Alla inlägg under november 2014

Av L E - 30 november 2014 22:00

Första advent. Man ska tydligen pynta. Men det är inte så kul att pynta när man är själv. Jag kanske kan byta gardiner o sätta upp nån stjärna om inte kaninen gnagt av sladdarna. O sen är det ju ingen snö heller. Eller det kanske kommer om jag pyntar? Å andra sidan ser jag INGEN av de som pyntar o älskar julen, gå i kyrkan....


Idag skulle jag stå på torget med Korpen. Årsdragning på promenaderna. O innan det tänkte jag få nåt gjort. Lyckades dammsuga o plocka in regnkläderna jag fått. Men som vanligt tar orken slut för fort. Man plockar nåt här o nåt där. Idag lyckades jag slänga ett halkskydd. Det va tänkt att ha till sängen. Madrassen vrider sej två dec på en vecka. Men den funka inte.


På torget va det kallt. Lions va på plats o sålde lotter. O nån sålde granriskransar. Men sen va det tomt. Nån människa. Granen o en lastbil. Lagom till dragningen anslöt det fler folk. Kanske 50. Dragningen va över på en halvtimme. Jag vann inte. Jag som så gärna ville klippa mej. Men icke. Bättre lycka nästa gång.


På eftermiddan blev det film och snacks o tvätt. Testade lite vanish på min vita tröja som Robyn skvätte kaffe på. O jag tror baske mej att den blev ren. O på kvällen en tur till stan med Anna. Hon lura mej att jag va sugen på en burgare. O då la strömmen av igen i bilen. När den va igång. O det gick inte att få liv i den sen. Inte ens när jag kom hem o ryckte o tryckte. Suck. Bara att låsa manuellt... På varje dörr... MORR!!

 

Söndasgmys

 

Kissarna o jag


Nu har vi äntligen fått en preview av vad som komma skall med stambytet. Totalt nio veckor i varje hus. Och om man vill ha kaklat kostar det 9500 extra. Och som grädde på moset. En beräknad avgiftshöjning på 28%. Så man får väl tacka den förra styrelsen som inte sett till att ha detta med i beräkningarna o sparat lite. Och framför allt haft en framförhållning när det gäller renoveringen. Hoppas dom håller tyst på mötet...


Over

Av L E - 29 november 2014 23:00

Det va dags för övertid på jobbet. Va länge sen jag jobbade en lördag. Grundade med att par toast från donken. Vi skulle bli bjudna på nåt att äta. Men det kunde ju vara allt mellan macka, snacks till vem vet. Gick ganska smärtfritt att jobba. Göra admi med knasig musik att lyssna på. Gött.

 

Fika på jobbet

När jag kom hem lastade jag in vinterdäcken i bilen. Det börjar ju lixom bli dags för vinterdäck. Har kännt lite obehag de senaste dagarna då det varit minus o nån snöflinga i luften. Enligt väderprogroserna blir det inte kallt o snö än på en månad. Men de har ju haft fel förr... Patrik skulle fixa däcken åt mej mot att jag följde med till badhuset. O så skulle jag bju han på mat.

 

Robyn är redo!

Det va avslutning på badhuset. Så nu fick föräldrarna vara med inne vid bassängen. Barnen visade upp lite som de lärt sej. En del hellre än bra. När jag satt o tittade på barnen undrade jag om nån av dom lixom jag, inte kommer att lära sej simma. Få gå i simskola år ut o år in. O ändå inte lära sej...


När allt va över åkte vi o kollade hur långt Patrik kommit med min bil. O han skulle precis börja. Så jag tog barnen o Anna skurade mattor. När vi skulle åka hade bilen tokat sej igen. Men nu räcker det med att man bara tar på säkringsdosan så funkar det igen. Men jag måste verkligen fixa det. Det och att jag tycker det läcker bensin från bilen...

    

Maten blev en pizza på Mr James. Jag lyckades inte rikigt hitta vad jag va sugen på. Oxfilén kändes knappt. Men den tjocka botten o mozarellan va god. Nästa gång blir det en hawaii... De andra tog nachotallrik. Stackars Robyn fick äta pizza med mej. Köttfärsen va på tok för stark för henne. Sen kom hon på att man kan springa i ramp, o det va ju kul.

