Alla inlägg under februari 2010

Av L E - 28 februari 2010 19:26

Jaha. Söndag igen då. O helgen är över.


Idag lyckades jag sova länge. Tror klockan nästan va åtta. Efter frulle och utfodring av djur åkte jag o hämtade matte. O min hund! Vi skulle in på rea. Hade stora förhoppningar om att kunna göra massa fynd. Pontus fick va hemma hos pappa.


Väl på plats i stan så stod det säkert 50 bilar på parkeringen. Men jag tror nog att de flesta hade åkt dit ensamma i bilarna. För det verkade inte va så mycket folk i affärn. Inte överfullt iaf. Vi tog ett par varv o kollade. Men hittade inget jag behövde. O det jag behövde va inte billigt. Inte ens med 70% rabatt! Hade det varit både byxor o jacka hade jag köpt. Men jag ger inte 400 för ett par regnbyxor. Köpte iaf en ny regnjacka. En fleecetröja o ett par shorts. Precis vad man behöver till sommaren. Kosta 250 tror jag.


Sen åkte vi till mamma o pappa. Matte va sugen på kaffe. Hunden kolla igenom huset på en minut. Sen va han uttråkad o ville ut. Det va ju så snitsiga gångar uppskottade. Fick muta honom med lite kakor och kött. Efter ett tag skulle vi åka vidare. Men blev kvar ute o busade av hunden lite. Han hoppa in på grannens gård o skulle ta en pinne. Kanske inte i äppelträdet då... Försökte kolla på batteriet oxå. Men blev inge klokare för det. Är nog inge vatten i det. Men fyllde iaf på med lite mer glykol i kylaren. Vi fick med oss lite grejer hem till Pontus oxå. En docksäng o nåra gossedjur. En anka till hunden. Han är ju faktiskt en DUCK tolling retriver.


Va meningen att vi skulle in i ett par affärer till o kolla. Men matte ville ha mat. Så vi åkte bara o hämtade en mobil hos ett par kompisar. Stackars krake. Igår låg hon på sjukan o va nästan förlamad. O idag va hon hemma. Men dom vet inte vad det var för fel. Dumpade av matte hemma. O sen åkte jag hem för att äta jag med.


Sen försökte jag plocka lite. Kom på att eftersom jag nu skaffat lite nya kläder så kanske det va på sin plats att rensa lite bland de gamla. Eller hur... Ytterligare en av mina starka sidor. Lyckades iaf slänga två undertröjor och plockade undan nåra som jag vuxit ur. Kollade om jag kanske kunde slänga nåt mer. Men icke. Kan va bra o ha. Har VÄLDIGT mycket bra o ha kläder.


Lyckades ta mej en cykeltur oxå. Det va ju matgalningen på tv. Han är kul o titta på. O vips hade man cyklat 5km. Hade nog orkat nåra minuter till. Men måste kryssa ikapp oxå. Hjärnan måste ha motion den med.

 

Over

Av L E - 27 februari 2010 21:02

Så va hände på lördan då?


Först frulle såklart. Sen ringde jag mamma o tackade för namnsdagskortet jag fick. Pratade bort 40 minuter. Matte hade fortfarande inte hört av sej. Så jag började med maten. Hann bara skiva o koka morötter, så ringde telefonen. Blev fast 40 minuter till. Då hade matte vaknat. Det va dags för race. Men jag hann göra klart nästan allt till lasagnen innan dom kom o hämtade mej. Pontus o hunden blev så glada när jag kom.



Först ett stopp på macken för påfyllning i mej och bilen. Glömde bort att hunden satt i baksätet. Så jag hade en näsa i mosbrickan. Pontus satt o smacka o sa namnam. Så hon fick smaka lite. Resterna fick hunden. Men han åt bara korven och räksalladen. Sen kom han väl på att det inte fanns nåt mer gott o slafsade i sej moset oxå.


