orka röra på sej. Men inte ett kilo på en månad.
 
Jag börjar bli måttligt trött över allt som står i tidningarna och på att jag inte lyckas gå ner nåt. Så har ni nåt vettigt förslag/hjälp att komma med? För INGET verkar funka på mej.
 
Tacksam för svar...
 
Hej!
 
Jag förstår din frustration. Till att börja med är det inget måste att röra på sig, men det underlättar ju en viktnedgång eftersom energiförbrukningen ökar. Är den möjligheten begränsad får du i stället fokusera på ditt energiintag och här gäller det att energiintaget måste understiga energiutgifterna för att det ska bli en viktnedgång. Problemet med olika dietier, pulver eller lågkolhydratkost, är att de kan fungera under en kort tid, men knappast långsiktigt. Äter du för lite blir dessutom förbränningen lidande och kroppen går på sparlåga och detta underlättar inte en viktnedgång.
 
Mina konkreta råd är att äta lite och ofta av livsmedel som mättar bra och som ger en stabil blodsockerkurva. Exempel på sådana är rent kött, fisk, kyckling, råris, quinoa, matvete och fiberrika grönsaker som broccoli, morot, vitkål, ärter, bönor och linser. Genom att välja långsmma livsmedel med mycket fiber ökar mättnadskänslan vilket medför minskad hunger till nästa måltid. Alltså, ät små portioner ofta, med frukt som mellanmål, för att förbränningen ska komma igång ordentligt. Ät gärna en större mängd protein, alltså kött, fisk och fågel då det ger en bra mättnad. För att hålla koll på ditt kaloriintag kommer du att from maj kunna registrera ditt intag och lägga in dina egna recept på dietkokboken.se. Här kan du också räkna ut ditt personliga gränsvärde och anpassa alla recept efter det.
 
Hoppas att mina råd kan hjälpa dig på vägen!
 
 

Av L E - 24 mars 2011 21:54

           


Sixtens mamma


Jaha ja. Vad har hänt sen sist då? Jag har fortfarande inte kommit igång med min PT. Bara orkar inte nu.





Mina spelkamrater


I tisdags hörde jag nåt otäckt. En som blivit av med sina barn. Inte ens ett halvår gammalt. Misstänkt barnmisshandel. Men tydligen så hade läkaren missat att barnet hade någon sjukdom som gjorde att barnet var skört. Barns ben går inte av så lätt, hade läkaren menat. Så vi får väl se hur det slutar.


I går hade jag lunchdejt på max. Så tokigt att dom glömde mina creol fries. Trots att vi knappade in våran beställning i expressen. Men jag orka inte bråka. Bad dom bara ge mej tillbaks mina pengar.


På kvällen var jag på ljusparty hos min kusin. Kul med lite omväxling. Träffa släkt o lite annat folk. Och som vanligt så tänker man att man inte ska ha nåt. Men man lägger alltid en beställning... Det måste ju täcka upp allt fika man äter. Eller?

Sent på kvällen fick jag ett svar från den där terapeuten. Inga märkvärdiga ord. Bara vad det va hon gjorde och att jag behöver en remiss. Svarade direkt att jag nog inte får nån eftersom jag skulle ju va tacksam över det läkarna redan gjort. Och undrade vad det skulle kosta utan remiss. Pengar är ju inget problem! Men inget svar än...


Idag har det varit full fart. Jag började med att se över myrorna. Men det verkade lugnt i hela huset. Sen en tur ner till begravningsbyrån och fixade kondoleans till min kompis pappa. O mellan varven försöka få fart på sms som verkade ha fastnat.


Efter det va det dags att hämta min hund. Vi skulle på lunch dejt i grannkommunen. Planen va att hunden skulle få stanna kvar i lägenheten medans vi käka. Men no way. Fanns inget kul där. Inga bollar, råttisar eller mat. Bara en katt som fräste. Han sprang väldans fort till dörrn när vi skulle åka. Så han fick ligga kvar i bilen i skuggan medans vi åt.



Den fräsande katten


Valet av restaurang blev thai. O rätt som det va jag satt o tugga bet jag i nåt hårt. Tyckte det va lite väl stort och spottade ut det. En bit av en tand. Hm... Va det min eller nån annans? Men det va min. Bara att fixa ny tid till tandläkaren. Dumt att spara på pengarna.



En bit av min tand


När vi käkat, normala portioner denna gång, så åkte vi ut till vattnet. Hunden skulle sitta i knät på mej. Han är ju co driver. Så jag såg inte så mycket. En röd hund bara. Så både han o jag blev glada när vi kom fram o fick gå ut. Han är som en kalv på grönbete.



Pinne <3



Tant Maria ska fixa



Plats





Vänern



Klättra på du



Hej kompis



Nån som ser en hund?


Efter en stund begav vi oss hemåt igen. Eller tillbaks till min kompis. Käkade lite glass, drack te o meckade mobil. O rätt som det va funka den. Ramla in massa sms sen en annan dag. Katten hade smugit sej undan igen. Otäcka hundar är ju bara läskiga.



Dragkamp



Jobbigt!!!