Grannens katt o jag.

Väntar på köttfärs

Over 

Av L E - 28 november 2014 23:00

Vaknade med en sån där tokig migrän igen. Den kom o gick hela tiden. O ville inte ge sej trots lite frulle. Så jag beslöt mej att stanna hemma. Man vet ju inte åt vilket håll det barkar. La mej o sov nån timme o mådde bättre sen. Fasen att jag inte åkte till jobbet... Tokigt med karens. Men vissa gånger känns det inte lönt att chansa.


Jag lyckades inte åstakomma nåt vettigt hemma. Jo jag hittade ett vardagsrumsbord. Sen satt jag o vilade i fotöljen, kokade mina njurar o tittade på tv. Gött att slappa. O jag lyckades slappna av. Ingen större stress av att bara sitta. Men jag blir lite bitter när jag ser min kompis med samma sjukdom som mej. Bara tar tag i saker o fixar. Men men. Det kommer en dag...

 

Tycksyndommejfika

 

Pix??

 

Fredagsmys med Kim 

 

Lite julpynt

Over

Av L E - 27 november 2014 22:00

Vaknade såklart tidigt eftersom jag somnat tidigt o gått upp tidigt hela veckan. Så jag klev upp o satte fart med lite hushållssysslor innan jobbet. Kan ju va gött att ha diskat när man kommer hem på kvällen o ska ställa sej o bygga massa mat. Nångång kan jag väl få känna mej duktig. Att det är rent.


Ringde upp en av de som ringde mej igår. Det va en från föreningarna jag är med i. Han undrade om jag kunde bidra med matlagning till julfesten. Tack för förtroendet. Tack, men nej tack. Laga mat till mej fixar man ju. O ihop med svärmor. Men till 30-40 pers!! Svarade att jag är en hejjare på att äta o kan koka ägg o öppna sillburkar. Ja man får väl kanske skämmas lite. Snart 45 o inte kan laga mat. Eller kan. Jag lagar ju in matkasse. Men som sagt inte till så många. Ändå satt jag o funderade på om jag kunde åstakomma nåt att göra. Men nä... Pinigt om nåt blir fel lixom...


Jobbet rullar på. O jag har äntligen börjat på feedback på vad jag gör och kan finslipa lite. Jag har fått en del utbildningar under åren, tagit till mej en del, annat har tyvärr rakt igenom. Man snappar ju upp vad andra gör. Försöker bättra sej. Men jag är ingen maskin. Försöker göra det man ska men med min egna prägel. Det är mycket att tänka på. Vissa är ju sprudlande glada o kvittrar hela tiden. Men en arbetskamrat har fått skit för det av en kund: Låt inte så julaftonsglad!!


Väl hemma va det dags att bygga lite mat. Kyckling o potatisstavar. Rackarns va gott det luktade när jag satte in det i ugnen. Men jag var tvungen att äta upp andra matrester först. Så det jag byggde får snällt vänta till en annan dag... O som vanligt somnade jag typ direkt efter maten...


Over

Av L E - 26 november 2014 23:00

Dags igen för nästa del i nedtrappningen. Endast en halv tablett om dan!  Men det ska väl gå. Har ju funkat bra hittills. Tycker mej inte se nån större personlighetsförändring, än. O hjärtat. Ja det slår nog normalt. Lite extra när man äter o går i trappor. Precis som det ska. O jag ser verkligen fram mot att vara helt avgiftad!!


Annars rullar det på med allt. Jag mådde lite illa efter jag ätit alla tabletter o slurkar. Men efter jag börjat ta dom efter frullen så blev det bättre. Jag känner mej smalare. O jag kan dra åt bältet lite hårdare. Tycker byxorna sitter lite slappare oxå. Men jag avvaktar nån vecka till innan jag testar med ett par andra byxor. Kan ju bero på att man inte ätit lika mycket dan innan och att byxorna töjt sej. Eller?


Huvudvärk som inte gav sej. Tokigt... Men man va tvungen att fixa sina bestyr efter jobbet ändå. Köpa julklapp till barnen o lite mjölk. O rackarns va snopet att det inte gick att betala p-biljetten med kortet. O den går jag inte på igen. Att få en bot. Så jag ringde numret som stod på skylten o berättade o fick frikort en timme.


