Alla inlägg under maj 2013

Av L E - 31 maj 2013 20:28

Som vanligt hinner jag aldrig med det jag ska när jag är ledig. Massa saker som görs. Blir sååå ruskigt stressad av att inte få göra inget. Eller iaf plocka nåt hemma. Visst det är kul att umgås med släkt o vänner. Men när tusan ska jag lära mej att röja först o sen roa mej?!! Börjar se riktigt obra ut här igen. Men men. Snart är det semester...


På programmet för måndagen stod bastu o sen lite käk med Anna o co. O denna gång va bastun påsatt. Så jag slapp vänta =)

Sen åkte jag o hämtade Anna o vidare till Kristinehamn för lite mat. Thaibuffe. Himla smaskiga saker. Deras jordnötssås är helt sjukt go. Efter maten blev det en tur till Skymningen, hade hoppats på en glass. Men icke. Det blev lite bus o bad istället.


 

Lille killen


 

Tuff tjeja


   

???


 

HEJ TJEJEN! HÄR KOMMER JAG!

WOOHOO!!!



 

Håll i en badsugen hund du...




         

Lill Pia


   


Min hund i svärmors bil =) 


Dagen hade kommit då det va dags att slänga min gamla säng. Vi åkte o böt bil o hoppades på att få min bil fixad under tiden. Vi lämnade faktiskt kvar den på en verksta ju! I samma veva ringde svärmor o ville ha med sej Kim till stan. Hon skulle trimma fjollan. Passa göör bra ju. Då slapp vi ha en liten fyraåring rännandes runt benen när vi skulle bära o slänga sängen.


Gick himla smidigt att få ut sängen. Inget att akta. Bara sula den är golvet, nedför trappen o ut på gårn. Sen kom ju en tankeställare. VAR ska denna säng slängas? I brännbart eller på tippen? Nixan pixan. Icke brännbart. För att den va för stor för att gå in i ugnen. Va som jag trodde. Jag skulle ha såga isär den...


Lagom tills vi va klara kom svärmor. O då va det dags att åka till stan o käka. O köpa ny mobil. O handla. Väl hemma va det bara att kasta sej ner till grannen o kolla läget inför kattvakteriet.


Over

Av L E - 28 maj 2013 23:43

På morgonen begav jag mej till korpen för att hjälpa till att bre mackor inför vulkanloppet. Det va över 50 startande. Så det blev en del mackor att bre och kaffe att brygga. Hade helt missat att jag skulle vara där hela tiden. O klockan tolv skulle vi till Lunedet på morsdagsbuffé. Eftersom grabben jag jobba med är handikappad så hade jag inte mage att lämna honom för tidigt.


O redan efter två timmar så kom de första i mål. Men de hade tydligen startat tidigare.

Framåt elva hade nog nästan hälften kommit i mål. Så då kunde jag dra. Konstaterade att de flesta cyklister hade specialbyxor o specialskor. Men jag tror inte det spelar nån roll för mej. Jag kommer nog fortfarande få lika ont i svansen...


Syrran hade redan kommit med bussen. Så det va bara att rappa på. Mötte upp resten o stack iväg. Vi hann upp lagom i tid så det va bara att kliva in o sätta sej. Det va massa smått o gott att plocka på sej. Massa fisk o annat kallskuret. Det varma va jag inte intresserad av.


Efter vi va mer än mätta o vissa av oss tagit tre tallrikar med mat rulla vi ut. Mamma, syrran o jag tog en promenad till sjön o kikade lite. Pappa o moster väntade.


 

Lillasyster o mamma


Sen va det dags att bege sej hemåt. Syrran o jag stannade kvar o kollade på djuren och i bodarna. Det va lite kaniner, nåra hönor o en kalkon. Kalkonen lät kul. Inte alls så som det brukar... I bodarna fanns det lite smått o gott. I den ena belgisk choklad. O de andra loppisar.


En sån här skulle Fiffin ha


   


Väl hemma hos mamma va det dags för mer fika. Kaffe o marängtårta. Sen ble jag så trött. Jobbigt att va vaken massa timmar om dygnet. Så jag gick o lurade en timme. När jag vaknade så va maten klar. Grillat o potatisgratäng.


Pappa o mamma


   

Moster


Over


Av L E - 27 maj 2013 08:25

Hallåhejsan va det va länge sen då...


Denna vecka har jag gått kväll. Så då händer det inte så mycket kul. Man får foka på att komma i tid till jobbet... Motionen har lagts på hyllan... Suck...


