Alla inlägg under september 2009

Av L E - 29 september 2009 21:53

Så har arbetsveckan börjat igen. Händer inte så mycket kul på jobbet. De flesta av mina avtal jag gjort har blivit fel. Så nu har it nåt o klura på. Har testat o göra som man ska. Har testat o göra som man inte ska. Men inget funkar. Känns lagom kul...


Igår fick jag inte med mej nån på promenad. Matte o co jaga grävmaskin. O min andra kompis va trött efter jobbet. Så det fick bli fem km på cykeln.


Idag var jag till sköterskan o kolla vikt o tryck. O kan man tänka sej. Vågen visa nästan 3.5 kilo mindre sen sist jag va där. Gött. Ska väl dit igen o kolla samma sak om ett tag. O ta lite nya prover. Bara o börja jobba in tid...


Sen blev det terrängträning. Jag följde med en kompis o snitsla ett spår till en tävling till hundar som ska spåra. Stackars krakar säger jag bara. Det va en urskog. Med djup mossa. Stenar, stubbar, grenar, hålor, träsk, snår o fält. Allt elände man bara kan tänka sej. Upp o ner. Fram o tillbaks. Jag va mest rädd för att bryta mej i nån håla. Min kompis ska gå samma sträcka till helgen igen o lägga det riktiga spåret. Good luck säger jag bara. Ring inte mej! Vi sprang väl runt där i en o en halv timme. Hunden sprang med sina stora grenar o slog benen av oss. Han kunde väl ha slagit ihjäl alla äckliga älgflugor istället. BLÄ!


Efter det blev det en tur till mamma. Va ju tvungen o visa upp hur mager jag blivit. Pappa såg mej knappt... Fick med lite grejer som mamma rensat ur. O lite kattmat som inte passa till deras katt.


Väl hemma så tänkte jag koppla i motorvärmaren. Men jag hitta inte sladden. Antar att jag gömt den i källaren. Får bli ett projekt en annan dag. Avslutade dagen med ett bad o min bok. Den är verkligen spännande. Men man kan ju inte läsa jämt. Måste jobba o sova oxå. Hade lite jakt på älgflugorna oxå. Hitta bara två...


Jaha. Dags o packa matchväskan o hoppa i säng


Over

Av L E - 27 september 2009 18:11

Så var då helgen över. O tur är väl det...


Vaknade som vanligt jättetidigt. Huvet va inte med idag heller. Så efter frullen råka jag somna en timme på soffan. Sen mådde jag bättre. Planen för idag var att först ta en promenad till affärn i byn och senare en till promenad med en kompis.


Efter en titt på vädret undra jag om jag verkligen skulle bege mej ut. Lennart tjata såklart o sa att det känns bra bara jag väl kommer ut o ännu bättre när jag kommit hem. Så jag tog på mej kläderna o masade mej iväg. O det va väl inga större problem. Förutom att min spelmaskin ladda ur. Så sista biten hem fick jag lyssna på vinden. O räkna regndroppar i pannan. Fleecetröja och fodrade vindbyxor är mer än varmt o skönt när man går. Men det ökar väl bara förbränningen...


Väl hemma blev det nåra telefonsamtal o käk. Jag hade fortfarande inte hört något från min promenadkompis o beslöt mej för att ta en annan promenad i skogen med min storahundkompis. Hon va hundvakt o skulle ta med två hundar o hämta upp mej.