På vägen hem kände jag att det va nåt jag glömt. Men kom inte på vad det var. Då ringde telefonen. Grannen. Hade visst lovat komma dit. Tur hon ringde. Vet inte om jag kommit ihåg det annars... Jag ska ju va kattvakt o behöver nyckel. O så lyckades jag hitta lite mer julklappar hos henne. Jag fick oxå reda på att i samband med rotrenoveringen så får vi nytt porslin oxå. ALLT SKA GÖRAS OM!!! Gött!!! Bort med det repiga badkaret o de rostiga fästena. In med nytt. O vem vet. Det kanske blir ett nytt badkar oxå... Känner mej som ett barn inför julafton. O vem vet. Jag kanske ger mej på köket sen. Ny spis, fläkt, kyl o frys... Sen blev det soffan o tidig kväll. Orkade inte ens svara i telefonen...

   

Vilket badkar??

 

Svider o kliar efter nabbarna

 

Hur smutsig kan en innekatt vara??

Over

Av L E - 24 november 2014 22:00

Dags för morgonvecka. Börja 6.50 Jag brukar ju inte ha nåra problem att gå upp tidigt. Vaknar alltid tidigt. Men när man ska jobba tar det emot att gå upp. Har iaf kommit på att ställa klockan tidigare än vanligt. Har ju en del att stå i på morgonen. Mina övningar tar ju en liten stund. O så brukar det alltid va nåt som strular till det så man blir sen. Nåt bra på tv:n. En katt man ska snubbla över. Byxor som inte finns. Man spiller nåt. O mitt mål just nu är att komma i tid till jobbet.


Efter jobbet åkte jag till mor o far o hjälpte dom med instagram på datorn. Avancerade saker... Men så kan det vara ibland. Gick ju plätt lätt. Tror pappa tyckte det med. Jag fick med mej lite burkar o flaskor o regnkläder. Typiskt. Jag som lagt bud på tradera... Jaja. Kvitta väl om man skulle ha tre jackor då. Anna kan väl ta en.

 

Fullt ös...

 

Meck meck...


På kvällen kom matkassen. Passa bra. Jag var svulten. Så det fick bli fisk. Tänk att det kan smaka så bra med bara lite salt, mjöl, grädde o purjolök. Annars tror jag det kan bli en bra matvecka.

 

Over

Av L E - 23 november 2014 22:00

Ups. Nu är det dags att skriva ikapp igen...


Söndag o dags för tipspromenad. Den sista för året. Som Kim sa; Varför då? Ja det kan man fundera på. Men vem vill gå promenader när det är jul o nyår? Två meter snö, is och 30 minus. Inte jag iaf!!! Vi hämtade upp Kim hos farmor. En sprudlande glad tjej kom emot oss. Tills hon satte sej i bilen. O Baltazar satt i hennes stol o bara vägra gå ner på golvet o sätta sej. O det kan man förstå. Sitta där o inte se nåt. Med hennes fötter på huvet... Men så är livet när man har familjebilen S40. En del måste ge plats för andra...

 

Hippa brudar o gossisar

 

Väntar på Kim 


Promenaden gick från berget. O det va lite synd att det inte var snö. Det hade varit så mysigare. Men lite träligt o gå. Promenaden va ganska lång o backig. Obra för mina ben. Men jag är ju en tuff kille o knatade på. Kims humör hade vänt till det bättre igen o letade efter snören o svarade ivrigt på frågorna. Vi höll t.o.m hand en bit. Väl i mål så bjöds det på lussekatter. Men lagom tills vi hade satt oss så tog de slut. Vi fick pina i oss wienerbröd istället.


Efter promenaden stack vi till idrottshallen o kollade på syrrans styvson som spelade volleyboll. Så det va på sin plats att hälsa när de ändå var i byn. Det var småknattar. 9-13 år. En del spelade hellre än bra. Ungefär som jag. Armar o ben är inte tillräckligt långa för att nå bollen... Jag hoppas de studerade motståndarna från vår by. De är riktigt bra. Kim hade hittat nåra kompisar o var inte riktigt nöjd med svaret att hon inte fick stanna kvar o leka. Så hela vägen hem va det pip o vi syskonkivades som vanligt. Men efter lite mat i magen så tystna hon.


