Alla inlägg under maj 2009

Av L E - 31 maj 2009 21:16

Idag blev det en lugnare dag. Vi åkte ut på sjön på middan o va ute i fyra timmar. Kim gilla inte sin flytväst. Den va stor o stel. På kvällen blev det grillat. Sätter in en massa bilder istället för bokstäver.



Over

Av L E - 31 maj 2009 01:21

Ja rackarns en sån dag... Vaknade tidigt som bara den eftersom jag råkade somna på soffan igår kväll innan sju. Käka frulle o diska. Sen vänta jag på att matte skulle vakna o meddela om hon skulle med på picknick i skärgården med mej o mina arbetskamrater. Halvtio ringde hon o va på. Så jag packade mej iväg. Vi skulle va där ett. Men innan dess skulle husse ha skjuts till sin bil. O vi skulle handla mackor o sånt. Vi lyckades få ihop kanon smaskiga mackor med ost, laxröra, gurka o nån rökt köttbit. Sen påbörja vi våran färd mot grannkommunen.


I första byhålan så börja mina bromsar lägga av. Men så kan det ju vara. Tänkte inte mer på det. Dom ligger ju på ibland. Väl i grannkommunen ringde husse. Han behövde ha delar till båten. Bara o vända till reservdelsaffären. Vi hade ju nästan 20 minuter tillgodo. Hoppa in lite snabbt o köpte det han behövde. Tog med lite godis o sånt eftersom dom hade nåt jippo. Sen iväg, igen. Då mötte vi det andra sällskapet. Så vi åkte o parkade, trodde jag. Inga bromsar igen. Men lyckades väl få stopp på bilen utan större besvär.


Väl på plats så skulle allt ut igen. Hund, barn, matte o alla tillbehör. Vi hitta en lagom skuggig plats rätt nära sjön. Vi va vrålhungriga så vi käkade på en gång. Barnen stack till sjön o tog med hunden. Det kastades pinnar o barnen blev blöta långt mer än dom fick. Det klätrades i lekställningar o sprangs på bryggor. O så ringde husse o ville ha sina grejjer. Tala om att jag inte våga köra med bilen o att vi inte hade tänkt åka hem än. Så dom kom in o böt bil med oss. Då verka bromsarna funka igen. Vi stannade kvar i tre timmar. O dom större barnen gick i snöre med hunden. Ja det va helt jättebra. Hunden va lite småsur. Det stod nåra killar o kastade baseball brevid. O han fick inte va med. Hade sån lust o släppa honom...


När vi skulle åka kom jag på att jag skulle ringa syrran. Hon skulle vara på intågande bara en stund senare o ville ha skjuts till sommarstugan. Efter nåra samtal med mamma så åkte vi o handlade lite till henne. Vi letade flytväst till Kim oxå. Men det fanns ingen. Sen till tåget o hämta syrran. O vidare till sommarstugan.


När vi kom fram var kaffet klart o det stod glasstårta på bordet. O det smaka bra efter en dag vid sjön. Vi busade med hunden som hade hittat kottar! Jag skulle styla lite o stoppade en i mun. O trodde han skulle ta den lite fint. Yeah right. Smack sa det. Under läppen o under näsan. Kändes som en knockout. Trodde jag skulle blö näsblod eller nåt. Men det gick väl vägen. Blödde lite under läppen bara. Sen gick vi ner till sjön. Hunden sprang i vattnet o jaga pinnar. I säkert 30 minuter. Fram o tillbaks. Hit o dit. Klockan började gå så vi begav oss hemmåt.


Husse va i mobilen igen. Han ville ha hjälp o lägga i båten. Jaha. Bara iväg på nästa uppdrag. Men båten va inte klar. O eftersom vi skulle äta efter båten var i blöt så åkte vi hem så matte fick lite rena kläder. O kim lite varmare. Sen iväg igen o drog iväg med båten. Matte som inte gillar båt i- och uppläggningar klev ur. Då kom husse på att man skulle ju ha soppa i båten oxå. Bara att åka iväg o tanka. Sen tillbaks o lägga i båten. Den gick bra. Så matte o jag åkte hemmåt med kärran. Rätt som det var tyckte jag det lät så konstigt. Det va kärran. Sen kom ett gupp o ljudet blev värre. Kollade i sidospegeln o det sprutade gnistror kring navet o hjulet kom farande. O naturligtvis kom det en bil från andra hållet. Fick varna med ljusen. Som tur var så gick hjulet rakt. Sen försvann det bakom ett krön o va borta. Ringde husse o fråga va vi skulle göra. Efter många om o men så hitta vi hjulet o åkte för att hämta husse o svågern så dom skulle kolla på trailern. Jaha. Det va ju bara att dra hem den. O hade vi gjort det utan att dom kollat hade vi fått skäll. För det o det o det hade gått sönder. Men vi klara väl av det där o åkte för att hämta matte för vidare färd mot maten.