Väl i skogen så börja hon älga på. Bara för jag nu har motionerat i två veckor så betyder ju inte det att jag har världens bästa kondis. Även om jag märkt förbättringar. Så hon sakta väl in ibland. Som tur är så vill ju hundarna nosa på allt. O då får man lite pauser... Men vi knata på. O halvvägs så stanna vi för lite vila på en rastplats där man ser över hela sjön. Sen knata vi på igen. På ett ställe finns det hundbadplats. Så vi stanna till så hundarna skulle få bada o dricka vatten. O va hände. Jo tiken simma på utåt sjön. Först trodde jag att hon ska nog kolla näckrosbladen. Men icke. Hon simma på. Bara vägra komma in igen. Jag kan simma sa hon o drog iväg ännu mer utåt o bortåt. Då börja jag bli rädd. Tänk om hunden skulle drunka. Hon va säkert 20 meter ut o då har man ingen chans att simma efter henne. Vände mej om o våga inte titta. Hon brukar tydligen simma med sin matte. Men nu hade hon ju gått tre km o så är det inte direkt varmt i sjön. O massa näckrosblad hon kan fastna i. Sen verka hon va på väg in o den andra hunden gick för att locka upp henne o jag började andas ut. Men då stack hon igen. Då ville jag verkligen inte titta. Så jag tog den andra hunden o min kompis försökte locka upp tiken. Jag kan simma. Vi ses därborta, sa tiken o simmade vidare. Hunden jag hade pep såklart o undra vad som hände. Efter ett tag behaga hon komma till och upp på land o jag kunde andas ut.


Så vi gick vidare mot bilen med varsinn hund. Då möter vi en liten hund. Jag märker bara att den hunden jag hade börja skälla o skulle mot den lilla. Så jag ryckte till i kopplet o sa nej. Men icke. Han fortsatte. Så hans matte fick ta över o vi böt hund. Är liksom inte van med 60 kilos hundar som drar i snöret. Såg mej själv komma sulandes efter hunden i snöret eller att hunden sliter sej. Den lilla hunden o co smög förbi. O va händer då. Båda hundarna börja dumma sej. Inget ryck i snöret o nej gick hem där inte. Tiken backar ifrån mej o jag försöker dra in henne. Då ser jag att haltern börjar glida av nosen. O va gör man då? Står med ett snöre o en lös halter? O sen bara ett snöre o en lös hund? Men haltern hade såklart ett till knäppe så hon satt fast. Tilläggas bör att jag bara träffat tiken som valp. O den andra har aldrig dummat sej förut. Men tydligen var det den andra hunden som hade börjat morra först. Vi fick väl lugn på hundarna o stuva in dom i bilen o åkte hem. När jag skulle gå ur bilen så har dom mage att stå o pipa åt mej. Dom borde skämmas!


Väl hemma på säker mark, långt bort från hundar, la jag mej i badet med min bok. O nu är det väl dags för lite käk o sen bok igen tills tramset på tv:n börjar...


Over

    



   



  


Det blir inte mycket kvar av dom efter ett bad...


Kom upp nu! Det är inte roligt längre... Matte är arg...


Av L E - 26 september 2009 21:30

Så var det helg igen då. Veckan har gått fort. Har haft o göra varje dag så det är väl inte så undra på kanske...


I torsdags var det match. Göör kul. Gick bra. Men hade hoppats på att haft mer ork. Är inte riktigt med på att springa baklänges eller tvärsöver hela plan flera gånger på rad. Men man kan ju spela hellre än bra. Det är alltid massa som tränar när vi är där. Inte bara så som vi gör. Utan dom som nog har som förhoppning om att bli proffs. Nu körde dom nån annan träning. Kasta bollarna över nätet. O det kan nog va jobbigt. Det va ett proffs där oxå. Han undra nog va vi höll på med. Det va nog inte för illa. För han kom inte över o gav oss tips.


På natten sen hade jag migrän o frossa. Trodde grisen tagit mej... Va nog för att jag inte vräkte i mej massa vatten eller mat när jag kom hem. Men jag bet ihop o gick till jobbet ändå. Är väl bättre o göra ett försök o om det inte funkar kan man ju alltid gå hem. Men jag klara hela dan.


Igår kväll var det dags för tvätt. Va meningen att vi skulle ta en promenad mellan maskinerna. Men min kompis orka inte. Så jag tog 5 km på cykeln. Hade tänkt köra 25 minuter. Men efter tio minuter hade jag ökat fart o orka bara 5km. Kunde väl kört 5 minuter till långsammare. Men nån måtta får det va. O så fixa jag lampan efter Flipp. Så nu slipper du sitta i mörkret o uggla. Eller kanina heter det väl.