Så vad har hänt då? Besiktat bilen. Jag tycker det är bland det värsta jag vet. Är ju så beroende av bilen. Lagom kul om man får spansk flagga eller det kostar massa att laga. Eller är för besvärliga saker att laga.  Gick betydligt bättre än jag trott. "bara" styrled o spindelled. O strålkastarna.


Efteråt hoppade jag in på affär som egentligen är för handikappade. Ville testa en IR-massageapparat till mina ben. O så en särskild syltburksöppnare som såklart va slut... Har försökt få tag på lite info om IR maskinen. Står att man bara får köra 15 minuter. Men jag bastar ju i 30. Men än har jag inte fått ett svar. Inte ens av dom som ska kunna denna sjukdom.


I lördags va det dags att inhandla lite nya kläder. Jag är så ruskigt trött på att klä mej som jag mår. Som en loser till slashas i säckiga kläder. O bara grått eller svart. Malin va den som skulle följa med. Hade varnat henne innan. Jag är ju inge intresserad av kläder. Lagom kul med kläder när man inte ser ut som en fotomodell.


Vi startade med en frulle på Ikea. Hade ingen aning om att de hade det. En tia för en frulle med macka, te, pålägg o lite grönt. Jag tog äggröra oxå. Köpte på mej att sånt där dra-på-lakan igen. O nya klatschiga kuddar. Goranga.


Första anhalten för klädinköp blev skor. Bla bla bla vilka idéer hon hade. Men vi lyckade ganska snabbt hitta fyra par skor. Innan hade jag mätt mina fötter så jag va övertygad om att jag hade 39. Men icke. De gick jag ur. Trots jag hade mina tjockaste strumpor på mej. 


 


Sen blev det Kappahl. Malin rev ner ett tiotal kläder som jag testade o beslutade mej ganska snabbt för att det va ett bra val o behöll nio av dom. ta tre betala för två. Man va visst tvungen att ha ny bh oxå. En vadderad. Men nu väger ju inte jag 50 längre. Utan behöver en rejäl som stödjer rejält. O de vadderade slutar ju halvvägs. O då ska man stå still. Så tack, men nej tack. Måste ju finnas nåt annat alternativ än påsar eller hylla. Löste ut mej för massa hundra o knalla vidare till bh affären.


                 


Där lyckades jag få hjälp. Konstaterade att jag hade ett par storlekar mindre än jag trott o lyckades hitta ett par som fick bli med hem. Men rackarns va dyra de va. Massa hundra. Inga två för 99 där inte. O jag vette tusan om jag gillade att de skulle sitta åt så. Men men. De kanske töjer sej...


Sen palla jag inte med nå mer. det va skit varmt. Så va käkade lite o småkollade i lite mer butiker. Malinkraken kanske ville ha nåt oxå... Vi gick o letade efter byxor. Men jag är för kort. Testade ett par tights. Haha! ALLA mina celluliter syntes. Sååå. Tack, men nej tack...


Väl hemma va det bara att tömma bilen o dra vidare. Jag hade en spekulant på husvagnen. Har ju ingen dragkrok. O den står ju bara där. O är ivägen för pappa. Så jag åkte o hämtade min hund o sen ner för att ta lite kort invändigt. Men ack så jag bedrog mej. Låset kärva. Så det sluta med att jag bröt bort det... Vagnen va inte i så dåligt skicka som jag trott. Synd man inte har möjlighet att åka iväg på småturer... Vi avslutade dagen med lite bad.


 


Förväntasfull hund...

VILL BADA!!!


     

solnedgång i stugan


Anna o Patrik va på väg till Kristinehman för att kolla på bilar. Så jag fick ta med mej min hund hem. Skitbra. Då skulle vi kunna ta en promenad. Men jag fega ur. Det va ju lördag o folk i rörelse. Orka springa på massa fyllon o annat löst folk. Så det blev bara en kort sväng runt kvarteret...


Over

Av L E - 19 maj 2013 22:41

Blev en sen dag igår. Så jag hoppades på att grannen inte skulle skicka sms klockan sex o väcka mej. Anna o jag hade tänkt tipspromenad. O jag pallar inte två promenader samma dag. Så tätt inpå...


Det kom inget sms. Istället va jag tvungen att hämta tvätten jag glömt. Kom på att jag skulle tvätta vardagsrumsmattan efter hundarna va här en annan dag. All skit försvinner inte med hjälp av dammsugaren...