Efter en stund så hamna vi i skogen o hittade stubbracet. Det va i full gång. Rätt så kul o titta på. Är som folkrace fast utan regler. Eller ja. Mest varv på en bestämd tid. Som vanligt är det alltid lika fascinerande när man kommer utanför hemmets lugna vrå. Massa konstigt att titta på. Män i för långt skägg. Killar med byxhäng. Fulla brudar. Snöbollskastande barn. Fjolliga hundar. Skotrar. Märkliga bilar. O så vi då. O fina snöbeklädda hus. Pontus tyckte nog det va lite kul. Hunden va mest intresserad av alla hundar som gått där. O pep när vi stod still. När det bara va finalen kvar så åkte vi hemåt. Både matte o jag va lite sugna på o köra eller åka med. Men våga inte riskera att bli skadade. Ok då. Mer skadade än vad vi redan är. Jag är iaf glad över att jag valde vinterkläder. Trots att det var höstväder.




Motorn bak ger bra tyngd...



Heja Sverige




245:an är våran



Somna Pontus?



Håller ni koll på 245:an?



Kön har skingrat sej lite



Polisen va där oxå



2:a på besiktningen?



Älg?



Min stora pojk




Kör så det ryker...




Vinge ger oxå bra fäste



GO Bonnen GO GO GO!!!



Utblås direkt från motorn. Coolt...



Nix. Pontus är vaken



BORING!!!



Say no more...



Så ja. Bättre utan cykelställ



Liten man drar stor bil...




Mäktig va den iaf...



Det va djup snö...



Nästa coola dragbil



Jag hade hugg en sväng



Pontus myser





Boring sa jag ju...



Tyrone Widing. Team Linnebäck.

Antar att det är vinnaren



Gula volvon oxå Team Linnebäck



Trångt va det



Många trasiga o knasiga bilar...



Depån va stor

     


Mycket folk



Svågerns dörr


                                                  
                                                  
                   


Svängdörr kan va bra o ha 


Väl hemma satte jag fart med maten. Ytterligare två rätter avklarade. Frysen blir överfull. Så nu behöver jag inte fixa mat på bra länge. Men att använda frusen grädde va ingen större hit. Såsen skar sej. Och? Det går nog ner ändå.


Sen va det dags för nästa projekt. Tvätt. Slängde in ett täcke o kuddar oxå. O glömde bort att man bör blötlägga kuddar först. Dom bara vägrar ta åt sej vatten. Men det får väl bli som det blir. O nu är det dags att stänga av för idag...


Over

Av L E - 27 februari 2010 08:52

Helg igen då...


Igår innan jobbet åkte jag förbi matte med lite fiskmat och två små väskor till Pontus. Dom va inte så roliga som jag trodde. Tanken va att hon skulle ha sina armband i dom. Katten va ute. O uj så eländigt det va. Alldeles själv i stora världen. Trodde dom va hemma eftersom persiennerna va nerdragna. Så jag tog katten under armen o klev in. Men ingen hemma. Så jag åkte vidare till jobbet.


Hann precis i tid till jobbet. Stod två stora burkar med godis bakom min plats. Annat än häromdan när nån hade vänt upp och ner på allt. Mailade chefen o meddelade mina tankar om kvällspass o migrän o tog sen itu med dagen. Nu verkar det som det inte alls är säkert att jag får min nya chef. Är många som ska jobba hemifrån o grupperna ska ses över. Så vi får väl se hur det blir. Det bjöds på tårta oxå. På den andra avdelningen. Så efter lunchen högg jag in på den. Min bordsgranne ville oxå ha. Men våga inte gå o ta. Dumt o ta maten för flugorna... Annars rulla det på som vanligt. Lyckades sälja lite och är nästan uppe i en respektabel summa av sälj.


Lagom tills jag slutade så skicka matte att det fanns mat över till mej. Inte ofta maten står på bordet tills man kommer hem från jobbet. Så det va bara o tacka ja. Men först lite snack med min stora hundkompis. Hon va inte på topp. Bilen hade varit på besiktning o fått nåra tvåor. Hennes dotter ska flytta hemifrån. Gubben är uppslukad av OS. Det enda positiva va väl att en av hennes hundar hade blivit friröntgade.