Idag vakna jag med migrän. Så det blev en tablett. O den gjorde verkan rätt snabbt. Sen blev det lite frulle o disk. Ringde mamma en sväng oxå. Skulle berätta mina viktresultat. Dom va inte så bra som jag hoppats på. Knappt ett halvkilo mindre på en vecka. Men det är ju bättre än inget alls. Sen va det det där med vatten, fett o muskler som min våg mäter. O det kan ju inte stämma. Fettet hade minskat. Och vatten och muskler ökat. Förra veckan var det tvärtom. Jag har iaf minskat flera cm i omfång sen jag började min mätning. Men än så länge är det inte tillräckligt för att jag ska kunna komma i mina gamla jeans. Å andra sidan är det ingen som klagar på att mina byxor hänger heller. Jag kom iaf i ett par andra träningsbyxor när jag skulle ta min promenad. Jakten fortsätter...


Sen blev det inte så mycket gjort. Gick mest o sucka över att allt va tråkigt. Men jag tog mej inte för nåt. Så jag gick o bada o läste klart min bok. O på kvällen drog jag mina 5 km på cykeln.


O nu blir det sängen o en ny bok. Ska väl pimpla lite mer vatten så jag slipper huvudvärken imorn. Har ätit massa iaf... Imorn vankas nya motionspass.


Over

Av L E - 23 september 2009 20:42

Konstig dag på jobbet. En som bara brukar vara på jobbet på tisdagar kom idag. Öh? Är det tisdag idag? Så nu vet jag ju inte om det är match imorn eller om det bara är tisdag idag... Annars rulla dan på. Börjar bli långa samtal igen. O inget sälj...


Min terrängkompis orka inte följa med på promenad idag. Dagen hade börjat hyffsat smärtfritt. Men på eftermiddan slog det till. Är väl lika bäst att hon tar det lugnt. Matte banga oxå. Så jag fick roa mej på egen hand.


Tog en innedag. Fixade lite korvstroganoff o sen disken. Sen blev det 5km på cykeln. Klarade det på 18.30 Får väl se när jag klarar det på 15. Lagom tills jag va klar så ringde en kompis. Så jag slapp dela upp passet.


Är väl snart dags för sängen. Har packat matchväskan inför imorn. Den va inte så dammig som jag trodde. O så skulle jag ställa om timern till lampan. Det har ju varit strömavbrott o så har det blivit mörkare på kvällen. Men när jag tog loss den kände jag att det var väldigt vasst. NÅN har roat sej med att tugga massa kablar. Är väl bäst att fixa det innan jag tänder den lampan igen.


Over

Av L E - 22 september 2009 20:41

Så har arbetsveckan börjat. Tycker jag jobbar på bra. Lyckas sälja lite oxå. Blir gött med lite extra sen.


I söndags kväll blev det soffan o kolla på tv. O när det blev mörkt kom Flipp på att han skulle gå ut. Visste inte att det var nattdjur! Drog 5km på cykeln oxå. Under 20 minuter. Kul o tävla med sej själv. Får väl se vad personbästa blir senare i min motionskarriär.


Igår va jag på mitt första styrelsemöte. Lämnade som förslag att göra typ carport på parkeringen. Så vi får väl se om det blir nåt med det. Va så trött när jag kom hem. Men tvingade mej på cykeln igen. Tänkte att tio minuter är ju bättre än inget. Men efter elva minuter tvinga jag mej att cykla 5 km. Tog lite längra tid än sist. Men det blev gjort iaf! Sen slökolla jag på hollywoodfruarna. Vilka damer...


O idag blev det terrängträning. Trodde att min kompis skulle banga. Men hon va på. Mössa o polotröja som gällde i stormen. Gött o slippa frysa. Inge gnäll idag heller. O vi klara det på 35 minuter. Rätt bra för att va två gamla tanter med övervikt o värk. Planen är att göra det två gånger i veckan. Bara det passar in med allt annat.


Avslutade kvällen med ett bad och bok. Men så blev man störd av något konstigt ljud. Trodde det va grannen ovanpå som rullade med nåt. Men det va tydligen massa reaplan som körde över oss. Trodde dom va tvugna o varna för sånt. Jaja. Får väl läsa i tidningen imorn.