Så jag rev ihop mattan o lite tvätt o smet ner. Klockan va lite för lite för att jag skulle få starta maskinerna. Så jag fick gå o småskrota lite. Ta ner andra tvätten o torka av maskinerna. Men sen orka jag inte hålla mej längre o drog igång dom. 30 minuter för tidigt. Hade hört att de ovanför ändå va vakna.


Lyckades motionera dammsugaren oxå. Det gömmer sej så mycket saker under en matta... O nån hade beslutat sej för att modifiera den lite. Minska omkretsen här. Göra lite fransar där. Undrar vem...


Idag va en alldeles perfekt dag att promenera i. Det va inte ens 20 grader. Mulet o lite vind. Promenaden gick över Ängebäck. Så vi fick se lite djur o sånt. Den va kortare än vi trott. Efteråt blev det lite fika i parken.


Sen blev det massa saker på en gång. Glass på macken. En tur till svågern. Hämta tvätt. Kolla till grannarna. Korvätning. O utebur till kaninen. Tänk att det ska ta ett halv årstjat o så tar det en kvart att fixa allt.


 


Bröderna bygger


   


Polisen kom på besök


 


Nu ska det hoppas


 


Robban leviterar


   


Ruskigt högt


 

 


Bäst att hålla koll


     


KLAR!!!


Till kvällsmat blev det kyckling o ris med nån konstig så. O sallad med gurka o päron. Smaka gott. Sen somna jag på soffan. Blev typ väckt av denna bild=) Inte undra på att hon gick o skrek idag.  Får se om det blir mer undra natten.


 


En liten röd kille


Over

Av L E - 18 maj 2013 22:43

Lördag.

Idag vakna jag av ett durr i mobilen. Klockan typ mitt i natten/jättetidigt på möra. Hade ju stängt av internet. Så det va väl ett sms kanske? Jodå. Grannen va vaken o ville ut o gå igen. Så det va bara att gnugga gruset ur ögonen o försöka få på sej byxorna. Lagom kul när det känns som gummi på insidan o jag va svettig...


Vi va ute o gick nästan en timme med stavarna. Hennes gubbe va med oxå. De skulle ta en vända till. men då skulle han ta cykeln. De påstod att det va nästan fem km vi gick. Men gött vare. Bara 13 grader o vinden fläktade.


   

???



Va sjöblöt när jag kom in. Anna ringde o tyckte vi skulle åka till Lunedet igen o leka lite. Kim ville till en jättestor lekpark som låg i Örebro. Men Lunedet räcker allt. Så i med frulle o in i duschen  o iväg.


Trots att klockan bara va halv tio så va det redan folk där. Det skulle tydligen bli bröllop. Så det va en kille som va barnvakt åt nåra småttingar innan allt drog igång. Sen ramlade det in lite mer barn med sina föräldrar. Blev lite trångt i skeppet. Så tanten valde att gå i land. Kiosken va inte öppen. Tokigt. Det va ju faktiskt helg.


Apan


     


 

Fart ska man ta


 


 

Höggt ska vi


 

Kill i magen!!!


 

MYCKET kill i magen...


   

Bappis fick inte vara med...



På vägen hem åkte vi upp till Gelleråsen o kollade om vi kunde smita in o kolla på driftingen. Men icke. 40 i parkering o 150 i inträde. Nej tack. Istället åkte vi till andra sidan o gick in på Källmö gårdshandel. Har bara hört reklam om det. Men det fanns massa kul saker där. Lyktor, korv, kläder, porslin, ägg, godis... Jag köpte en kartong med ägg. Coolt med ägg från bygda. Innan hemgång tog vi vägen förbi max. O sen till mamma o åt. O vattnade blommor.


   


Vem kan stirra längst?

Vem tar den först?

       


På kvällen va det dags att tvätta. O mellan maskinerna bjöd Anna på lite kvällsmat. Lagom tills jag skulle åka hem så kom den biologiska pappan hem från sitt utejobb. Så nu har jag lämnat över ansvaret till honom =)


G´natt

Av L E - 18 maj 2013 22:17

Fredag


Jag beslutade mej för att gå till jobbet. Orkar ju inte vara hemma hur länge som helst ju. Behöver det sociala... Va väl lagom kul som vanligt. Träffade Malin iaf. O till veckan verkar det som alla är tillbaka som vanligt igen.