Väl hos matte möttes jag av katten, igen. Men nu hade han sällskap. Mitt på vägen lekte han. O min hund höll på o krypa ur skinnet. Synd att jag inte fått den där checken på 100 tusen som jag drömde om. Då skulle jag köpa massa bollar till honom. Fylla hela bilen. O sen öppna dörrarna så alla bollarna bara väller ut. Vi kastade lite snö till katten och den trasiga bollen till hunden. Sen in o käka. Hade snattat med nåra klubbor från jobbet till matte. I utbyte mot maten... Hunden ville såklart ha både min mat o mattes klubbor. Fastnade vid tv:n en stund. Det va ju Solsidan. O så va klockan dags att åka hem o sova.


Husse hade kliat sej i huvet när dom kom hem o katten va inne. Han va helt säker på att katten gick ut med dom. Så hur kunde han va inne? Hade han gått genom väggen? Sen hade han sett påsen som jag hängt på en krok o förstått att det va jag som släppt in katten.


Jaha då ska man se vad den här dagen har o erbjuda då. Har alla mina vanliga helgnöjen jag borde göra. Städa, tvätta, dyka, laga mat o försöka motionera. Bäst o sätta fart med nåt av det. Ifall man blir utkommenderad på nåt galet som tar upp hela dan...


Over

Av L E - 26 februari 2010 08:57

Så va det fredag morgon igen då. Veckan har gått fort.


Igår slapp jag stressa innan jobbet. Va klar med allt en timme innan jag skulla åka. Tog mej inte för nåt vettigt alls. Men det va gött med lite slapptid.


På jobbet hände väl inget speciellt. Tiggde till mej lite mer matlådor. Mina börjar ta slut. Men idag när jag kollade frysen upptäckte jag att jag knappt har nån plats kvar alls o fylla på med nya. Har en idé om att ställa matlådorna på kant. Maten är ju ändå fryst o kommer inte att rinna ut. Men det ger nog inte mer plats ändå.


Annars försökte man få dan o gå o sälja. Gick inge vidare. Inte ett enda sälj. Erbjöd iaf en massa. Kunderna är allt roliga. En ville ha spotify. Jaha. O hur ska jag kunna fixa det? Inte min sak lixom. En dam ville köpa en telefon o frågade om råd. Som om jag inte redan suttit i samma sits själv. Lyckades väl avstyra ett av hennes förslag. O gav henne tips på en annan. Berättade för henne om de gångerna jag trodde jag va helt säker på vilken jag ville ha, tills jag såg den irl och fick känna på den. Så hon skulle göra det samma. En annan ville ha det billigaste abonnemanget. Då fick han direkt en motfråga: Vad menar du med billigt? Låg månadskostnad eller där man bara betalar öppningsavgift. Man kan inte säga att man vill ha det billigaste. Ännu värre är det med kontant. Finns ännu mer prisplaner o välja på. Så vilket är billigast? ORKA!


Efter jobbet va det dags för match. Redan innan kände jag, IGEN, att det småkröp i huvet på mej. Men dissade det. O det va ju dumt. Sen blev det bara värre o värre. Klarade inte av o spela o åkte hem. O det va oxå ett äventyr. Snöade som bara den. Blötsnö. Såg inte vägen. Rätt som det va så åkte man på fel sida. Eller hade en dm till diket. Men hem kom jag. Och stöp i säng. Hade så ont i huvet att jag inte ens ville lyssna på tv!


O det här med huvudvärken. Det är en repris sen förra gången jag gick kväll. Men jag biter ihop ett tag till. Eller nä. Jag ska banne mej meddela chefen detta, IDAG. Chefen ja. Vi ska få ny chef från måndag. Har vetat i flera veckor vem vi skulle få. Men fick väl spela överraskad när han kom o presenterade sej. Jag tror det blir bra. Vi har gått i samma grupp för länge sen. O känner varann. Så han vet hur jag fungerar o reagerar...


Jaha det är väl dags att försöka få nåt gjort hemma innan jobbet. Har lite planer inför helgen. Behöver köpa present inför brölloppet. O så är det stubbrace. Aldrig varit på det. Men det ser så kul ut. Är ju inte 25 minus heller. Så då kan man stå o kolla.