Dags för bingen...


Over

Av L E - 20 september 2009 18:23

Oj då. Är helgen redan slut? Vart tog den vägen?


Igår kväll blev det inte mycket gjort. Matte ville ha med mej på promenad. Men jag satt upptagen i telefon. O så hade jag precis duschat och varvat ner. Så jag fortsatte kvällen på soffan. Men va så uttråkad o hade ingen lust att vare sej plocka eller spela tvspel. Så det blev sängen tidigt.


Idag så vakna jag så klart jätte tidigt. Hann lagom med att diska o fixa åt djuren så ringde matte. Klockan va knappt över åtta. Hade trott att vi skulle gå tidigast nio. Så det va bara o sätta fart o få på sej kläderna. Idag blev det stavgång på landet. Det blev nästan 4km. Hunden va nog lite besviken att jag inte hade med nån ny boll. Matte hitta en kastanj o försökte lura honom. Men icke. Den va ju taggig. Pontus bara stirra på mina stavar o ville inte somna.


Resten av dagen blandade jag med tv, kryss och lite plock. Jag va tvungen att plocka rätt bland alla mina ljus för att få in de nya. Rackarns va kartonger jag har. Över 30 av en sort. Sen nåra mer med andra sorter. O så är man inbjuden på mer ljusparty. Men man behöver ju inte köpa nåt, sägs det...


Ja det va det för idag.


Over

Av L E - 19 september 2009 15:44

Jaha. Så var arbetsveckan över för den här gången. Lyckades inte prestera något alls i tävlingen. Men lyckades ändå tjäna en peng.


I torsdags var det dags för terrängträning. Det gick jättebra. Inget klag alls. Mr C va med. Han letade pinnar, läs grenar eller stamar att bära på. På ett ställe låg det nåra däck. Så jag triggade igång honom lite. Men han lyckades inte bära dom. Bara flyttade runt lite på dom. Sen hitta vi ett träd på säkert fyra meter som han skulle bära. O det gick väl så där. När vi skulle åka hem så kom det nåra andra o skulle gå. Brak sa det i skogen. Dom hade kastat undan grenarna som låg på stigen... Ups... Antar att dom hade o göra en stund...


Resten av kvällen satt jag i telefon med mammas kompis. Va ju tvungen att ringa o berätta om mina bravader. Hon blev så glad. Själv hade hon blivit lite off efter en vaccinationsspruta o hade inte motionerat. Hon va rädd att hon tappat kondisen på de dagarna. O det har hon nog.


I fredags hade jag bara tänkt att ta en promenad till apoteket och sen tillbringa resten av kvällen med nåt tvspel. Men icke. Matte hade andra planer. Vi skulle åka o hämta en kisse. O djur bangar jag inte på! Så efter promenaden åkte vi till kissen. O det va inte så mycket att fundera på. Kissen följde med hem. Hunden, som nog bara vänta på att vi skulle komma tillbaks för mer fotbollsmatch, lukta lite på buren o sen ut till bollen. Vi gick ut o sparkade lite boll så kissen fick kolla läget i lugn o ro. Hon brydde sej inte så mycket när vi kom in heller. Fräste lite o gick vidare. Så jag tror nog det går bra. Fick ett mess sent att kissen stod o måtta mot gardinerna. Undrar hur natten var...


Den lilla kissen


Kissen fräser åt hunden...



Imorse vakna jag som vanligt tidigt. Hade tänkt fixa lite hemma o sen ta en promenad till återvinningen o sen vidare på en längre runda. Men matte tyckte vi skulle gå runt gryten istället. Pontus fick vara hemma o sova med husse. Men matte o hunden o jag knatade på runt sjön. Innan vi kom iväg så kom hundens grannkompis över. Så dom va tvugna o busa lite.