Väl hemma i byn igen åkte jag förbi o kollade var resten av herrskapet va. Hittade dom på dagis. Pilatus kikade under lugg när hon såg mej. Men skulle sen hon åka med i min bil hem. Vi tog nåra repor på cykeln oxå. Hon börjar få in snitsen på det nu. Lite synd att vägen är svagt lutande. Men det går ju bättre åt ena hållet. Sen blev det käk. Spagetti o köttfärsås. Smaka himla bra efter en dag ute. De andra brollorna ramlade in oxå. Den ena med lilla Tuva.



Uj va det skvätte vatten



Glad och stolt tjej



Cyklar med mamma



Inte lika kul med pappa?




Fettsugning (ekonomi)



Coola brudar...



Det ska börjas i tid



Tuva

Over

Av L E - 21 mars 2011 22:23

Inget spännande har hänt. Inget svar från nån doktor. Påbörjade lite röj. Men en måndag? Måndag o fredag är ju soffdagar. Jag lyckades iaf hitta en tv o lite andra tekniska prylar under dammet. Eller damm. Det är Flipp o Flopp som finfördelar deras pellets så den lägger sej som slipdamm överallt. Kopplade in mitt wii oxå. O kan man tänka sej. Det va ström i adaptern... Så nu är det no mercy imorn efter jobbet. Borde som sagt röja. Men orka. Nä jag gör verkligen inte det. Inte efter 9 timmar på jobbet.


Over

Av L E - 20 mars 2011 20:46

Jag va som sagt dötrött i onsdags när jag vakna. Bara orka inte gå upp. Trots att jag borde varit till affärn på möra. Jag somna om istället. Hade god lust att bara ställa in allt. Jag hade ju faktiskt talat om för chefen att jag skulle va hemma om jag fortfarande va lite off. Men jag va inte off. Bara trött. O äntligen börjar värken släppa.


Innan jobbet hoppa jag in till grannen. Hon hade gjort matlådor åt mej. Leverstuvning. GÖTT!!! O en liten låda med potatisplättar.


Annars va väl jobbet som vanligt. Inga nya kakor. Dagens höjdpunkt var kvällsnack med min kompis. Sen raka vägen till affärn. TROTS klockan va 20.45 Man FÅR ju inte gå in i affärn då. Dom vill ju gå hem när det stänger. Min mamma har fattat helt fel ang öppettider. Såklart att jag glömde handla mjölk o fick dra en repa till macken. O där stod en påse cheddarpopcorn. Som det bara stod mitt namn på.


Väl hemma drog jag igång med att bygga lite matlådor. Funderade lite över min livssituation igen. Hur komma i byxor? Vad är fel på mej. Har ju gett det flera chanser. Vissa mer helhjärtade än andra. Men varför går alla andra ner i vikt? Man läser ju varje dag att folk slutar med godis o går ner 15 kilo på en gång. Börjar med LCHF o rasar 2 kilo i veckan. Pulverdiet, ett kilo i veckan. Motionerar, rasar ett kilo i veckan. Men när jag gör det så går jag snarare upp i vikt. O jag har dragit ner på portioner. Äter mindre kolhydrater o mer grönsaker. Men icke. O så såg jag på fb att en kompis testat Itrim o gått ner 30 kilo. Va bara tvungen att skicka till henne att jag va arg på henne, läs imponerad. ÄH! Jag vette tusan...


Torsdags vakna jag med migrän. Körde mina vanliga trix. Sova. Tablett. Lite frulle. Men icke. Till slut somna jag om igen o vakna 50 minuter innan jag började jobbet. Då mådde jag bättre o skuttade iväg.


Efter jobbet hamna jag hos en kompis o kollade på hennes fiskar. O klappade på Sixtens mamma. Sen snöa vi in på dumma doktorer. Så jag beslutade mej att försöka få tag på nån annan som kan ge mej svar på vad det är för fel på mina ben.


Igår efter jobbet hade jag fått svar från en terapeut. Såklart va det ingen läkare i Sverige som kunde ställa diagnos. Däremot finns det väldigt utbrett i andra länder. Men jag har inte 10-17000 pund. Hon rådde mej att gå med i förbundet och på så sätt kunna bli starkare mot läkare. Jag hittade oxå en terapeut i stan jag har tagit kontakt med för att se om hon kan hjälpa mej. Läste nånstans att man behövde remiss. Men det kan dom FETGLÖMMA! Då betalar jag hellre cash för att få svar direkt.


Idag va det match. Vi va bara tre. O det räckte väl. Jag vette 17 va det va i energidrycken jag drack. Men roligt va det. O det ska va roligt att röra på sej...

Sen blev det en tur till affärn. Letar fortfarande efter en äggklocka med snöre så jag slipper torrkoka ägg... Fanns såklart ingen. Men lite billiga vinterplagg. O ny tvantennsladd. Jag avslutade stadsturen med en maxmeny och chilicheese.


Väl hemma så satte jag fart med min mambo nr 5. Kryssade lite. Strök. Kryssade. Diskade. Kryssade. Plockade. Kryssade. Osv... Tycker det går fortare då. Inte för jag tror jag kommer nånstans. Men ändå...


På kvällen blev det bad och bok. Sen hitta jag en artikel om viktnedgång. Så det sluta med att jag skrev ett långt argt mail till en sån där hälsonisse igen. Ska bli spännande o se om dom kan ge mej nåt vettigt svar...


Over

Ovido - Quiz & Flashcards