Over

Av L E - 24 februari 2010 22:55

Ojojoj... Blev nog för sent igår. Vakna först halv sju. Efter knappt sex timmars sömn. Men jag lyckades somna om. En timme senare fick jag ett mess. Märkligt att man vaknar av det. Hade inget ljud på mobilen. Bara på tv:n. Andra gånger har man ljudet på o inte hör nåt. Det va matte som undra om jag hade lust o köra henne till jobbet. Men jag va inte vaken o huvet va inte på topp. Söp jag igår? Så hon fick ta cykeln.


Idag va det lite småkallt på morronen. Ska bli varmare till helgen o mer snö. Det kan verkligen bli intressant. Tö. Det har vi inte haft på länge. Man får tänka på det när man svär över snön. Det är bättre med torr fin snö än regn o blask.


Satte fart med kycklingen som jag förberedde igår. Gick så bra. Tills jag kom till tomaterna. Klippte isär dom o tyckte det såg bra ut. Sen vände jag på påsen. Då stod det att man skulle lägga dom i blöt i 20 minuter för att få bort saltet. Jaha. Bara o börja om då... La tomaterna i blöt en stund o centrifugerade bort det värsta av vattnet. Sen fick det bli som det blev. Lyckades diska undan det värsta o få ut maten när radion talade om att klockan nästan va tio. Då blev det bråttom. Duschade o fixade lite mellan mål innan det va dags o dra till jobbet.


Jobbet va rätt lugnt. Inga större knaserier. Lyckades få in lite sälj idag med. O igår lyckades jag tydligen fixa alla siffror. Märkligt. Bara grönt. Bilen va som en ängel idag med. Jag är så lycklig.


Väl hemma blev det lite telefonsamtal. Har ju ingen o prata med... Sen satte jag fart med nästa mat. Väntar bara att det ska bli klart så man kan pytsa upp det o sen gå o lägga sej. Ingen sen kväll idag inte.


Over

Av L E - 23 februari 2010 23:30

Idag vakna jag lite senare än vanligt. Så jag fick nästan sovmorgon. Va inte så fasligt kallt ute heller.


Efter frullen lyckades få ett svar från matte. Hon ville med o handla. Innan jag åkte gick jag in till Gunnar som låg o tvätta sej. Talade om för henne att jag tänkte köpa med tonfisk åt henne. Ingen större reaktion. Men andra gången jag sa fisk, så titta hon upp på mej "jag tyckte väl du sa fisk". Sen blev det bråttom. Ut i köket o kolla läget. Men det va inge gott där. Talade igen om att jag måste handla först.


Pratade lite med pappa om bilen idag. Han tyckte det va dags att se över den. Med olja o vatten både här o där. Så när jag kom till matte så skulle jag kolla vattnet i batteriet. Gick ju bra. Batteriet är svart. O titthålet som finns, ser man inget i. Upptäckte att glykolen hade minskat, igen. Får väl ta det imorn. Så när jag stod där o kolla så kom min hund skuttandes. Trodde dom va ute på promenad. Men icke. Sen kom han på att han skulle visa mej sin senaste slakt. Pontus fina disneyboll. Helt platt. Men det går ju lika bra o leka med den ändå. Sen vägra han o gå in. Så han fick följa med till affärn.


Frågade matte om vi våga stänga av bilen. Eller om hon ville vänta o bilen va igång. Hon tyckte jag skulle sluta tänka negativa tankar om bilen. Så jag slog av o vi gick in. Matte fick köra vagnen. Har fortfarande inget körkort på den... Lyckades hitta det jag skulle utan större problem. Men när jag skulle ha soltorkade tomater så blev det problem. Dom stod över de vanliga grönsakerna. Längst upp i mitten. Öhh? Ska man klättra eller? Men matte lyckades sträcka sej o fick tag på en kartong. O sen lämnade vi den på tomaterna. Skulle ha kantareller oxå. Tittade på de torkade. Men tog de på burk. 30 spänn för en liten burk. Helt galet. Bara o hoppas att det smakar bra. Nämnde för pappa för ett tag sen att mina va slut. Va du inte med o plocka i år, fråga han? Nä jag har inte plockat nåra i år. Har du? Ja visst, det hade han ju. I ÅR? Nä i fjol... Gick du på den, fråga han mej då. Nä gjorde du?