Det blev såklart nåra bad för hunden. Bollen bara råka ramla i o va tvungen att livräddas. Rätt som det va säger matte. Kolla en orm! Blä... Men det va bara en snok. Den va mer rädd för oss än vi för den. Väste o levde rövare innan den ringlade in under en buske. Vi stannade uppe på en höjd o vilade lite o drack vatten. Hunden ville såklart inte vila. Så vi kasta boll. O helt plötsligt hitta han den inte. Så tanten fick masa sej nedför berget bland stockar o stenar för o hjälpa till. Efter nåra minuter sa det smack o han hade hittat bollen. Men jag tror nog han lura ner mej på jävelskap. Sen fastna bollen i ett träd. O vem fick göra en insats? Jo tanten. Men jag slapp klättra upp. Det räckte med att ruska lite så kom den ner. Sen dröjde det inte lång stund innan nästa poff kom. Bollen sprack. Så då var det inte lika roligt längre. Men vi fick väl göra det bästa av situationen och ta oss hem utan boll.


Kissen verkar ha funnit sej till ro. Pontus blev tydligen glad när hon såg att hon hade en kisse hemma när hon vakna. Antar att hon inte trodde på mej igår när jag berätta va vi skulle göra. Hunden är lite reserverad. Tsss... Kan det bero på att mina katter läxat upp honom? Men annars hade det gått bra. När vi kom hem låg hon hos husse o sov.

Fiskarna vi hämtade för nån helg sen har blivit ännu större. Men ännu mindre till antal. Tänkte ge dom en vecka till innan dom får komma ut i det fria. Eller va man nu kan kalla det... Gula faran har lugnat ner sej. Han simmar runt bland de jag hämta gången innan. Han har t.o.m lagt beslag på deras grotta...

Annars händer det väl inte så mycket här. Jag har iaf lyckats bli av med 1.3 kilo sen i lördags. Sen vet man inte om det är mat, tabletter eller motion som gjort sitt. Men nu ska väl sköterskan sluta gnälla iaf.


Jaha ja. Det var det så långt. Nu blir det en vända till affärn o sen lite tvspel eller bok. Har just fått hem Stig Larssons triologi. Dom ska va bra sägs det. Men hur tjocka som helst. Leta lägenhet gör jag imorn...


Over


Den lilla kissens tidigare kompisar


Lilla Tussie


"Lilla" Silver


Lilla Gizmo


                              

Baltazar hoppar över ett träd

  

    

Den läskiga snoken

               

Letandet efter bollen har börjat


"Leta längre bort Tanten"


"Nä där är den inte"


"Där låg den hela tiden"


"Tsss. Jag lura Tanten. Jag lura Tanten"


"Hur gör vi nu Tanten? Ska du eller jag klättra?"


"Bra Tanten! Skaka mer! Den är snart nere"


"Tanten är bäst! Jag fick min boll"

Av L E - 16 september 2009 20:08

Onsdag. Jobbet rullade på. Fortfarande ingen insats i tävlingen. Även om pengarna lockar. Jag gör mina tappra försök på annat. Tror jag gjorde iaf tre avtal idag. Så en liten peng blir det väl.


Efter jobbet åkte jag o hämtade min tröja jag vann på tradera. Lite lustig storlek. Den va för lång i ärmarna och för kort runt magen. Men det ska vi väl kunna rätta till efter nåra mer träningspass...


Idag bestod min träning av att gå till byn o handla. Det är inte så långt. drygt 1.5 km. Men det är en hisklig backe upp. Mötte min lilla pojk som satt o smaska på godis. O runt hörnet va min kompis dotter. Hon tyckte nog det va dumt o gå o handla när jag hade den långa backen hem. Men en ost o kryddor va inga större problem att släpa hem. Bad henne hälsa sin mamma att hon mött en göörhurtig brud vid affärn. Hade gjort ett försök att få med mamman på promenad. Men hon hade redan kört ett pass o hade ont sen gårdagens fönsterputs. När jag nästan va hemma fastna jag på samtal med grannarna. Dom höll på o rensade ogräs. O det kan dom roa sej med... Själv hade jag fullt sjå att ta mej uppför trappan. Vette tusan hur jag ska klara av terrängträningen imorn. Dom får väl springa före om dom inte orkar vänta på mej...


Det va det för idag. Nu ska jag ta en dusch. Vi får finbesök på jobbet imorn. Så man får väl kanske spöka ut sej...


Over

Ovido - Quiz & Flashcards