Eftersom vi tog bilen in så var vi på plats först. Så vi åkte o kolla lite efter dom vid sjön. O det dröjde inte så länge innan dom kom. Dom åkte med i bilen upp. Dom kom väl på att det var lite väl långt att gå till stan. På restaurangen var det tomt. Passa oss bra som ville äta i lugn o ro. Vi beställde filé oskar o plankstek. O så fick vi bröd o tzaziki till förrätt. Smaka himla bra. Sen lämna vi bröderna o åkte hemmåt. O där kunde man ju trott att min dag var slut. Men icke!


Hann knappt mer än hem så ringde husse. Nån hade varit inne i båten o snott tank o lite annat o levt rövare. Så det var bara att ge sej iväg igen. Fick hämta en annan tank o åka o fylla på o lämna till husse. Så det var väl en himla tur att vi tog bilen in. Annars hade det inte varit roligt med ett litet trött barn o inte kunna komma hem. Körde hem min svåger o sen till bryggan o väntade på husse o min stora pojk. Tog inte så lång tid. Sen hem med dom o hem med mej. O NU, nu tror jag det är natta för mej...


Det är nya äventyr på gång imorn. Men efter denna dag tror jag att jag håller mej inne...


Over

Av L E - 29 maj 2009 18:02

Ja då var det helg då. Dagen rullade på bra. Eftersom det var fredag o mina matlådor är slut, så tog jag o beställde mat. Potatisgratäng, kotlett o parissås. Men nu hade dom bytt kryddor i gratängen. Så den smaka inte lika bra som den brukar. Men såsen kompenserade det. Efter lurren fick jag sitta med mitt special uppdrag. Det va kul med lite ombyte. Sen var det fredagsmyset. Massa saker. Tror nån hade haft rensning i frysen. Det var lussekatter, kokostoppar, chokladbollar, nån längd o mina vaniljkakor. Så det var bara att ta för sej. På måndag är det två som lämnar min specialgrupp. O i slutet på veckan går flytten för dom andra. Så nu är jag snart själv.


Nu har jag kryssat ikapp en massa. Man måste ju va med om man ska vinna nåt. Dags o vila på soffan inför imorn...


Over

Av L E - 28 maj 2009 20:48

Snart slut på arbetsveckan. Gött. Idag efter jobbet tog jag med mej Persan o åkte o kolla in alla badande barn. Det var avslutning idag. Tycker väl inte dom gjort så mycket. Men det handlar väl kanske mest om att vänja dom vid vatten. Min kompis som var där stod mest o prata med dom andra mammorna. Fick ropa till henne att det inte var nåt kafferep! Men dom dök lite o åkte rutschkana. Sen fick dom lära sej o sitta på kanten o hoppa i o sen vända sej om o ta sej till kanten. Antar att det där är väääldigt uträknat tills dom blir äldre. Men alla barn verkade iaf trivas. O så fick dom diplom. Men jag då? Som nästan varit där lika många gånger!


Efter badet så åkte vi till nya shoppingcentret. Det skulle handlas. O eftersom jag "tvingat" med Persan så fick jag snällt följa med henne o shoppa. Hon skulle inte ha så mycket. Mest till fredagsmyset imorn. Det ska bli knytfika. Så jag la min beskärda del jag med. Kan ju inte snika hur mycket som helst. Men jag tycker nog det ska bli ett brakfika nästa vecka när dom lämnar oss. Jag hittade en sil som jag så länge letat efter. O så lite tuggummin, ägg o pringels.


Sen blev det raka spåret hem till tvätten. Försöker o röja lite med. Men det går inge bra. Plockar lite här o där o så blir det inte så mycket mer. Men jag börjar ana ett vardagsrumsbord.



Over

Av L E - 27 maj 2009 21:06

Ännu en dag i gruvan. Idag rulla det på lite bättre än de andra dagarna. Det är ju synd att man inte kan berätta allt dumt man är med om. Som damen som ville ha internet för alla grannar hade det. Men hon visste inte ens vad internet var. O inte hade hon dator heller...


Dagens tjuvlyssnat. Jag tjuvlyssnade lite på damerna bakom mej. Dom pratade sex. Dom konstaterade att dom var väl normala o hade sex i snitt en gång i veckan . O sen kan det ju bli på nätterna. Så det räknas tydligen inte.