Efter jobbet va det dags för bastu. Hade såklart glömt väskan hemma. Men jag hade god tid på mej.  Kändes lite dumt att komma från 25 grader ute o sätta sej i en bastu när man inte tål värmen=) Bastun va klar denna gång. O rackarns va jag svettades. Minns inte när jag bastade sist. Va väl massa som skulle ut=) Hade hoppats på att huvudvärken skulle släppa. Men icke...


Åkte till Anna. De behövde handla. Men då kom svärmor o lyckades lura med barnet, så vi slapp åka med. Det är ju lixom lite trångt i hennes lilla enmansbil. Vidare hem. Åt. Somnade på soffan...


Over

Av L E - 18 maj 2013 22:01

Torsdag


Mådde inge vidare idag heller. Så det blev en hemmadag.


Solen sken. Efter ett tag fick jag tillbaka hungern. Väldans tidigt på dan. Mådde bättre o hade ork till att plocka undan lite o dammsuga. Tyckte det såg väldans städat ut. Orkade SÅKLART inte bemöda mej med att bära upp lite saker på vinden som jag tänkt. Men ändå. Jag var så nöjd med min insats jag gjort.


 


Whiskey lite örat?

Sen satt jag o klurade på mina sjukdommar.  Om det va meningen att jag skulle sitta inne när det va så fint ute. Vilket land skulle man bo i för att kunna va ute på sommaren? Man kommer ju lixom inte undan. Sitter jag i skuggan för att slippa strålarna så är det ändå för varmt för resten av kroppen o jag svullnar. Ska jag va i solen så ska det smörjas för att skydda mot strålarna. O hur kladdigt blir inte det jämt då? O ska man klä sej i kortare kläder så visar man sina fina strumpor eller volanger.  Undrar om känslan varit annorlunda om ödemet satt ännu mer i armen...


Efter middan tröttnade jag på mina sjukdommar o beslutade jag mej för ett rejält luftombyte. Jag åkte o hämtade min hund o drog ner till stugan. När vi kom fram hoppa han ut genom den nedvevade rutan o sprang iväg. BRA! Va bara att parka bilen o ränna efter. Jag fatta ju att han stuckit till sjön. Jag hade ju sagt att han skulle få bada. Men det skulle ju va dumt om det va nån galen hund eller folk vid sjön. Eller en bil på vägen. O jodå. Där satt han vid vattenbrynet o väntade.


Han badade en stund innan det va dags att gå upp o ta av mej lite kläder. Han hittade såklart en jättestor stock han skulle släpa med. Över metern lång o ett par dec tjock...



Den som söker, finner en pinne


 


DEN SKA MED!!!


   


Ganska tjock pinne

Jag hade tagit med mej en psykadelisk kjol jag tänkte ha till mina dyra byxor. Alla andra har ju tights o kjol. Är väl på tiden att jag också har det. Kändes inget speciellt att ha kjol...


 

Jorasatt


Sen plockade vi fram lite sommarmöbler o hunden va spårlöst borta! Trodde han sprungit till sjön igen. Men han va i skogen o lekte trädavverkare. Så jag fick plocka fram lite bollar att avleda honom med. 


Annars rulla dan på. Med lite molande huvudvärk, stekande sol, kaffe, fästingplockning, plantering, bollar, meck med vatten o matlagning.


     


Ingen ville leka med honom

 

Pinnen kom till nytta!!!


Over

Av L E - 18 maj 2013 22:00

Oj då. Nu har det gått ett par dagar...


Har varit hemma med migrän Onsdag o torsdag. Knepig sjukdom. Kan komma av allt o inget. För lite eller för mycket sömn, Mat, vatten, dofter, ljus, stress. Ja vad som helst. O lika fort kan det försvinna av mat, vatten, luft, sömn. Andra gånger hjälper inget...


I onsdags morse tog grannen o jag en promenad på morgonen. I hopp om att det va brist på motion som va problemet. Jag mådde bra en stund. Men sen kom det allt tillbaka.


På kvällen tog vi en kort tur upp till berget för att kolla på djuren o lufta mej.  Nåra djur såg vi inte till. Antar att de inte är där eftersom ett annat ställe har blivit bestulna på sina djur. Eller om de va instängda.


Migränen släppte inte. Så istället tänkte jag duscha av mej den. O då mådde jag bättre. Konstigt... Andra gånger hjälper det inte alls.


Over

Ovido - Quiz & Flashcards