Sen blev det bråttom. Bilen starta så fint. Hem med matte. Hunden va lite kinkig eftersom han fick vänta HELT SJÄLV. Så han skulle minsann sitta i knät på matte i framsätet. Han slängde ett öga åt svärmor o tingesterna när vi åkte förbi dom. O sen upp med näsan o va mallig igen. Hem med mej o maten. Katterna stod redo för fisk o dök i kassarna. Kastade in det mesta av maten o fisken till katterna. O började med det jag skulle äta innan jobbet. Satte mej o åt när jag egentligen skulle varit på jobbet. Men va väl klar på fem minuter. På med kläder o iväg.


Nästa anhalt va pappa. Skulle hämta startkablarna. Börjar inte du nu, sa mamma. Öhh Jo jag gör väl det. Konstiga tider ni har. Öhh ja. Men inte fanns det nåra kablar där inte. Dom ligger väl i bilen, nånstans. Hade inte tid o kolla det eller kolla vatten.


Väl på jobbet, 10 minuter försenad, hitta jag en lapp från chefen. Jag hade glömt att logga ur igår. Så jag gick för att anmäla mej o min försening. Försökte kvitta den tiden jag glömde logga ut till den jag kom försent. Men det gick inte så bra sa han. Hepp. Annars rulla dan på som vanligt. Fick in ett sälj på sex stycken nummer. YES! O va hände under tredje inspelningen? Samtalet bröts!!! Rackarns!!! Trodde först det va telefonerna som la av igen. Men de verka va ok. Försökte ringa upp kunden igen. Men kom bara till telefonsvararen. Efter massa försök gav jag upp och skulle ta samtal igen. Då råka jag få samma kund igen! YES! Som tur va hade jag kvar alla hans uppgifter så det va bara o fortsätta. Katching sa det i säljkassan.


Dagarna går rätt snabbt ändå nu när man går kväll. Inte som förra gången när jag bara satt o sucka över att tiden gick så långsamt. Så rätt som det va så va klockan dags att gå hem. Hade fixat en dejt med en kille för starthjälp. Som tur va så starta bilen igen utan problem. Vette tusan va det var för fel igår. Men jag hoppas jag slipper det igen.


Väl hemma satte präktiga jag igång med att bygga mat. Kålpudding och pannbiff. Tror det blev 15 matlådor av bara det. O så har jag fixat kycklingen tills imorn. Bara o skala den o göra klart gratängen. För nu är klockan för mycket för att dra igång med en rätt till. Tror bestämt att jag behöver lite sömn oxå. Katterna har redan gått o lagt sej.


    



Over

Av L E - 23 februari 2010 08:37

Dags för arbete igen då. En hel vecka.


Igår efter frullen satte jag fart med att göra rent ett akvarium. När allt va på plats så funka inte pumpen. Men innan jag hann tänka alla dumma tankar om att behöva köpa ny, så kom jag på att jag glömt att sätta i den lilla propellern som snurrar runt vattnet.


Sen blev det en tur till matte. Hon ville ha skjuts till jobbet. Det va för 17 20 grader igår morse. O säkert 23 under natten. När jag åkte till jobbet så va det väl bara 18. Lyckades komma i tid till jobbet. Är ju så mycket man ska hinna med innan.


Jobbet rulla på som vanligt med massa knas. Chefen hade mailat o frågat vad jag hade gjort förra veckan och varför samtalstiderna ökat. O svaret är ju enkelt. Många felanmälningar. Mycket att kolla upp hit o dit. O framför allt kunder som är helt dingdong o får en att sitta som ett frågetecken efteråt o bara gapa o undra vad som hände.


Mitt på dan fick jag ett mess. En hel avdelning ska läggas ner o flyttas. Lagom kul. Det mest intressanta blir nog hur dom ska hitta en lösning för dom som jobbat där. Men men. Det blir nog bra till slut.