Jag åkte hem o började röja lite. Men som vanligt gör jag aldrig klart nåt. Måste lämna kvar nåt. Alltid! Alltså jag bara väntar tills den dagen är här då jag kommer längre än till bara tanken när det gäller hushållssysslor. Att jag verkligen sätter fart o gör klart. Har så mycket jag skulle behöva göra. Inte bara börja med nåt o sen hitta nåt annat som är roligare o yrar runt. Jag skulle verkligen vilja bli mer pysslig. Eller hushållig. Eller tjejig. Inte vet jag vad det heter. Men ha ordning. Inte tre cm med damm i bokhyllan o grejer överallt. Kanske nån levande blomma. Nåt doftljus som flämtar. O så allt annat. Vara mer öppen. Klä sej som folk. Skaffa sej ett liv. Gå på bio eller fest. Umgås. Äh. Vi stannar där. Vi tar det till våren.

 

Andalusisk grönsakssoppa

 

Pix vill oxå koka sej

Over

Av L E - 22 november 2014 21:37

Jag har äntligen börjat sova längre. Idag somnade jag om o ville knappt gå upp. Som tur var ringde Anna o fick fart på mej. Vi skulle till hembygdsgården på julmarknad. Kim skulle inte med. Hon skulle med farmor till Örebro. Robyn va så trött o somna när vi satte oss i bilen. Så jag körde sakta så hon hade en chans att få ladda batterierna en stund.


Väl på marknaden så vaknade hon direkt. Eftersom hon för det mesta är på ett strålande humör så startade vi att åka häst o vagn. Hästar är väl inte mitt största intresse. Men man får ju offra sej... Allt gick bra o Robyn verkade gilla det hon med. Sen begav vi oss ner till marknaden. Först fick vi pepparkakor och glögg. UTAN sprit. Coolt. Det var mest stickat som såldes. I väldigt varierande priser! På ett ställe hitta Robyn en kanin som hon bara skulle ha. Så det va bara att håva fram plånboken. Men den glädjen i hennes ögon...

       

Robyn har full koll på vad som händer

 

Jodå. JAG har åkt häst

 

Lyckligaste ungen i hela kommun


Annars strosa vi omkring. Köpte nåra lotter i hopp om att vinna kaffe, kakor, fruktkorg, o nåra hemliga paket. På ett ställe sålde de kakor. Bregottkakor, brysselkex o nåra smördegskakor. Jag tog tre paket o skulle betala. Då säger människan att de kostar 50 kr styck. Inte 10 som jag trodde... Bara att ställa tillbaka två. På vägen ut sprang vi på mina föräldrar o min moster.

   

Tomten va en kul typ

Väl hemma igen börja det kurra i magen. Så vi åkte till pizzan o kalasade. De brukar alltid ha specialpris på en kötträtt. O det smaka himla bra. Efter det hem igen o käka upp de dyra kakorna. Robyn dök på dom såklart o kalasade. Senare tog vi en kvällspromenad med Baltazar. Då berätta jag för Anna att jag sett deras granne i bara mässingen igår när jag åkte hem. Då berätta hon att grannen sett ett barn följa med mej igår. Men ingen av ungarna gjorde det. Så det var väl nån av de osynliga... Då rös det i mej. Idag sa jag till dom att dom fick stanna kvar hos Anna...

     

Robyn tjyvar bulle o pottränar


Bilen då? Ja den har ju varit bra ett tag. Allt har funkat. Men nu när jag åkte hem på kvällen så toka det sej igen. Så det va bara att gå o trycka lite på säkringarna så funka allt igen. Jag tycker mej ha kommit på att det är när jag får köra lite extra på starten som det blir så här. Som om det skulle bli nåt överslag. Men alla säkringar är ju hela. Eller finns det nån dold automatsäkring nånstans?? O jag skulle inte tro att det är sånt vrid i motorn att säkringarna skakar ur när jag startar. Då borde det bli i gupp o sånt med.


Over

Ovido - Quiz & Flashcards