Efter jobbet åkte jag till hunden. Han va aaaalldeles ensammen. Matte va på stan o husse jobba. Så jag åkte dit o släppte ut honom. WAAAHHH ut på grusgårn. Sen kom han på att matte minsann hade gömt bollar på ett ställe. Så han visa mej det o vi kastade lite boll. Spanade in lannet oxå. Det börjar gro där. Kul. Det hade kommit till en vinbärsbuske oxå. Min krusbärsbuske ser ut att må bra. O körsbärsträden oxå. Men nu börjar nog jag säga som matte. Det kanske inte ska sitta tre på samma ställe. Kan bli trångt om nåt år... Sen kom husse o tog över hundvaktandet. Så jag fick åka hem.


Väl hemma började jag med lite mat. Sen blev det disk. Motionering av snabeldraken. O sen åkte skurmoppen fram. Oj så rent det blev. Men jag har trägolv. Så jag åker nog på att fixa nåt boneri nån dag oxå. Imorn är det tvätt. Borde försöka hinna med o damma lite. Men före det så måste man väl plocka undan allt. BAH! Får nog göra som pojkvännen säger. Ta ett rum åt gången. Inte fara runt som en tätting o flytta runt en sak till ett annat rum, för att flera timmar senare inse att det inte hänt nåt.


Har pratat med min storahundkompis oxå. Hon har varit hjälpare vid en valpning. Det ramla ut en massa valpar. Men det är inte säkert att alla överlever. Nån va tvungen att stödmatas. Men det blir nog en massa valpar ändå. Hon nämnde att dom ville ha en fodervärd till en tik. Haha. Jag har nog med mitt. Bara dom blir större så ska jag åka dit o titta på dom.  


Ja det var väl det för idag. Dags att ta en dusch efter dagens bestyr o vila...



Over

Av L E - 26 maj 2009 21:05

Så var det avklarat. Shopping med karatekompisen. Vi tog första affären vi sprang på. Hon dansa runt o leta fram massa kläder åt mej. Sen var jag tvungen att prova allt. Jobbigt! Va svett redan innan jag ens kom till provhytten. Det fanns faktiskt rea kläder. Så dom slog jag till på. O så nåra som va fullpris på. Man får ju liksom ta det man kommer i. Så jag prova väl säkert 15 tröjor innan jag fastna för sex stycken. O två par längre shorts. I hopp om att dölja det värsta. Sen kom jag på att man kanske skulle ha lite nytt till den undre överkroppen. O när jag stod där o prova så släcktes ljuset. Det var tydligen dags att rappa på. Bara att bege sej till kassan. Fick lösa ut mej med en stor peng. Ändå hade jag rabattkuponger... Ska nog räkna igenom så jag fick rätt rabatt. Men å andra sidan så har jag lite kläder jag kommer i. Kanske ska försöka o rensa ut det jag inte kommer i... Efter shoppingen drog vi donken. Sen hem till matte. Hon godkände allt utom en tröja(blus).


Igår hamna jag hos en kompis. Men jag störde henne tydligen i hennes jobb med att försöka få till poolen... Väntade på hennes gubbe. Vi skulle göra lite affärer. Han dröjde såklart. Så jag fick sitta o bättra på min solbränna o söla lite skit.


Dagens reflektion. Dom ska sätta upp fartkameror på vägen till jobbet. Tre stycken. Som om folk inte kör tillräckligt sakta ändå när jag ska till o från jobbet...


Ja det är väl det som hänt sen sist. Nu har jag nog inget mer inplanerat den här veckan.



Over

Bio

Av L E - 24 maj 2009 20:43

Så där. Inte många timmar kvar på ledigheten. Idag har det blivit en promenad. Plockade med lite maskrosor o klöver hem till kaninerna. Men det tog ett tag innan det dög. Sen lekte dom med skålen o kasta runt med den.


På eftermiddan blev det bio. En natt på museet, del två. Tyckte inte den var lika bra som ettan. Men men. Kom hemifrån o gjorde nåt annat en sväng. Nästa bio blir Ice age 3. Annars har det inte blivit mycket gjort. Man måste ju ladda batterierna tills arbetsveckan oxå.