Efter jobbet kom nästa smäll. Bilen bara vägra starta. Den betedde sej som när jag fick hem den från första turen efter verkstan. Innan den dog helt. Starta o dog. Morr. Lyckades till slut få tag på startkablar. O fick snurr på bilen. Tack nattpersonalen!!! Tanken va att jag skulle handla igår. Men det våga jag inte. Fort som tusan hem!!!


Ringde upp en kompis o beklagade mej över allt som hänt. O så har hon mage att säga att jag nog inte ska ha så stora förhoppningar om det som ska hända nästa vecka. Tack för den. Sänk mej mer bara. Men JAG har iaf tron om att jag får hjälp.


Nä nu är det dags att sätta fart. Måste fixa lite med alla djur o sånt. Sen ska jag hämta matte så hon får vakta bilen medans jag handlar. O innan jobbet blir det en tur till pappa o hämta mina startkablar. Har visst glömt att lägga i dom sen svetsningen i somras...


A just ja. Hunden som opererades igår är oförskämt pigg.


Over


Av L E - 21 februari 2010 19:04

Så var det tidig söndag morgon. Har just ätit frulle och studerat vad som hände igår. Än så länge snöar det inte. O solen är på väg fram. Vaknade inatt av att det durrade i hela huset. Det va nog plogbilen som va ute. Fortfarande har inte traktorn varit här o kört undan på gården. Hoppas den kommer snart. Annars får jag ta fram stora snösläden o köra undan snön själv. Behöver väl ändå gå ut o försöka hitta bilen. Tur jag bundit fast den vid motormärmarstolpen.



Innan plogbilen


Jodå. Plogbilen kom allt. Men hur vore det om den den tog med sej all snön bort ist för att bara samla den på hög. Högarna kryper bara närmre o närmre. Kommer backa rakt in i vallarna om jag inte skottar. Pix stod o spana på traktorn. Ställde sej på bakbenen. Men jag missade det med kameran...


          

Pix spanar


     

     


Efter plogbilen 


Har kommit på att jag faktiskt har ett par vinterskor. Så idag har jag tagit fram dom o impregnerat dom. Gud så dumt att man inte gjort det innan. Har gått i springskor hela vintern. Men jag va så upprörd över att jag slängt kängorna att jag inte ens tänkte på dom andra.


Fastna vid tv-shop. Bullet express. Vilken maskin. En matberedare. Men allt ser ju så smidigt ut på tv. O 1500? Nä då kan jag ha min quickshopper ett tag till. Kvittar väl om det tar 15 sek o hacka lök eller bara 5 med en som kostar så mycket. Den kunde knåda oxå. O göra färs av en file på bara nån sekund. Ändå va den bara på 400 watt.


Senare på kvällen:

Tog mej ut o skottade kring min parkering. Men det tar ju längre tid o klä på sej än det tar att köra fem vändor med skövveln. Hoppas verkligen att det är slutsnöat nu. Men vädergubbarna hotar med mer.


Resten av dagen varvade jag med kryss, tv o telefon. Skickade ett mess till matte i middags om promenad. Men det tog nog fyra timmar innan det kom ett svar. O då va jag upptagen med annat. O nu vill jag inte gå ut. Är över 16 minus ute.

Har fixat ihop matlistan oxå. Så jag får väl ta svängen förbi imorn o handla. Upptäckte idag att det är riktigt tomt i frysen på mat. Iaf färdiga matlådor. Så jag ska väl hinna med lite matlagning efter jobbet till veckan. Orka inte gå ut idag o sätta sej i en nertjälad bil för att åka till affärn.


Nu är det dags att smälta maten o sen försöka ta sej en cykeltur. Just ja. Höll på att glömma det viktigaste. Hunden som käka en bollbit ska opereras imorn. Han ska ta bort halsmandlarna. O sen blir han så frisk så. Inge mer knas. Han har tydligen käkat snö i helgen o blivit lite knasig av det. Om den va gul vet jag inte... Lägger in nåra bilder jag fått på honom i helgen när han hjälpte till o skotta lite...



Snömonstret



Hjälper till o skottar



Vill inte gå in...


Over

Ovido - Quiz & Flashcards