Over

Av L E - 24 maj 2009 09:24

Jaha. Sista dagen på ledigheten. Blev fullt ös hela dan igår med. Först blev jag bjuden på frulle hos matte. Hon ville ha sällskap första dan utan mormor o morfar. Te o rostiga mackor. Sen knalla vi iväg på loppis. Vädret såg lite halvtaskigt ut. Men dom hade ju lovat sol. Så vi gick. Vi va lite osäkra på om det va inne eller ute. Så hunden fick stanna hemma hos husse. Vi hitta massa kul. Jag hitta en sån där lökhackare jag letat efter. Men så visa hon en mini matberedare. Fick alltihop för 20 spänn. Sen hitta vi jordgubbsplantor. Matte va snål. Så dom betala jag. Eller vi kalla det att hon fick det i födelsedagspresent. Så då var det avklarat:). De va vita. Spännande. Senare fundera matte på om dom går o äta. Men det gör väl alla bär. Vissa äter man iofs bara en gång. Ett par bord längre bort fanns det tallrikar. 7 för 20. Bara att slå till. O ännu mer plantor. Smultron. Det köpte matte. Trots att dom var dyrare än jordgubbarna. Sen hitta vi haklappar i plast. 5 kr styck. Matte hitta en peng. Jag hitta 1.50 Fråga om det var två för 6.50 O det var det. Vidare till barnkläderna. Där hitta hon massor. Fick hur mycket som helst för långt under hundralappen.


Sen knata vi hemåt. Husse va på andra äventyr. Så ingen skjuts där inte Väl hemma så börja vi peta ner allt. Jag hade med lök som fått långa fina stjälkar. Så dom åkte ner oxå. Blir det inget så gör väl inte det nåt. Dom skulle ju ändå slängas... Husse dök upp med hunden o hans fjälla Maja. Majas husse o matte skulle på kalas o fick inte följa med. Husse hade med min gamla Nokia. Den har legat i en bil över vintern. O före det har den använts som termometer i bastun. Håller på o laddar den nu. Ska bli kul o se om den är så tålig som dom säger...



Vidare till donken. Vi hade bara ätit glass. Sen åkte vi förbi o tittade på bilen jag funderar på om jag ska köpa. Den va fin. Men eftersom det är en kombi så skramlade det från skuffen. Vet fortfarande inte hur jag ska göra. Köpa ny bil o få en högre besinförbrukning o bli av med alla besparingar. Eller behålla min o fixa rosten o ha pengar kvar. Jag behöver inge kombi varje dag. Huvet snurrar...


När vi kom hem åkte vi på äventyr. Varför får man inte tala om. Men vi hitta inte det vi skulle. Vi hamna på fyrhjulingstävling. Coolt. En gammal arbetskamrat var där. Slängde nåra ord med honom. Han hade vurpat. Inte första gången i hans liv. Hans ena hand är ihopskruvad både här o där. Så därför orka han inte hålla i, i kampen mot seger utan tappa allt o gjorde en kullerbytta över ett krön. Det hade precis regnat. Så det var bara lergubbar som kom åkandes. Särskilt tvåan som legat o jagat ettan hela tiden...


Väl hemma igen så blev det fika. Matte hade bullar kvar sen dopet. Vissa satte i sej bullar så jag tappa räkningen. Sen åkte jag hem. Men blev inte hemma så länge. Ringde en kompis o frågade om han var sugen på att fixa min bil. Visst sa han. Kom du så kollar vi. När han kolla på ena sidan sa han att det va mycket o göra. På nästa sida så sluta han prata. Ja du Lennart, sa han bara mellan tystnaderna. Det var tydligen mer än han trott. Kommer nog ta ett antal dar o fixa det där. Kollade lite va ekonomiplåt skulle kosta. O det va inte så farligt. O så kanske det ser bra ut det som ska "synas". O så är det nog mycket lättare att få till det. Det som är inunder får väl bli som det blir. Han ska höra av sej. Han har ett hus som ska fixas med. Ungefär lika mycket som vi ska göra med matte o husses hus i sommar. Så vi får väl se vad han säger. Matte o co dök upp under tiden. Så hunden fick leka med deras hundar. Det va nog enda gången han inte lekt med en boll. Men å andra sidan var det tre tikar som han var tvungen o hålla koll på. O kolla var dom kissat. Sen följde jag med matte hem en sväng. Husse va ute på cruising.


O idag så blir det väl till att försöka röja lite. Har bara kommit till disken än. Men ska väl ta tag i tvätten o kanske motionera snabeldraken. Ev så blir det bio idag. O snart är det tisdag. Då ska min hippa karatekkompis med mej o köpa kläder. Good luck säger jag bara. Hon vet inte vad hon ger sej in på...


Sätter in ett par bilder på mina katter. Gunnar låg först i fotöljen. Sen kom Pix o ville va med. Men han fick ge sej...



Over

Ovido - Quiz & Flashcards